شنبه، 25 خرداد 92 - 03:48
امنیت در آندروید

 

امنیت در آندروید

امنیت در آندروید

خطرات ناشی از تهدیدهای اینترنتی برای موبایل ها و تبلت های اندرویدی رو به افزایش است. این روزها برنامه هایی که با قصد تخریب و نفوذ نوشته می شوند، روز به روز گسترده تر می شوند.این تهدیدها بسیار سریع تر از دیگر برنامه ها رشد می کنند. آیا شما تمهیداتی برای مقابله با این تهدیدها اندیشیده اید؟ یا چگونه وسایل و دستگاه های خود را در برابر چنین تهدیداتی محافظت می کنید؟ درست همانند کامپیوترهای ویندوزی، تهدیدات موبایلی هم می توانند اطلاعات حساب مالی و کارت های اعتباری شما و همچنین فهرست مخاطبان تان را سرقت کنند. گزارش های اخیر نشان می دهند که بدافزارهای رایج این روزها، اپلیکیشن پیامک های پولی برای دزدیدن پول کاربران هستند. یکی دیگر از روش هایی که این بدافزارها می توانند به کاربر صدمه بزنند ضبط مکالمات تلفنی کاربر و ارسال آنها به یک هکر خرابکار است. البته خیلی نگران نباشید زیرا راه های گوناگونی برای محافظت در مقابل بدافزارها و دیگر تهدیدات امنیتی وجود دارد.

 چگونه بدافزارها به دستگاه های اندرویدی راه پیدا می کنند

امنیت در آندروید

امنیت در آندروید

شیوه ورود بدافزارها به داخل دستگاه اندرویدی کاربر را مسیر حمله می گویند. این مسیر می تواند دانلود یک نرم‌افزار غیرامن از گوگل پلی یا دزدیده شدن گوشی موبایل باشد. اما رایج ترین راه نفوذ بدافزار به وسیله شما از طریق «مهندسی اجتماعی» است. به عبارت ساده تر، فریب دادن شما ساده ترین راه است.برای هر اپلیکیشن معروف و اصلی، چند اپلیکیشن با نام تقریبا مشابه ساخته می شود تا کاربرانی که هنگام دانلود نرم‌افزار دقت کافی ندارند، گول بخورند و نرم‌افزار مخرب را به جای نسخه اصلی دانلود و روی گوشی یا تبلت خود نصب کنند. البته منظور این نیست که همه این نرم‌افزارها می توانند خطرناک و مخرب باشند اما بهتر است از این گونه نرم‌افزارها دوری کنید. شاید بتوان گفت بزرگ ترین مزیت سیاست بسته و محدود اپل این است که نرم‌افزارهای موجود در فروشگاه اینترنتی iOS، مشکلات چند نسخه ای بودن را ندارند.

 حتی اگر اپلیکیشن های اندرویدی هنگام نصب از کاربر اجازه‌نامه تقاضا کنند هم این مرحله از امنیت چندان کاربردی نیست و به نوعی می توان گفت زیادی هم هست. زیرا بیشتر اپلیکیشن ها – حتی نرم‌افزارهای خوب و سالم – همیشه چندین اجازه‌نامه از کاربر می خواهند و چه کسی زمان آن را دارد که تمام اپلیکیشن ها را ارزیابی کند تا مبادا مشکل امنیتی داشته باشد؟ تقریبا بهترین روش برای امنیت بیشتر این است که مطمئن شوید برنامه ای که دانلود کرده اید نسخه کپی شده خطرناک نیست و نسخه اصلی است.

 ترفندهای ساده برای محافظت از امنیت موبایل

نخستین روش دفاع در هر کدام از شیوه نامه های امنیت سایبری، اصلاح رفتار خودمان است. به طور مثال، تا حد امکان اطلاعات شخصی بسیار کم و محدودی را در تلفن همراه خود نگهدارید. یا مثلا رمزهای عبور و اطلاعات کارت های اعتباری خود را در فایل های بدون رمز نگه ندارید.

همچنین، هنگامی که مرورگر سیستم از شما می خواهد تا رمزعبور را برای تان ذخیره کند یا خیر، شما همیشه گزینه خیر را انتخاب کنید. به جای آن می توانید از راه‌حل امن تری همچون LastPass استفاده کنید. اندروید راه های فیزیکی مختلفی نیز برای محدود کردن دسترسی ها دارد. به طور مثال، می توانید میان گزینه های Screen Lock در بخش امنیت در قسمت تنظیمات گوشی جست‌وجو کنید. در این قسمت می توانید برای گوشی خود پین کد، رمزعبور یا یک الگو (Pattern) تعریف کنید تا هر کسی دسترسی به داخل گوشی نداشته باشد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که فردی که نتواند به راحتی وارد برنامه های گوشی بشود، ممکن است از طریق یو‌اس‌بی به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند. برای دفاع در برابر چنین نفوذی، از گزینه رمزگذاری داخلی برای رمزدار کردن همه اطلاعات و تنظیمات گوشی استفاده کنید. پنهان و رمزدار کردن همه قسمت های گوشی حدود یک ساعتی زمان نیاز دارد، پس باید از شارژ بودن باتری گوشی اطمینان حاصل کنید یا آن را به برق بزنید که همه کارها با موفقیت انجام شوند.

شما همچنین باید حواس تان جمع باشد که چه نرم‌افزاری را از گوگل پلی دانلود می کنید. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، مراقب اپلیکیشن های مخرب باشید که کپی و مشابه نسخه های اصلی اپلیکیشن ها هستند. برای محافظت در برابر این تهدیدها، شرکت سیمانتک – بزرگ ترین شرکت تولیدکننده نرم افزارهای امنیتی – یک ارزیابی از تعداد نرم‌افزارهای آلوده به بدافزار موجود در گوگل پلی عرضه کرده است. بر اساس این آمار، از میان ۱۲۰۴۷۲ اپلیکیشن سرگرمی موجود در گوگل پلی، فقط دو اپلیکیشن مخرب یا بدافزار وجود داشت. موردی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید، فعال کردن گزینه «منابع ناشناخته» در تنظیمات امنیت است که به شما اجازه می دهد هر فایل APK را دانلود و نصب کنید. شما باید همیشه دستگاه خود را با جدیدترین آپدیت سخت‌افزار به روز نگه دارید.

 پیشنهاد برای استفاده از ضد بدافزار 

تقریبا همه پیشگیری های ذکر شده در بالا، امنیت شما را در برابر تهدیدات بدافزارها و برنامه های مخرب حفظ می کنند. اما اگر همچنان تمایل دارید که خیال تان حسابی از امنیت گوشی جمع باشد، می توانید اپلیکیشن ضد بدافزار روی وسیله خود نصب کنید. به این ترتیب، احتمال آلوده شدن گوشی به فایل های مخرب بسیار کاهش پیدا می کند.

در بررسی جدید سایت av-test.org نشان می دهد، آنتی ویروس ها و ضد بدافزارهای زیر بیش از ۹۰ درصد در دفاع از ابزارها در برابر تهدیدات اینترنتی موفق بوده اند.

• avast! Mobile Security

• Lookout Security & Antivirus

• Dr Web Anti-virus

• F-Secure Mobile Security

• IKARUS mobile.security

• Kaspersky Mobile Security

• Zoner AntiVirus

• McAfee Antivirus & Security

• MYAndroid Protection Antivirus

• NQ Mobile Security & Antivirus

logo-samandehi