سه شنبه، 18 مرداد 01 - 07:46

 

ماهواره سنجشی «خیام» حاصل همکاری مشترک ایران با کشور روسیه است.

پرتاب: ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح امروز

ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت تهران با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان، با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.

در انتظار سیگنال

پس از این پرتاب موفقیت‌آمیز، «سعید صدیقیان» معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران، درباره این ماهواره، اعلام کرد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن قرارگیری ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین، سیگنال‌ها حدود ساعت ۱۲ ظهر و درست زمانی که این ماهواره از آسمان ایران گذر می‌کند، قابل دریافت است.وی تاکید کرد: فرآیند پرتاب ماهواره خیام به فضا تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند.

صدیقیان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در صنعت فضایی برداشته شده، این است که ما نیازهای استراتژیک کشور را از طریق داده‌های ماهواره‌ای احصا کنیم و به‌موازات آن توسعه ماهواره‌های بومی نیز در دستور کار قرار داشته است.معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران افزود: ماهواره سنجشی این قابلیت را دارد تا تصاویر مربوط به حوزه‌های مختلف را دریافت کند. ما در قالب یک برنامه توسعه، تامین یک ماهواره سنجشی بومی که قابلیت ارائه تصاویر یک متر در حوزه‌های کشاورزی، کنترل شهری، پایش اراضی و کاربری‌های مختلف داشته باشد را مدنظر قرار داده‌ایم.

دریافت داده تله‌متری در ساعت ۱۲

حدود ساعت ۱۲ ظهر، محققان و کارشناسان صنعت فضایی توانستند نخستین داده‌های تله‌متری خیام ایرانی را در خاک ایران و در ایستگاه فضایی ماهدشت دریافت کنند.

ماهواره با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت/ انتشار نخستین تصاویر تا ۴ ماه دیگر

«علیرضا نعیمی» مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد: طی فرآیندی که توسط ماهواره‌بر انجام شده بعد از یک ساعت از ماهواره‌بر جدا شد و در مدار دایروی ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. نیم ساعت پس از آن نیز نخستین داده تله‌متری را دریافت کردیم.وی افزود: دریافت نخستین سیگنال‌ها برای ما بسیار خوشحال‌کننده و رضایت‌بخش بود و می‌توان گفت ماهواره خیام در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.نعیمی گفت: ماهواره هنوز در شرایطی نیست که بتوانیم بگوییم وارد مرحله کاربردی شده است. برای دستیابی به این هدف حدود نیاز به چهار ماه زمان داریم تا بتوانیم تصاویر دریافت شده از این ماهواره را در اختیار مردم قرار بدهیم.

ماهواره سنجشی خیام، دقت بالای تصویربرداری دارد و تصاویر با وضوح یک متر را به زمین مخابره می‌کند.این ماهواره که تحت مالکیت و بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد.ماهواره خیام ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به همین علت، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.گفتنی است، پرتابگر سایوز در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار بوده و تاکنون بیشترین تعداد ماموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.

ماهواره خیام چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ماهواره از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است و با تصاویر با وضوح یک متر است. همچنین این ماهواره قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.ماهواره خیام، تحت حاکمیت و بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل خواهد شد و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد.

گفتنی است به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.پرتابگر «سایوز» در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار است و تاکنون بیشترین تعداد ماموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.

logo-samandehi