یکشنبه، 19 دی 00 - 11:17

 

گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی با بررسی تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب وکارها، بر اهمیت چت‌بات‌ها، پلتفرم‌های تجاری آنلاین و سایر اشکال هوش مصنوعی، در اقتصاد دیجیتال تاکید کرد.به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی، ما در عصر اقتصاد دیجیتال قرار داریم و توجه به این مسئله که شرکت‌ها و کسب و کارها چگونه تحت تأثیر رشد و گسترش آن قرار می‌گیرند از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه قدر دانسته‌ها در مورد اقتصاد دیجیتال بیشتر باشد راه‌های کشف گسترش کسب و کارها افزایش می‌یابد و شرکت‌ها می‌توانند از این مرز برای دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتری استفاده کرده، تجربه مشتریان خود را افزایش داده و داده‌های مهم را جمع‌آوری کنند.

اقتصاد دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

اقتصاد دیجیتال به شیوه‌ای انقلابی اشاره دارد که در آن عموم مردم و کسب و کارها در تعامل و مشارکت در معاملات آنلاین قرار دارند. همزمان با افزایش محبوبیت و گسترش اینترنت، مشاغل نیز به دنیای آنلاین به عنوان راهی برای دستیابی به شناخت برند و تثبیت جایگاه خود در صنایع روی آوردند. مصرف‌کنندگان نیز به اینترنت به عنوان راهی برای تحقیق در مورد محصولات، تصمیم‌گیری و خرید مایحتاج خود بدون نیاز به تعاملات رو در رو، روی آوردند. این روزها هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند از اینترنت برای تحقیق در مورد تفاوت‌های بین دو مدل خودرو، پرسیدن سوالات تخصصی، راه‌اندازی تأمین مالی و خرید خودروی مورد نظر، بدون خروج از خانه، استفاده کند.

اهمیت اقتصاد دیجیتال

دستیابی به تجربه الگوی رفتاری مشتریان در زمان ارائه خدمات، ارتباطات و اطلاعات یک برند تجاری برای صاحبان مشاغل اهمیت زیادی دارد. مشاغلی که از اقتصاد دیجیتال استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی به تجربیات رفتاری مشتریان بالقوه و جاری خود دست یابند و از این طریق رشد و موفقیت بیشتری را کسب کنند.

درواقع می‌توان گفت که برای دستیابی به جمع‌آوری داده‌های بزرگ و اهداف فروش و بازاریابی، استفاده از اقتصاد دیجیتال امری ضروری است. این مقاله به بررسی موضوعات زیر می‌پردازد:

۱- راه‌های آسان برای تعامل هرچه بهتر مشاغل با مشتریان

۲- فشار به مشاغل برای اختراع محصولات و خدمات جدید

۳- ایجاد فرآیندهای کارا و مقرون به‌صرفه از نظر زمان برای ارائه خدمات، تعامل و فروش به مشتریان

اقتصاد دیجیتال همزمان با برقراری پیوند با زندگی مشتریان، تأثیر زیادی نیز بر تکنیک‌ها و استراتژی‌های خدمات، فروش و عملیات کسب و کارها دارد.

اندازه‌گیری تأثیر اقتصاد دیجیتال

دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی ایالات متحده برآوردهایی را در مورد اینکه چگونه اقتصاد دیجیتال با اقتصاد فدرال منطبق می‌شود محاسبه کرده است. بر اساس گزارش این دفتر، ارزش واقعی اقتصاد دیجیتال از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ به طور متوسط سالانه ۹.۹ درصد رشد داشته است. این تخمین‌ها همچنین ادعا می‌کند که اقتصاد دیجیتال حدود ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۹۹۷ را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۶.۹ درصد افزایش یافته است.

این روندهای صعودی نشان دهنده رشد و گسترش فروش و خدمات آنلاین است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بعدها ابزار بهتری را برای اندازه‌گیری رشد اقتصاد دیجیتال ایجاد کرد. کشورهای سراسر جهان با این دستورالعمل‌ها و روش‌شناسی‌های جهانی می‌توانند به‌طور قطع نحوه رشد اقتصاد دیجیتال را به‌خصوص در زمینه‌های خاص، بهتر و دقیق‌تر بسنجند. این اندازه‌گیری‌ها به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که مقررات مناسب‌تری داشته باشند و اطلاعاتی را که کسب و کارها برای ادامه نوآوری و گسترش آنلاین نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهند.

تأثیر اقتصاد دیجیتال بر تجارت الکترونیک

همزمان با رشد اقتصاد دیجیتال، خرده فروشی‌های تجارت الکترونیک و ارائه خدمات دیجیتال در بسیاری از صنایع گسترش یافته است. امروزه کسب و کارها برای بازاریابی برند خود، ارائه اطلاعات و انجام معاملات به اینترنت تکیه دارند.

خدمات تجارت اشتراکی که نرم‌افزار یا سایر خدمات آنلاین را از طریق یک پلت‌فرم تجارت دیجیتال ارائه می‌دهند، روشی محبوب برای جذب مشتریان توسط سایت‌های تجارت الکترونیک هستند.

