چهارشنبه، 13 دی 96 - 02:05

 

 

پرده اول
تیرماه ۹۶ وقتی رئیس جمهور وزیر فناوری اطلاعات را معرفی کرد،تمامی فعالان حوزه ی فناوری اطلاعات از این انتخاب بسیار خرسند شدند.علت آنهم جوان بودن آذری جهرمی بود و اینکه وی متولد دهه شصت بود و نیاز جامعه ی ICT داشتن وزیری جوان و ریسک پذیر بود تا بتواند این صنعت را با تصمیمات و حمایتهای لازم به پیش برد.

پرده دوم
در همین هفته ی گذشته استاندار اصفهان دکتر محسن مهرعلیزاده نیز از سن بالای مدیران ابراز نارضایتی کرد. وی در توئیت خود آورده است:میانگین سن مدیران دستگاه های اجرایی بسیار بالاست که در نتیجه این شرایط؛محافظه کاری در استان اصفهان حاکم شده است. مدیران اگر میخواهند بمانند باید شجاعت، شهامت و ریسک پذیری را در تصمیم گیری ها داشته باشند.

پرده سوم
همه میدانیم که ذهن خلاق،انرژی مضاعف و انگیزه فزاینده،سه ضلع اصلی و شاخص ثمرات جوانگرایی در حوزه مدیریتی محسوب می شود،مولفه هایی که برخی آن را به تجارب ارزنده یک مدیر کارکشته و با تجربه ترجیح می دهند.بر اساس یک قانون نانوشته و یک عرف پذیرفته شده،کمتر مسئول و مدیر ارشدی را می توان یافت که ریسک جوان گرایی درعرصه مدیریتی رابپذیرد و معمولا تلاش میشود برای اداره امور در عرصه های گوناگون از مدیران با تجربه که عموما از سن و سال بیشتری برخوردارند و بعضا دوران میانسالی را سپری کرده اند،استفاده شود.این در حالیست که حوزه فناوری اطلاعات با توجه به اینکه علم روز میباشد می طلبد که مدیران تصمیم گیر و ارشد جوانانی باشند که این حوزه را کاملا بشناسند نه مدیران میانسالی که تنها از فناوری اطلاعات کامپیوتر و صفحه کلید را می شناسند و وقتی صحبت از سازمان هوشمند می شود در نظرشان سازمانی پر از کامپیوتر باشد.

پرده چهارم
طبیعتا وقتی مدیران تصمیمگیر در سازمانها درک صحیحی از فناوری اطلاعات نداشته باشند در خصوص انجام پروژه های سازمانی دست به دامن واسطه ها می شوند و یا در بهترین حالت بدلیل عدم شناخت درست از وضعیت فناوری اطلاعات شهر،از شرکت های غیربومی در انجام پروژه ها بهره میگیرند.درصورتی بسیاری از شرکتهای فناوری اطلاعات شهر اصفهان با داشتن توانمندی و ظرفیت بالا،در اکثر پروژه های شهرهای دیگر و ملی موفق و سابقه ی بسیار درخشانی دارند.این در حالیست که از ظرفیتهای این شرکتها در شهر اصفهان استفاده نمی شود.علت چیست؟ چرا با وجود توانمندیهای بالای شرکتهای اصفهانی کمتر از این پتانسیل در اصفهان استفاده میشود!؟ شاید مدیران ارشد سازمانهای شهر اصفهان شرکتهای فعال این حوزه را بدلایلی که در بالا گفته شد نمی شناسند.بهتر است سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان با توجه به اینکه متولی شرکتها در حوزه فناوری اطلاعات می باشد در راستای معرفی این توانمندیها نهایت تلاش خود را صورت دهد.البته در سالهای اخیر شاهد فعالیتهای مثبت این سازمان در راستای معرفی توانمندیهای بخش خصوصی بوده ایم.از امضای تفاهم نامه ها با سایر نهادها تا الزام داشتن مجوز این سازمان در مناقصات و مزایده های دولتی .

پرده پنجم
در این پرده با توجه به محدودیت فضا به معرفی شرکتهایی می پردازیم که در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات دارای پتانسیل و ظرفیت خوبی هستند و که توانسته اند در انجام پروژه های کشوری موفق باشند و لازم است مدیران ارشد سازمانهای اصفهان از این توانمندی بهره ببرند.

یکی از شرکتهای موفق در زمینه امنیت ،شرکت مهندسی ارتباطی پیام‌ پرداز می باشد.این شرکت از سال ۱۳۷۵ تاکنون با جذب ۱۵۰ نفر از برجسته‌ترین فارغ‌التحصیلان، نقش مؤثری در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و ساخت محصولات انحصاری بازار امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) کشور ایفا کرده است.طراحی و تحلیل بیش از ۴۰ الگوریتم رمزنگاری برای مراکز دفاعی و تحقیقاتی کشور،انجام بیش از ۸ طرح راهبردی در سطح ملی برای مراکز تحقیقاتی و دفاعی کشور از دستاوردهای شرکت پیام‌ پرداز میباشد

در بخش سیستم های جامع شرکتهای خوبی فعالیت دارند.بعنوان مثال شرکت ایریسا و شرکت باسا توانسته اند در سطح کشوری توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند.
شرکت ایریسا در سال ۱۳۷۱ با انتقال و همکارى حدود یکصد نفر از کارشناسان و متخصصین که تجربه پیاده سازى سیستمهای اطلاعاتی جامع و یکپارچه و اتوماسیون صنعتى طرح عظیم فولاد مبارکه را از طریق همکارى با شرکت آلمانى Siemensوشرکت ایتالیایى ILVA کسب نموده اند،تاسیس و پایه گذارى شد.ایریسا در حوزه سیستم های اطلاعاتی ، اتوماسیون صنعتی و شبکه و زیرساخت فعالیت دارد.

