یکشنبه، 15 آبان 01 - 11:21

 

۱۴ آبان خبری در کانال‌های مختلف تلگرامی دست به دست شد که اعلام می‌کرد شرکت مخابرات به دلیل دریافت هزینه ۲۰ هزار تومانی برای آبونمان از ۳۷ میلیون مشترک خط تلفن ثابت ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد.حالا اما شرکت مخابرات این خبر را رد و اعلام می‌کند که اطلاعات آورده شده در این خبر کذب است. محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات در گفت‌وگو با آی‌ تی ایران می‌گوید که مخابرات هزینه‌ای به عنوان هزینه آبونمان در صورت‌ حساب مشترکان خود درج نمی‌کند.او تاکید می‌کند که طبق آمار و اطلاعات این شرکت و همچنین اعلام رگولاتوری تعداد مشترکان فعال شرکت مخابرات به ۲۹ میلیون مشترک می‌رسد و در تهران نیز تعداد مشترکان فعال تلفن ثابت برابر با ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک است.بیدخام، در این مورد به آی تی ایران گفت: «تعداد خطوط منصوبه تلفن ثابت در کل کشور ۳۷ میلیون خط است. از این میزان تنها ۲۹ میلیون خط فعال است.»

بیدخام اعلام می‌کند که مخابرات از ابتدای شهریور ماه ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی از مشترکان را طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در صورت حساب مشترکان اعمال می‌کند.طبق توضیحات او این هزینه ۲۰ هزار تومانی هم بابت هزینه نگهداری است و از مشترکان تهرانی دریافت می‌شود. آن طور که او توضیح می‌دهد هزینه هر خط تلفن چه مشترک از آن استفاده کند و چه نکند نزدیک ۳۰ هزار تومان است. بیدخام تعداد مشترکان تلفن ثابت در تهران را ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک اعلام می‌کند.

براساس گفته‌های بیدخام در قبال این هزینه ۲۰ هزار تومان، کاربران تلفن ثابت مخابرات در تهران می‌توانند از ۴ هزار و ۴۴ دقیقه مکالمه بین شهری رایگان یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه رایگان بین‌ استانی یا ۳۱۲ دقیقه مکالمه همراه رایگان استفاده کنند.مصوبه ستاد تنظیم بازار در کنار اینکه برای خطوط تلفن شهر تهران ۲۰ هزار تومان کارکرد در نظر گرفته، این هزینه را در سایر مراکز استان ۱۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۰ هزار تومان تعیین کرده است.با این توضیحات به نظر می‌رسد اگر از ابتدای شهریور فقط تهرانی‌ها ۲۰ هزارتومان هزینه نگهداری به مخابرات پرداخت کرده باشند، این شرکت در ماه گذشته در آمدی در حدود ۱۴۴ میلیارد تومان داشته است.

موضوع حداقل هزینه ماهانه برای تلفن‌های ثابت شهری که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت به تصویب ستاد تنظیم بازار رسید و قرار بود از ابتدای شهریورماه اجرایی شود، تاثیر خود را بر درآمدهای شرکت مخابرات ایران گذاشت و صورت‌های مالی منتشرشده این شرکت نشان می‌دهد مخابرات در مهرماه امسال ۲۶۵ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از این محل درآمد داشته است؛ اما هنوز وزارت ارتباطات این مصوبه را به مخابرات ابلاغ نکرده و مشخص نیست آیا این اعداد نهایی می‌شوند یا خیر.

نگاهی به گزارش عملکرد یک‌ماهه منتهی به ۳۰ مهر ۱۴۰۱ مخابرات نشان می‌دهد این شرکت نیز مانند دیگر شرکت‌هایی که در زمینه ارائه اینترنت فعال هستند، با کاهش درآمدهای مربوط به این بخش روبه‌رو شده است. هرچند روند کاهش درآمدهای دیتای مخابرات در شهریور نیز دیده می‌شود و می‌تواند بخشی از آن مربوط به کاهش تعداد مشترکان ADSL باشد که در گزارش فصلی رگولاتوری نیز به چشم می‌آید.

به رغم کاهش رقم درآمدی مخابرات در شاخص‌های مختلف، اضافه شدن ردیف حداقل کارکرد باعث شده است درآمد شرکت مخابرات در مهرماه نسبت به شهریور امسال افزایش چشمگیری پیدا کند.بر اساس جدیدترین گزارش رگولاتوری در پایان شهریور امسال، نزدیک ۲۹ میلیون خط تلفن ثابت در کشور فعال بوده‌اند که اندکی بیش از ۲۵ میلیون خط در شهرها فعال هستند. مصوبه ستاد تنظیم بازار برای خطوط تلفن شهر تهران ۲۰ هزار تومان، سایر مراکز استان ۱۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۰ هزار تومان حداقل کارکرد تعیین کرده است؛ اما تصمیم‌گیری در مورد تلفن‌های تجاری را بر عهده کمیسیون تنظیم مقررات گذاشته و درباره حدود چهار میلیون تلفن روستایی، کلاً سکوت کرده است.

طبق این مصوبه که شرکت مخابرات مجاز بود از ابتدای شهریور آن را اجرایی کند، هر خط تلفن حداقل یک رقم ثابت در ماه پرداخت خواهد کرد. اما مصوبه ۳۲۷ کمیسیون تنظیم مقررات که ستاد تنظیم بازار بر اساس آن تصمیم‌گیری کرده بود، هنوز به مخابرات ابلاغ نشده و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید تا زمانی که این مصوبه ابلاغ نشود، مخابرات حق افزایش قیمت‌ها را ندارد. با وجود این، مخابرات در قبض‌های دو دوره اخیر خود این رقم را اعمال کرده و درآمد آن نیز در صورت‌های مالی مهرماه آمده است.

 

logo-samandehi