اختراع سرویس ابری اس‌ای‌ای‌اس (Saas ( software as a service)) که در آن نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به آن به طور کامل و یکپارچه روی ابر مستقر شده‌اند و دسترسی کاربران به نرم‌افزار با کمک یک مرورگر وب امکان‌پذیر است، برای کسب و کارهایی که به دنبال عبور از سیستم‌های قدیمی و بهره‌مندی از کارایی و صرفه‌جویی های مرتبط با فناوری مدرن هستند، یک موهبت بوده است. سایت‌های اختصاصی تجارت الکترونیک باید از میان انبوه کسب و کارهایی که برای جلب توجه مصرف‌کنندگان آنلاین رقابت می‌کنند، متمایز باشند. در واقع کسب و کارهای تجارت دیجیتال مجبور به اتخاذ روش‌ها و محصولات نوآورانه‌تری برای جذب مشتریان خود هستند.

استراتژی‌ها و فرآیندهای کسب و کار

کسب و کارها همزمان با رشد مستمر اقتصاد دیجیتال، مجبور به توسعه استراتژی‌ها و فرآیندهای جدیدی هستند که روش‌های تحقیق، تعامل با شرکت‌ها و خرید کالاها و خدمات مشتریان را در بر گیرد. کسب و کارهای تجارت الکترونیک باید خدمات خود را بهبود بخشند و اطمینان حاصل کنند که دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستند به مشتریان ارائه دهند.

بسیاری از کسب و کارهایی که ممکن است حتی یک بار هم به حضور آنلاین فکر نکرده باشند، امروزه به دلیل گسترش اقتصاد دیجیتال، استراتژی‌ها و فرآیندهای دیجیتال آنلاین را اساس کار خود قرار داده‌اند. در واقع می‌توان گفت از آنجایی که روش‌های خرید و جستجوی اطلاعات مصرف‌کنندگان تغییر کرده است، این کسب و کارها مجبور شده‌اند شیوه تعامل خود با این مصرف‌کنندگان را تغییر دهند. کسب و کارها برای حرکتی بهتر به سمت دیجیتالی شدن لازم است روی موارد زیر تمرکز کنند.

۱- سیستم‌های پرداخت: کسب و کارها باید از سیستم‌های پرداخت دیجیتالی استفاده کنند. به عنوان مثال از طریق ایجاد صورت‌حساب مشترک، مشتریان به‌طور منظم در ازای خدمات مداوم، صورت‌حساب دریافت می‌کنند. در واقع اقتصاد دیجیتال کار این مشتریان را برای دریافت محصول، درخواست کمک و پرداخت صورت‌حساب مشترک ماهانه خود آسان می‌کند. صورت‌حساب خودکار و گزینه‌های پرداخت دیجیتال، خرید آنلاین کالا و خدمات را برای مشتریان آسان‌تر و بیشتر می‌کند.

۲- کمپین‌های بازاریابی: تبلیغات روی بیلبوردها در گذشته به‌تنهایی جهت بازاریابی کسب و کارها کافی بود اما امروزه در اقتصاد دیجیتال شرکت‌ها باید بر موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، کمپین‌های ایمیلی و سایر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین تمرکز کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جدب کنند.

۳- داده‌های کلان: کسب و کارها از طریق تعامل آنلاین بیشتر، فرصت جمع‌آوری داده‌های کلان در مورد الگوی خرید مشتریان را به‌دست خواهند آورد. کسب و کارها با این داده‌ها می‌توانند فرآیندهای خود را بهبود بخشند و به درک بهتری از اینکه مشتریان به دنبال کدام محصولات و خدمات هستند برسند. آنها می‌توانند بر اساس آنچه می‌دانند تجربه خود در مورد الگوی خرید مشتریان را ارتقا دهند.

۴- یادگیری ماشین: استفاده از داده‌های کلان به‌طور مؤثر از طریق یادگیری ماشین انجام می‌شود. کسب و کارها می‌توانند از طریق الگوریتم‌ها و فرآیندهای خود کار تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، دانش لازم را در مورد اینکه چگونه می‌توانند فرآیندهای فعلی خود را تغییر دهند تا مشتریان بیشتری را جذب کرده و مشتریان فعلی را راضی نگه دارند کسب کنند.

۵- هوش مصنوعی: چت‌بات‌ها، پلتفرم‌های تجاری آنلاین و سایر اشکال هوش مصنوعی نیز در اقتصاد دیجیتال رو به رشد بسیار مهم هستند. این فناوری‌ها باعث می‌شوند بازدیدکنندگان و خریداران آنلاین بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و خدمات مورد انتظار خود را حتی بدون دخالت انسانی دریافت کنند.

رشد اقتصاد دیجیتال ادامه خواهد یافت و بقای یک کسب و کار به تمایل آن برای پذیرش این فضای آنلاین بستگی دارد. کسب و کارها باید برنامه‌ها، فرآیندها و رویه‌های بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند به صورت آنلاین با مشتریان ملاقات کرده و اطلاعات و تجربیاتی را که انتظار دارند در اختیار آنها بگذارند.

logo-samandehi