دوشنبه، 06 تیر 01 - 07:23

 

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در اولین جلسه قرارگاه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هدف از تشکیل این قرارگاه را تسهیل حرکت ، رفع موانع از فعالیت و سیاست‌گذاری در این زمینه دانست و اظهار داشت: مصوبات مربوط به فعالیت‌های دانش‌بنیان به این قرارگاه ارجاع شده و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه قرارگاه در شهرک علمی‌ و‌ تحقیقاتی به جهت پیگیری میدانی مصوبات در شهرک تاکید کرد: سایر اعضا نیز باید به صورت فعال در فعالیت‌های قرارگاه حضور داشته باشند.

مرتضوی تسهیل صدور مجوزها برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بیان را از وظایف قرارگاه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانسته و بیان داشت: قرارگاه به صورت پروژه‌ای و ریز وارد طرح‌های توسعه دانش‌بنیان استان می‌شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: لازم است برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت و پروژه تعریف کرده و ظرفیت‌های لازم را جهت حضور شرکت‌ها در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی استان ایجاد کنیم و بازار لازم را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده تا فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کرده و به ایجاد شرکت‌های جدید کمک کند.

رئیس قرارگاه توسعه اقتصاد دانش بنیان استان اصفهان به مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده و افزود: مکان فعالیت شرکت‌ها، مسائل مالی، بازار ارائه محصولات، طرح‌های تولیدی و مسائل نیروی انسانی شرکت‌ها نیازمند توجه توسط قرارگاه می‌باشند.

مرتضوی به معضلات اصلی استان پرداخته و تاکید کرد: ما با توجه به مسائل استان از جمله آب، آلودگی هوا و بیکاری جوانان ناگزیر از توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تامین نیازمندی‌های داخلی عنوان داشت: برای مثال در جلسه با مسؤولان پزشکی قانونی متوجه شدیم که هشت دستگاه مورد نیاز این مجموعه از خارج کشور وارد شده که ما تصمیم گرفته لیست شرکت‌های دانش‌بنیان دارای ظرفیت و توانایی جهت تولید این دستگاه‌ها را جمع‌آوری کرده و پروژه ساخت دستگاه‌ها را به آن‌ها محول کردیم.

استاندار اصفهان با اشاره به لزوم حرکت عملیاتی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان در استان بیان داشت: ما در جلسات قرارگاه باید از کلی‌گویی پرهیز کرده و به صورت عملیاتی وارد موضوعات شده و مشکلات را به صورت عملیاتی در سطح استان برطرف کنیم.

مرتضوی به ایجاد اشتغال به صورت دانش‌بنیان برای دانشجویان تاکید کرده و اضافه کرد: ایجاد ارتباط بین دانشجویان با صنایع در زمان تحصیل منجر به ایجاد اشتغال برای دانشجویان از همان دوران تحصیل می‌شود، بنابراین ما باید این فرآیند را در استان تعریف کرده و با ایجاد دوره‌هایی که دانشجویان در زمان تحصیل بتوانند در صنعت حضور پیدا کنند زمینه ایجاد ارتباط بین دانشجویان و صنعت و استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی آن‌ها فراهم شده و نهایتا منجر به جذب آنان توسط صنعت مربوطه شود.

رئیس قرارگاه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان با اشاره به لزوم عدم تصدی‌گری دولت در زمینه‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: در این جلسات قرار نیست ما تولیدکننده باشیم، بلکه قرارگاه قرار است تسهیل‌کننده فرآیندهای تولید برای شرکت‍‌های بخش دانش‌بنیان باشد.

وی ادامه داد: وظیفه ما در این‌جا سیاست‌گذاری است و ایجاد شرایطی که فعالیت‌های دانش‌بنیان بهتر تسهیل شود.

مرتضوی اضافه کرد: جهت‌گیری استان در زمینه‌های تحقیقاتی و علمی را با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی در صنایع مورد نیاز و خاص مربوط به استان تعیین شده و بر روی آن‌ها متمرکز می‌شویم.

استاندار اصفهان در پایان توصیه کرد: کمیته‌هایی زیرمجموعه قرارگاه تعریف و در کمیته‌های تخصصی بحث‌های تخصصی مطرح شده و بحث‌ها به صورت پخته وارد جلسات شود؛ اضافه بر این  مشکلات شرکت‌ها احصا شده و در جلسات به صورت موردی بحث شوند؛ همچنین نیازمندی‌های فناورانه استان شناسایی شده و در جلسات مورد بررسی قرار گیرد؛ در آخر کمیته کارشناسی برای پیوست فناوری استان تشکیل شده تا در جلسات آینده مورد بررسی قرار گیرد.

logo-samandehi