یکشنبه، 24 مرداد 00 - 12:10

 

عیسی زارع‌پور به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات در دولت سیزدهم به مجلس معرفی شد. وزیر ارتباطات بعدی کیست و چه سوابقی دارد؟ابراهیم رئیسی، دیروز، ۲۰ مرداد، فهرست وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس شورای اسلامی تحویل داد. مجلس با بررسی سوابق این افراد در یک یا دو هفته آینده، صلاحیت آن‌ها را تأیید می‌کند و درنهایت وزرای دولت سیزدهم شروع به کار می‌کنند. در فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، نام عیسی زارع‌پور به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌چشم می‌خورد. سوابق و تحصیلات عیسی زارع‌پور چیست؟

تحصیلات و افتخارات

عیسی زارع‌پور سال ۱۳۵۸ در شهرستان اسلام‌آبادِ غرب استان کرمانشاه متولد شد. او دوره کارشناسی‌اش را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه رازی و دوره کارشناسی‌ ارشد خود را در رشته مهندسی کامپیوتر شاخه نرم‌افزار در دانشگاه صنعتی شریف و دوره دکتری‌اش را در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت‌ولز استرالیا (UNSW) گذراند.

زارع‌پور برای مقطع پسادکتری در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر و گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای و تحلیل داده‌های زیستی دوره‌ای را در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت‌ولز (UNSW) و یک‌ونیم سال در دانشگاه صنعتی شریف گذراند.زارع‌پور در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان مبتکر برتر سال به انتخاب مردم در دانشگاه نیوساوت‌ولز انتخاب شد. همان سال، یکی از طرح‌های پژوهشی او نیز به‌عنوان برترین طرح IT دانشجویی در استرالیا شناخته شد. ویدئویی که UNSW از صحبت‌های زارع‌پور درباره طرحش منتشر کرده، می‌توانید در یوتیوب تماشا کنید.

برخی از فعالیت‌های پژوهشی و افتخارات دانشگاهی عیسی زارع‌پور به‌شرح زیر است:

  • انتشار ۲۵ عنوان مقاله علمی پژوهشی شامل ۶ مقاله Q1
  • دریافت ۹ جایزه علمی پژوهشی
  • قرارگرفتن یکی از پایان‌نامه‌های او به‌عنوان سه پایان‌نامه برتر دکتری مهندسی سال ۲۰۱۵
  • انتخاب به‌عنوان برترین مبتکر دانشجو در حوزه فناوری اطلاعات در سطح استرالیا در سال ۲۰۱۴
  • کسب جایزه برترین طرح دانشجویی حوزه فناوری اطلاعات در استرالیا در سال ۲۰۱۴
  • کسب امتیاز لازم برای بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای دوره پسادکتری
  • کسب عنوان جوان نمونه استان در سال ۱۳۸۲ در دوره کارشناسی

وزیر پیشنهادی رئیسی برای منصب مدیریت وزارت ارتباطات از سال ۱۳۹۶ عضو هیئت‌علمی گروه شبکه‌های رایانه‌ای دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم‌و‌صنعت شده است که روی نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت اشیاء  تمرکز دارد. او هنوز‌هم به‌عنوان استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم‌و‌صنعت تدریس می‌کند و حوزه‌اش شبکه‌های نوظهور، اینترنت اشیاء و حسگرهای پوشیدنی، شبکه‌های کامپیوتری پیشرفته و اصول طراحی پایگاه داده است.

سوابق اجرایی

زارع‌پور در ۲۶ سالگی (سال ۱۳۸۵) رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. البته او خودش این نهاد را بنیان گذاشته است و ظاهرا بیش از همه هم به‌خاطر تأسیسش شناخته می‌شود. به‌گفته زارع‌پور، این نهاد اولین مرکز حاکمیتی سیاست‌گذار در حوزه فضای مجازی محسوب می‌شود و «نطفه مجموعه‌های تصمیم‌گیر در حوزه فضای مجازی در همین برهه زمانی بسته شد». زارع‌پور درباره هدف تأسیس این نهاد اضافه کرد: «می‌خواستیم بحث فرهنگی فاوا را جا بیندازیم.»

