یکشنبه، 13 بهمن 92 - 12:21

 

شورای عالی فضای مجازی

خیابان کارگرشمالی سال­ها است که با نام کوی دانشگاه شناخته می­شود اما چند سالی است که انتهای این خیابان پر خاطره، تابلویی بزرگ و آبی رنگ نظر بسیاری از عابرین را به خود جلب می­کند. تابلویی که روی آن نوشته شده است “شورای عالی فضای مجازی” همان شورایی که که در مدت فعالیت خود روزهای پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است و امروز سکاندار جدید قصد دارد قطار پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را به ریل خود بازگرداند. این سکاندار که با آرامش و ادبیات خاصی که در گفتار دارد بیشتر او را یک فیلسوف ادبی می­پنداری متولد دهه سی است و فوق لیسانس مهندسی برق طراحی الکترونیک از انستیتوی بین­المللی تکنولوژی هلند در سال ۱۹۷۶ و لیسانس مهندسی برق اَز دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۳ است. با محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی به گفت و گو نشسته­ایم. اگر تمایل به دانستن نکاتی در خصوص فعالیت شورا، سرنوشت شبکه ملی اطلاعات،آینده شبکه­ های اجتماعی، ساماندهی فیلترینگ کشور و مواردی از دست دارید با ما همراه شوید.

جایگاه شورای عالی فضای مجازی با توجه به وجود نهاد­های دیگری مانند شورای عالی فناوری اطلاعات و یا برنامه کلانی مانند طرح جامعه فناوری اطلاعات کجاست و به نظر شما باید دقیقا چه کاری صورت بگیرد تا از موازی کاری جلوگیری شود؟

این شوراهای که از آنها نام بردید مانند شورای عالی فناوری اطلاعات جزو شوراهای به شمار می­روند که سال­ها است از عمر آنها سپری می­شود اما در گذر این سال­ها به آن صورت جلساتی نداشته و فعالیتی نیز انجام نداده­اند و با وجود این قبیل شوراها بود که باز هم مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی را تاسیس کردند. توجه به این نکته ضروری است که ما در مورد بحث اینترنت و فضای مجازی با یک هجوم مواجه هستیم. یعنی تکنولوژی خیلی با سرعت در حال تغییر و حرکت است و از سوی دیگر تحولات اجتماعی نیز فوق­العاده بالا است و در داخل کشور ما تقریبا منفعل بودیم و البته الان هم هستیم که بتوانیم به اصطلاح تدبیری در این خصوص داشته باشیم. به همین علت بود که اواخر سال ۹۰ رهبری بعد از جلسات متعددی که در حدود ۴ ماه به طول انجامید به این جمع­بندی میرسند که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود. این شورا که روسای سه قوه و وزرای ذیربط و شماری از اعضای حقیقی عضو آن هستند هم عرض شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی است و به تصمیمات آن ترتیب قانونی داده می­شود. بنابراین شورای عالی فضای مجازی،عالی­ترین شورایی است که در کشور وجود دارد. به همین علت سایر دستگاه­ها و شوراهایی که از قبل بودند باید خودشان را با این شورای­عالی هماهنگ کنند و تنها جایی که قدرت سیاست­گذاری و تصمیم­گیری دارد شورای عالی فضای مجازی است. رهبری در این خصوص نیز فرموده­اند شورای عالی فضای مجازی نقطه کانونی تصمیم­گیری ،هماهنگی و سیاست­گذاری در حوزه فضای مجازی کشور است. به همین علت ما با این رویکرد به سمت جلو حرکت می­کنیم و قطعا موازی کاری با دیگر شوراها نخواهیم داشت. در ضمن بحثی در شورای معین شورای عالی فضای مجازی مطرح شده با این مضمون که نهادهای قبلی یا باید قانونشان را اصلاح کنند یا اینکه در واقع لزومی به وجود آنها احساس نمی­شود یعنی یکی از این دو گزینه باید صورت بگیرد و به همین علت در جلسات پیش روی شورای عالی فضای مجازی این مسئله مورد بحث قرار می­گیرد تا تصمیم نهایی در این خصوص اعلام شود.

به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی فکر می­کنید کدامیک از دو حالت یعنی تغییر قانون فعلی این شوراها یا حذف آنها باید صورت بگیرد؟

ببینید وقتی سیاست­گذاری، تصمیم­گیری و هماهنگی در کل فضای مجازی بر عهده شورای عالی فضای مجازی است و قرار است زیرساخت­های کلان و مدیریت راهبردی و تقسیم کار ملی را ما ایجاد کنیم. بنابراین شاید در برخی از مواقع نیازی به وجود بعضی از این شوراها و کانون­ها نباشد.

آیا شما اعتقاد دارید که یکی از مشکلات پیش روی آی تی کشور فقدان یک سیاست­گذاری کلان است؟ چرا که خودتان در گفت­وگویی اعلام کرده­اید که همه می­خواهند کار اجرایی انجام دهند اما شما دنبال کار اجرایی نیستید در این خصوص شما دقیقا چه اقداماتی انجام داده­اید؟

