دوشنبه، 20 بهمن 93 - 11:34

 

گفتگو  با محمد اطرج رئیس جدید سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان

IMG_7900

مهندس کاظم آیت اللهی – مهندس محمد اطرج

 ضمن تبریک جهت انتخاب شما ،از سوابق اجرایی خود بفرمایید.
اینجانب از سال ۱۳۶۹ وارد فعالیت حرفه ای در صنعت فناوری اطلاعات شدم.  در سالهای ۷۱-۷۴ در حوزه اتوماسیون صنعتی در صنعت فولاد و پس از آن در حوزه تولید نرم افزار به فعالیت پرداختم. از سال ۸۲ در کنار فعالیت تولید نرم افزار در حوزه آموزشهای استاندارد و بین المللی فناوری اطلاعات مشغول بکار بوده ام. از نظر سوابق صنفی یک دوره عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای انفورماتیک استان اصفهان، نماینده بخش خصوصی در ستاد تدوین سند چشم انداز بیست ساله استان ، دو دوره عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان ، یک دوره مسئول کمیسیون آموزش سازمان، یک دوره مسئول کمیسیون فنی سازمان ، دو دوره عضو شورای انتظامی سازمان بوده ام. کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مسئول کمیته تشخیص صلاحیتهای این کانون و نماینده اتاق بازرگانی در هیاتهای حل اختلاف  مالیاتی نیز می باشم.
از اینکه با اکثریت آرا توسط اعضای صنف انتخاب شدید چه احساسی دارید؟
صنف با این اعتماد در واقع مسئولیت سنگینی را برعهده بنده گذاشته است. امیدوارم که با عنایات خداوند متعال شایسته این اعتماد بوده  و انشاءالله خداوند کمک خواهد کرد در راهی که رضای او و صلاح صنف در آن باشدقدم بردارم.  و افوض امری الی الله
 هدف شما از حضور در این جایگاه چیست؟
در سه دوره قبل هیات مدیره های محترم تلاش بسیار زیادی را در راستای استقرار و اقتدار صنف انجام داده اند، بنده نیز با هدف توسعه اقتدار سازمان در همه حوزه ها وارد این صحنه شدم

