سه شنبه، 15 شهریور 01 - 10:34

 

نخستین فرایند عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش در اردیبهشت‌ماه و مرحله دوم آن در اواخر تیرماه برگزار شد. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد فردا سومین مرحله قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه برگزار خواهد شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت این سامانه نسبت به ثبت‌نام خودرو اقدام کنند.

در سومین مرحله قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه فروش نزدیک به۶۰ هزار خودرو عرضه خواهد شد که ۵۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی و ۲۰ درصد ظرفیت به خودروهای فرسوده اختصاص می یابد. این میزان فراتر از ۱۰ درصد مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱ است.

براساس گفته‌های مشاور وزیر صمت در سومین مرحله قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه احتمال خروج تعداد بیشتری از خودروها از فرآیند قرعه‌کشی مطرح است.

تنها تفاوت نوبت سوم قرعه کشی یکپارچه با دفعات قبل، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

افزایش توان تولید، افزایش عرضه

به احتمال قوی علت این افزایش عرضه به افزایش توان خودروسازان در تولید خودرو در طی ماه‌های اخیر باز می‌گردد. خودروسازان می‌گویند که تولید در طی ماه‌های اخیر به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته و قطعا در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش عرضه خواهیم بود.

بررسی آمار شرکت کنندگان برای خرید خودرو به قیمت کارخانه از مسیر سامانه یکپارچه قرعه کشی خودرو نشان می دهد در مجموع بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای در اختیار گرفتن محصولات تولیدی شرکت های خودروساز ثبت نام کردند.

شرکت های خودروساز اعم از نیمه دولتی و خصوصی در مجموع حول و حوش ۲۶۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در قالب طرح های متنوع فروش از مسیر سامانه صمت در به مشتریان واگذار کردند. دو دور پیشین فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برخی از محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت تقاضا از چرخه قرعه کشی خارج شدند و متقاضیان این خودروها می توانند بی دغدغه برای خرید آنها اقدام کنند.

logo-samandehi