چهارشنبه، 16 تیر 00 - 07:17

 

رضا تقی‌پور متولد ۱۳۳۶ از شهر مراغه که این روزها به عنوان نماینده مجلس فعالیت می‌کند از جمله کسانی است که احتمال نشستن دوباره‌اش بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم با ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی شنیده می‌شود.اینکه تقی‌پور چقدر شناس دوباره ورود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد قاعدتا در ماه آینده با معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد

سایر مقالات مرتبط :

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : عیسی زارع پور

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : رضا تقی‌پور

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : بیژن عباسی آرند

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : جمعی از کارآفرینان و مدیران دولتی

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : سیدابوالحسن فیروزآبادی

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات :مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول

 

رضا تقی‌پور متولد ۱۳۳۶ از شهر مراغه  از جمله کسانی است که احتمال نشستن دوباره‌اش بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم با ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی شنیده می‌شود. اینکه تقی‌پور چقدر شناس دوباره ورود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد قاعدتا در ماه آینده با معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد؛ اما برای آشنایی بیشتر با یکی از گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که پس از تغییر نام این وزارتخانه از پست و تلگراف و تلفن عملا هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود، با ما همراه باشید. خرداد ۱۴۰۰ خبرگزاری تسنیم اعلام کرد با حکم علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی، رضا تقی‌پور در سمت مسئول فضای مجازی این ستاد منصوب شده است. انتشار این خبر، نام تقی‌پور را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت و تنها ۲ روز بعد همان خبرگزاری گفت‌وگویی از تقی‌پور را روی خروجی خود قرار داد که درباره طرح جنجالی «ساماندهی فضای مجازی» سخن گفته بود.

جملاتی مانند «پیام‌رسان‌های خارجی مسدود می‌شوند، مگر اینکه قانون ما را بپذیرند… همه کاربران باید احراز هویت شوند… حبس و جزای نقدی برای توزیع و انتشار فیلترشکن… کنترل پیام‌ها در صورت «شروع» به ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی» از دل این گفت‌وگو بیرون آمدند و در شبکه‌های اجتماعی، دست به دست شدند. این طرح که از مدت‌ها پیش و حتی مجلس قبل در دستور کار اصولگرایان بود با واکنش شدیدی روبرو شد و پیوند خوردن آن با نام مسئول فضای مجازی ستاد انتخاباتی رئیسی، حاشیه‌ها را بیشتر کرد. اینکه چرا خبرگزاری تسنیم تصمیم گرفت در آن مقطع، چنین گفت‌وگوی را از تقی‌پور منتشر کند، مشخص نیست؛ اما پس از اعلام تقی‌پور مبنی بر اینکه چنین مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم انجام نداده است این خبر حذف شد و در ادامه مهدی دوستی، سخنگوی ستادهای مردمی ابراهیم رئیسی، اعلام کرد تقی‌پور هیچ سمتی در این ستاد ندارد.

رضا تقی‌پور از آن دست مدیران است که پس از جنگ ترجیح داد، وارد کارهای نظامی نشود و به وزارت دفاع برود. او خود  درباره ورود به وزارت دفاع گفته بود: «سال ۶۸ در وزارت دفاع یک صنایع الکترونیک ایران بود، در شیراز. یک صنایع مخابرات ایران بود، همین صما در اقدسیه. ما هم در مجتمع شهید بهشتی بودیم که روی امنیت مخابرات کار می‌کردیم. صنایع قطعات ایران هم بود که الآن در سوهانک است. این چهارتا در یکدیگر ادغام شدند و اولین مدیرعاملش هم مهندس ریاضی بود. کسانی مثل من، فرقانی، صدوقی و بقیه اعتقاد داشتیم که جهاد هنوز ادامه دارد و باید آنچه را طی دوران جنگ ساخته شده است ادامه و توسعه داد. بدین ترتیب در دهه‌های ۶۷ تا ۷۰ بافت مدیریتی وزارت دفاع تغییر کرد.» در این ساختار جدید، تقی‌پور مدیر کل صنایع مخابرات و کامپیوتر‌ می‌شود و پس از آن بین سال‌های ۷۵ تا ۷۹ مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران در شیراز (صاشیراز) است. پس از آن نیز قائم‌مقام مدیرعامل صاایران می‌شود.

بین سال‌های ۸۵ تا ۸۷ مدیرعامل صنایع مخابرات (صما) است تا در دولت اول محمود احمدی‌نژاد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌رود.

 

 

 

 

logo-samandehi