IMG_7899

محمد اطرج رئیس جدید سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان

برای رسیدن صنف به جایگاه اصلی خود در صنعتIT چه برنامه هایی دارید.
در این مورد بنده از ابتدای قبول مسئولیت به عنوان رئیس سازمان  تعیین اهداف وبرنامه های سه ساله هیات مدیره  را در دستور کارقرارداده وباتفاق اعضا محترم هیات مدیره نشستی با کاندیداهای محترم داشتیم. نقطه نظرات همه دوستان جمع آوری شده و طی جلسات اخیر هیات مدیره رسالت سازمان را توسعه اقتدار تعریف کردیم . استراتژیهای توسعه بازار، تمرکز بر سرویس و توانمند سازی اعضا نیز تصویب شده وانشاءالله به زودی اهداف و برنامه ها نیز تصویب و حضور شما اعلام گردد.
مهم ترین اصلی که قرار است در دوره ریاست شما صورت گیرد چیست؟؟
مهمترین اصل همواره اجرای قانون می باشد. سازمان نظام صنفی رایانه ای بر اساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار که مصوب مجلس محترم می باشد، تشکیل شده است و قانون گذار مسئولیت تولی گری در حوزه فناوری اطلاعات  در بخش خصوصی را برعهده این سازمان گذاشته است،که همراه با متولی دولتی دراین راستا انجام وظیفه نمایند. بنده نیز به عنوان فردی که مسئولیت این سازمان در استان را   عهده دار میباشد موظفم با توان قوا در راستای اجرای این قانون حرکت کنم.
آیا صنف به انسجام صنفی رسیده است؟پس از انسجام باید به کدامین سمت برود.
الحمدلله  صنف به بلوغ و انسجام کافی رسیده است و انتخابات دوره چهارم هیات مدیره وحضور خوب کاندیداهای محترم ومشارکت حداکثری اعضا شاهد این مدعاست. با این انسجام ایجاد شده حرکت در مسیر رسالت و استراتژی ها ی تعریف شده امکان پذیر خواهد بود
از اعضای دیگر هیئت مدیره چه درخواستی دارید؟
الحمدلله همه منتخبین افرادی توانمند و با انگیزه هستند. من از این دوستان درخواست دارم که با تمام وجود در راستای رسیدن به اهداف سازمان تلاش کنند و بنده حقیر را از دادن تذکرات لازم در راستای بهبود امور محروم نکنند.
نقشه راه سازمان را ترسیم نموده اید؟؟
همانطور که در سؤالات قبلی اشاره کردم رسالت و استرتژی های سازمان مصوب و انشاءالله در هفته های آتی برنامه ها نیز تصویب و اعلام می گردد.
به نظر شما مهمترین مشکلات صنف چه مواردی می باشد؟
این صنف در سالهای اخیر بدلیل عدم توجه به صنعت فناوری اطلاعات ومشکلات اقتصادی نظیر اکثر صنایع دچار چالشها و مسائل فراوانی شده است که ریشه یابی آنها زمان بیشتری را می طلبد. بایستی به این صنعت به عنوان صنعت پیشرو و فعال ساز سایر صنایع با حداقل سرمایه گذاری جهت ایجاد شغل و بهره دهی وراندمان زیاد به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی توجه شود. نداشتن یک متولی مشخص در بخش دولتی که با سازمان به عنوان متولی بخش خصوصی تعامل داشته باشد و تعدد مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی در این حوزه یکی از آفتهای مهم در کسب و کار این صنعت بوده است.
راه حل برون رفت از مشکلات چیست؟
برخی ازپیشنهادهای بنده برای برون رفت از این شرایط حداقل در سطح استان به شرح زیر میباشد:
– حرکت جدی در راستای سندچشم انداز استان در افق ۲۰ ساله که استانی دست یافته به جایگاه برتر اقتصادی در کشور مبتنی بر علم وفناوری همراه با رشد سریع وپایدار اقتصادی را ترسیم کرده است .
– لزوم تمرکز در تصمیم گیریها ونظارت در حوزه فناوری اطلاعات در استان وتشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات استان با حضور پررنگ بخش خصوصی
– تشکیل صندوقی با عنوان صندوق توسعه فناوری اطلاعات استان تحت نظارت هیات امنائی از مدیریت استان وسازمان نظام صنفی رایانه ای
–  ترویج بخشهای تحقیق وتوسعه در شرکتهای بخش خصوصی واختصاص بودجه برای تشویق شرکتهائی که به این مهم اقدام میکنند
– حمایت جدی وموثر از پدیدآورندگان نرم افزارومالکیتهای معنوی وبکارگیری حداکثری ابزار قانونی در این مسیر
– کمک به آماده سازی شرکتها وبازارسازی در راستای صادرات خدمات مهندسی و نرم افزاری
 از نهادهای دولتی چه انتظاراتی دارید؟
بخشی از درخواستها از نهادهای دولتی در سوال قبل پاسخ گفته شده است. اکثر موارد قبلی در سطح استان قابل اجرا میباشد در سطح ملی نیز از تصمیم گیران این صنعت در کشور تقاضا میکنیم تا با ارائه نقشه راه کلان وبرنامه های این صنعت برای حداقل یک دهه چراغی را فرا روی بخش خصوصی وسرمایه گذاران علاقه مند به این حوزه روشن کنند تا آنها نیز با خاطره ای آسوده به این حوزه ورود پیدا کنند . در کوتاه مدت وبه عنوان اولین قدم بحث معافیت مالیاتی شرکتهای این حوزه را مدنظر قراردهند .چرا که یکی از ابزارتشویقی برای جلب سرمایه گذار همین مسئله میباشد. البته در بحث معافیت شرکتهای دانش بنیان این مسئله دیده شده است ولی نکته اینجاست که فقط فعالیتهای تحقیق وتوسعه ای شرکتها دیده شده است در صورتی که ما معتقدیم کلیه تولیدات نرم افزاری وخدمات ارزش افزوده ای که توسط شرکتهای این حوزه ارائه میگردد بایستی معاف از مالیات باشد . مطمئن باشید با این گونه معافیتها ممکن است به ظاهر کمی از درآمدهای دولت کاهش یابد ولی در قبال آن اشتغالزائی موثری صورت میگیرد که خود بار بزرگی را از دوش دولت بر میدارد وهزینه های دولت برای ایجاد شغل  به مراتب کاهش میدهد.
صحبت شما با ریاست قبلی سازمان
لازم است در اینجا از زحمات دوست عزیزم آقای مهندس آیت اللهی که از پیشکسوتان این صنف بوده ودر دو دوره ریاست نصر اصفهان ویکدوره نصر کشور تلاشهای بسیار زیادی را انجام دادند تشکر نموده وآرزوی سلامتی برای ایشان داشته باشم . یقینا” افرادی نظیر ایشان از سرمایه های این صنف بوده که باید از تجربیات آنها به خوبی استفاده نمود . همچنین از هیئت مدیره های ادوار قبلی که تلاشهای خوبی را در راه استقرار واقتدار نظام صنفی رایانه ای استان  انجام دادند تشکر نموده ودرخواست کنم که ما را از رهنمودهای خویش به بهره نگردانند.
نظرتون در خصوص اتوکام بیستم را بفرمایید
به نظرم نمایشگاه امسال از لحاظ کیفیت و محتوا بهتر از سالهای پیش برگزار شده است.دیگر وقت آن است که نمایشگاه از حالت تبلیغاتی بیرون آید و به سمت اجرایی شدن برود .نمایشگاه امسال از لحاظ حضور شرکتها بهبود داشته است و ما دیگر سالنهایی که مملو از فروشنده بود را نمی بینیم و حضور شرکتهای نرم افزار و آموزشی بیشتر شده است.ایجاد غرفه موبایل اپلیکیشن نمونه ای از حضور تخصصی است که امیدواریم سال آینده حضور پررنگ تری داشته باشند.در خصوص وضعیت امکانات امیدواریم هر چه سریعتر این جابه جایی محل برگزاری صورت گیرد تا از این حالت اجرایی بیرون آید.
سخن پایانی
قدرت هر صنف  ارتباط مستقیم با اتحاد ویکپارچگی وحضور حداکثری آنها در صحنه های مختلف فعالیتهای صنفی دارد.لذا از همه دوستان وهمکاران محترم در شاخه شرکتها – اعضا فروشگاهی ومشاوران واشخاص حقیقی استدعا دارم سازمان را مورد لطف خود قرارداده وارتباط تنگاتنگی را با سازمان ایجاد کنند.بدیهی است سازمان نیز باید تلاش کند تا در برنامه های خود همه شاخه های مذکور را مدنظر قرارداده وبرنامه ریزی برای بهبود کسب وکار آنها را اولویت اول خود قراردهد.
از خداوند متعال نیز بار دیگر درخواست میکنم ما را از مسیری که رضای او در آن نیست بر حذر داشته وخود راهنمای ما در مسیر اعتلاء صنف وآن چیزی که به صلاح صنف است باشد.

logo-samandehi