عیسی زارع‌پور سال ۱۳۸۹ هم به‌عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال را برگزار کرد. در زمان مسئولیت او در این سِمَت، بحث سامان‌دهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم‌افزارها و بازی‌ها و سایت‌های اینترنتی برای اولین‌بار مطرح شد. به‌نوشته ویژه‌نامه حقوق الکترونیک قضایی درباره سوابق زارع‌پور، در آن زمان ساز‌و‌کارهای نظارتی و حمایتی درباره سایت‌های اینترنتی و بحث بنیان‌گذاری و مدیریت مرکز رسانه‌های دیجیتال پیگیری شد.

در زمان مدیریت زارع‌پور، کارگروه فاوای دولت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دستگاه برتر در توسعه خدمات الکترونیکی تقدیر کرد. زارع‌پور تاکنون مشاور وزرای ارتباطات و بهداشت، معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری دولت‌های نهم و دهم در حوزه IT، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد و عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم نیز بوده است.

در سال ۱۳۹۸، زارع‌پور به ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد. در مراسم معارفه او به این منصب که با حضور محسنی‌اژه‌ای برگزار شد، زارع‌پور گفته بود:

از قبول مسئولیت بعد از دوران دکتری فراری بودم… زمانی‌که موضوع فعالیت در قوه قضاییه پیشنهاد شد، زانوهایم به‌لرزه افتاد؛ چرا‌که قوه قضاییه جایی است که می‌تواند باعث رضایتمندی مردم از نظام شود… مردم طعم شیرین فناوری را در زندگی خود چشیده‌اند و همه کار‌های خود را از این طریق انجام می‌دهند. البته فناوری آسیب‌هایی در‌کنار خود دارد که معتقدم ناشی از فقدان فرهنگ‌سازی درست است.

عیسی زارع‌پور در مقام ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ده‌ها سامانه و خدمت الکترونیک قضایی جدید راه‌اندازی و تلاش کرد هوشمندسازی خدمات این قوه را با‌‌توجه‌‌‌به سند هوشمندسازی قوه قضاییه اجرا کند. ایجاد بسترهایی برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، ازجمله جلسات دادرسی آنلاین، احراز هویت غیرحضوری، دریافت گواهی عدم‌سوء‌پیشینه، باخبر‌شدن از صدور ابلاغیه و درخواست‌ اعاده دادرسی کیفری به‌صورت الکترونیکی و نوبت‌دهی آنلاین از محاکم قضایی از دیگر خدمات این مرکز در زمان مدیریت زارع‌پور بود.

به‌گفته زارع‌پور، با ایجاد بسترهای فرهنگی حوزه فضای مجازی اکنون موج الکترونیکی‌شدن در حاکمیت آغاز شده و ساختار سنتی و رسمی تغییر کرده است. او درباره پروژه هوشمندسازی قوه قضاییه گفته است:

ما چهار محور اصلی برای هوشمندسازی قوه قضاییه ترسیم کرده‌ایم: محور اول، تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی است؛ محور دوم، افزایش شفافیت و سرعت و دقت رسیدگی‌های قضایی است؛ محور سوم، استفاده از فناوری برای اجرای سریع و مؤثر احکام است؛ محور چهارم، شفاف‌کردن فضای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای مردم با داده‌هایی که دراختیار قوه قضاییه است.

ردپای زارع‌پور در هیئت‌مدیره جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ) هم به‌چشم می‌خورد؛ البته او عضو علی‌البدل این سازمان است. جمعیت فمپ با برگزاری جلسات متعدد، سعی می‌کند تفکرات خود در حوزه حکمرانی فضای مجازی را با تکیه بر تولیدات و دانش بومی و قطع نیازمندی به کشورهای خارجی گسترش دهد.

logo-samandehi