چهارشنبه، 12 بهمن 01 - 08:24

 

وزیر ارتباطات اعلام کرد براساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بایستی دسترسی اساتید به برخی سایت‌های فیلتر یا تحریمی را فراهم کنند. زارع‌پور البته از بازنگری در مصادیق فیلترینگ برای بازگشایی یک‌سری سایت‌های فیلترشده خبر داد.بحث اینترنت طبقاتی این روزها داغ‌تر از گذشته شده است. با افزایش گستره پلتفرم‌های فیلترشده و سخت‌ترشدن دسترسی به آن‌ها، برخی نهادها و مسئولان، دسترسی به پلتفرم‌های فیلتر را خواستار شده‌اند. به‌تازگی نیز براساس مصوبه کارگروه فیلترینگ، قرار است به اساتید دانشگاه‌ها اینترنت با دسترسی بیشتر از مردم عادی داده شود.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، در حاشیه جلسه هیئت دولت به این موضوع اشاره کرد و گفت به وزارت ارتباطات تکلیف شده است تا ابزار دسترسی اساتید دانشگاه به برخی سایت‌ها را فراهم کند:«براساس مصوبه‌ کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، به ما تکلیف شده است برای اساتید محترم دانشگاه ابزاری فراهم کنیم تا به برخی از سایت‌هایی که ایران را تحریم کردند یا فیلتر شده‌اند، دسترسی یابند تا بتوانند کارشان را انجام دهند. این سایت‌ها عمدتاً برای دانلود مقالات علمی و کارهای پژوهشی است»او با اشاره به سخنان پیشین خود از تلاش برای بازنگری در مصادیق فیلترینگ خبر داد تا این پلتفرم‌ها برای عموم مردم باز شوند.

زارع‌پور تأکید کرد در وزارت ارتباطات نه‌تنها با تبعیض در دسترسی به اینترنت کاملاً مخالف هستند، بلکه در تلاشند تا امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای همه‌جای کشور فراهم کنند: «ما درحال پیگیری هستیم که همان اینترنتی که مردم در شمال شهر تهران دارند، همان اینترنت پرسرعت را در دورترین نقاط دورافتاده روستایی هم داشته باشیم.»به گفته وی، از این جهت هیچ تبعیضی بین مردم وجود ندارد و همان امکانی که در کلانشهرها وجود دارد، در دورترین نقاط استانی فراهم خواهد شد: «در طی یک سال گذشته برای اولین‌بار دسترسی نزدیک به ۲۸۰۰ روستا به شبکه را با همان تکنولوژی ۴G که در تهران است، فراهم کردیم.»

logo-samandehi