شرکت باسا از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز نمود و اولین شرکت ایرانی است که تجربه مشاوره و پیاده‌سازی موفق سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در کارنامه خود دارد.در بخش مشتریان این شرکت با توجه به حضور موفق باسا ،میتوانید به اکثر شهرهای ایران مسافرت کنید.

در حوزه نرم افزار نیز شرکتهایی چون شرکت بهکو و شرکت الکترومیزان اندیشه توانسته اند در سطح کشور موفق باشند.شرکت الکترومیزان اندیشه توانسته است با برند نوآوران در سطح کشوری شناخت شود.این شرکت در سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز و در بخشهای نرم افزار،پشتیبانی و نگهداری شبکه و سخت افزار، مشاوره ، طراحی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری و امنیت شبکه فعالیت می کند.

در حوزه اتوماسیون اداری شرکت آی کن که از سال ۱۳۷۹ با یک تیم متخصص از دانش آموختگان کارشناس و کارشناسی ارشد کامپیوتر شروع به فعالیت کردند،توانسته اند با ارایه پکیج نرم افزاری در تمامی استان های کشور فعالیت خود را گسترش دهند.کافیست سری به بخش مشتریان این شرکت در سایت آی کن بزنید تا به پتانسیل این شرکت پی ببرید.

در حوزه سرویس های اینترنتی شرکتهایی چون ایران گیت ، آسمان فراز، شبکیه ،آریاناگستر اسپادنا و چاووش رایانه سپاهان وجود دارند که توانسته اند هر کدام از این شرکتها در حوزه های مختلف سرویس های اینترنتی خوش بدرخشند.بعنوان مثال میتوان از سرمایه گذاری کلان در خصوص مجوز FCP،سرمایه گذاری در کافه بازار و همکاری با ایرانسل نام برد.

در بخش بازرگانی گروه داده ورز جویا،در حوزه تولید سخت افزار شرکت پاسکال سیستم و شرکت صنایع الکترونیک اصفهان،در حوزه دوربین های مدار بسته شرکت فاراد رایانه پرداز و شرکت سپنتا فعالیت دارند.

ظرفیت آی تی اصفهان محدود به اسامی که آورده شد نیست و مطمنا نام بردن تمامی فعالین این حوزه از حوصله این مقاله خارج است اما از این پس در هر شماره به سراغ یکی از این شرکتها رفته و جزئیات بیشتری از پتانسیل این شرکتها جهت استفاده از توانمندی آنها در سطح استان منتشر خواهیم کرد.
در کنار بخش خصوصی اصفهان که راه خود را به هر ترتیبی پس از سالها تلاش بدست آورده است ،بخش استارتاپی وکارآفرینی اصفهان هم اکنون توانسته است جایگاهی مناسب در کشور بدست آورد.در حال حاضر استارتاپهای زیادی در اصفهان فعالیت دارند.دلیل این جایگاه فعالیت مناسب و مساعد بخشهایی چون اتاق بازرگانی،شهرک علمی تحقیقاتی بوده است.البته از نقش پررنگ افرادی که بدون هیچ چشم داشتی استارتاپها را هدایت کردند نمیتوان گذاشت.وجود شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با داشتن مرکز رشد ICT در جذب و پرورش شرکتهای دانش بنیان نقطه قوت بزرگی برای اصفهان می باشد.از جمله رویدادهای موثر شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان میتوان به جشنواره شیخ بهایی و رویداد ایده شو اشاره داشت.

پرده آخر
وقتی تمام ظرفیت بخش خصوصی و استارتاپها و کارآفرینی اصفهان را در کنار هم میگذاریم ،توان و قدرتی بی نظیر را بدست خواهیم آورد .بهتر است مسئولین استانی قبل از مهاجرت بیش از بیش این نیروها،اقدامی در خصوص بهره برداری از این ظرفیت صورت دهند و البته با استفاده از مدیران جوان و آشنا به حوزه فناوری اطلاعات.
تا زمانی که به جوانان اعتماد نشود و حلقه بسته مدیریت کشور همچنان در دست مدیران هفتاد ساله در دولت و شهرداری باشد، فاجعه مدیریتی موجود گسترده تر خواهد شد و روز به روز بر بی اعتمادی جوانان به مدیریت کشور و اداره شهر، افزوده خواهد شد و روزی فرا میرسد که کشور با خلأ مدیران متخصص و توانمندی که تجربه اجرایی لازم را ندارند، رو به رو خواهد شد.

logo-samandehi