شنبه، 20 فروردین 01 - 08:49

 

بعد از تعطیلات نوروز آمار بستری مبتلایان به کرونا و همچنین مراجعه مبتلایان سرپایی افزایش پیدا کرده است. از سویی دیگر ستاد مبارزه با کرونا در ۱۳ استان کشور هم هشدار داده که ممکن است، موج هفتم کرونا شکل بگیرد.بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت در روز شنبه، ۲۰ فروردین، آمار بستری‌های کرونایی در استان‌های تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه‌ و بویراحمد، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گلستان، زنجان و سیستان و بلوچستان در هفته دوم فروردین «افزایش بارز» یافته است.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پیش از رصد کردن آمار ابتلا و مرگ پس از تعطیلات نوروزی یکی از دلایلی است که کارشناسان معتقدند بر افزایش آمار ابتلا بی‌تاثیر نبوده است. به هر روی وزارت آموزش و پرورش پیش از آنکه آماری از شرایط مبتلایان به کرونا بعد از تعطیلات به دست آورد آغاز به کار دوباره مدارس را اعلام کرده بود.

در همین راستا سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، از «تخلف» ۱۸۵ مدرسه در ۲۴ استان به علت «سر باز زدن از آموزش حضوری» خبر داده است. این موضوع البته در حال مطرح شده است که بعد از اعلام خبر بازگشایی دوباره مدارس شاهد تجمع والدین در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرهای گوناگون هم بوده‌ایم.

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته

به همه این موارد کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا هم باید افزود. حالا جامعه درگیر شرایطی شده که تعدادی از شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده است.او این موضوع را عاملی برای افزایش تعداد مبتلایان عنوان کرده است.

سید احمد طباطبایی در گفت‌وگو خود با ایسنا،‌ با تاکید بر اینکه شرایط کرونا در کشور را مناسب نمی‌بیند، گفت: «در بازدیدهایی که در تعطیلات نوروز از برخی نقاط داشتم شاهد بودم که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است و گرچه ادعا شده بود که در طول نوروز حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و… بررسی می‌شود اما این موضوع در مجامع عمومی همچنان بدون نظارت ادامه داشت و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم برقرار بودند.»

او درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا،‌ گفت: «به طور معمول حدود یک تا یک ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، موج‌ها شکل می‌گرفتند و احتمالا از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد. البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و این حد از ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون به ما کمک کند و مردم ایمن باشند.»

با وجود هشداری که طباطبایی درباره آغاز موج هفتم کرونا داده و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی به شکل حضوری همچنان نگرانی درباره تعداد مبتلایان به این بیماری و آسیبی که دانش‌آموزان و دانشجویان در این روند متحمل خواهند شد وجود دارد.

logo-samandehi