نبود یک سیاست­گذاری کلان به نوعی آفت این حوزه به شمار می­آید. به همین علت از وقتی که ما کار را شروع کردیم سعی داریم یک رویکرد راهبردی داشته باشیم چرا که انواع وزارتخانه­ها و دستگاه­ها وجود دارند که کار اجرایی انجام می دهند و به نوعی در کار هم تداخل ایجاد می­کنند. به عنوان نمونه در بحث زیرساخت؛ به غیر از شرکت ارتباطات زیرساخت ما وزارتخانه­های دیگری هم داریم که کارهای زیرساخت انجام می­دهند یعنی کاملا موازی و در کار هم تداخل ایجاد می­کنند بنابراین در بخش مدیریت راهبردی ما یک خلا بزرگ داریم که بتوانیم از طریق آن این مجموعه­ها را هماهنگ کنیم و از حالت انفعال در بیاوریم و به حالت فعال برسانیم. این مسئله جایش در کشور خالی بود که رهبری در حکم شورای عالی فضای مجازی نوشته­اند “مواجهه فعال و خردمندانه در جهت پیشرفت کشور” به همین علت ما با این سیاست کارمان را شروع کرده­ایم و سعی داشته و داریم که نیروهای را جذب کنیم که همه آنها به نوعی مجرب و کارکرده هستند تا در سطح مدیریت کلان فعال شوند کار اجرایی ندارند و احساس می­کنم با جذب این نیروهای متخصص ما به سمت راهبری خواهیم رفت و حتما از کارهای اجرایی فاصله خواهیم گرفت.

در دوره قبلی شورای عالی فضای مجازی شاهد یکسری تعریف پروژها بودیم مثل” وی­پی­ان قانونی” ولی از زمانی که شما به دبیری این شورا انتخاب شدید گویا قرار است بعضی از این پروژه‌‌ها لغو شوند. به عنوان نمونه در خصوص وی­پی ان قانونی آقای خسروی معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده از این وی‌پی‌ان استقبال نشده به همین علت از شورا خواسته این مصوبه لغو بشود به همین علت میخواستم سرنوشت این وی پی ان به کجا ختم می‌شود؟ آیا مشابه این مصوبه‌ها باز هم در شورا وجود دارد که در انتظار لغو باشد؟

ما به جای لغو مصوبه­ها سعی داریم بحث نظام پالایش را به سمت جلو ببریم چرا که راهبری اینترنت داخل کشور به مقدار زیادی هماهنگ نیست و ما به یک نظام یکپارچه کاملی نیاز داریم. توجه به این نکته ضروری است که در این مسئله (لغو مصوبه وی‌پی‌ان قانونی) هر کس از ظن خودش اظهار نظر می­کند به عنوان نمونه کسانی که به این سرویس احتیاج دارند موافق هیچ قانون­مندی در این زمینه نیستند از جمله اجرای وی­پی­ان قانونی و از سوی دیگر کسانی که اشکالات و آسیبهای مسئله را می‌بینند چشم به ارائه خدمات را بسته­اند. به طور کلی نیروهای اجتماعی،سیاسی و اقتصادی هر کدام از زاویه دید خودشان دارند به این مسئله نگاه می­کنند ولی کار ما اینجا فارغ از گرایش­های سیاسی و ا قتصادی است،چرا که ما باید یک نگاه جامعی به قانون داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت بالای همه صاحب نظران در تلاش باشیم این کار را سامان دهیم. خوشبختانه دو ماهی است که کار آغاز شده است و ما یک کارگروه فرهنگی اجتماعی با حضور صاحب نظرترین افراد تشکیل داده‌ایم. افرادی عالم به معنای واقعی کلمه؛ کسانی که واقعا برای علم ارزش قائل هستند و برای این بحث‌ها صرفا نگاه تخصصی و عالمانه دارند و در کنار آن دغدغه فرهنگی کشور را نیز دارند و بر این مسئله واقف هستند که باید دغدغه هویت ملی را داشته باشیم و در عین حال گریزی از فناوری جدید را هم نداریم چرا که باید از فرصت‌ها استفاده کنیم به همین علت با این رویکرد مجموعه خوبی شکل گرفته و در این مدت گزارش‌های فوق العاده خوبی هم در دست تهیه است. در مجموع ما باید سیاست‌های کلان فرهنگی حاکم بر اینترنت کشور را تدوین کنیم. این سیاست‌ها فرهنگی مقداری بخش‌های ایجابی دارد مثلا محتواهایی که باید در داخل کشور تولید بشود و یک مقداری هم بخش‌های سلبی دارد مثلا سیاست‌های که برای حفظ هویت ملی و اسلامی خودمان لازم داریم در کل این موارد بخشی از سیاست‌های حاکم بر پالایش اینترنت به شمار می آید.

با این توضیحاتی که اعلام کردید سرنوشت مصوبه “وی‌پی‌ان قانونی” به کجا ختم خواهد شد آیا این مصوبه لغو می‌شود؟

ما سیاست‌ها را به کارگروه تعیین مصادیق ابلاغ می کنیم چرا که آنها قانون دارند و به نوعی تعیین مصداق­ها بر عهده آن­ها است. ولی سیاست­های کلان را ما تهیه می کنیم و در شورای عالی فضای مجازی به تصویب می‌رسانیم و بعد ابلاغ می‌شود به نهادهای ذیربط همچون وزارت ارتباطات، بنابراین تعیین سرنوشت مصوبه وی­پی­ان قانونی نیز در همین مسیر مشخص خواهد شد.

سایت آقای مطهری از ۱۴ دی در پی نطق ایشان در مجلس فیتلر شد و شما اعلام کرده­اید که فیلترینگ سایت‌ها بر عهده کمیته تعیین مصادیق است در حالیکه آقای اسفنانی یکی از اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرده‌اند این فیلترینگ از طرف کمیته صورت نگرفته است به نظر شما روند فیلترینگ در کشور دچار نابسامانی نیست؟

من خودم شخصا اعتقاد دارم برای اینکه فیلترینگ از حالت سلیقه ای خارج شود باید براساس قانون عمل  شود ما در حال تهیه پیش نویس نظام جامع پالایش فضای اینترنت هستیم و آن را برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی خواهیم برد و به امید خدا به تصویب خواهد رسید.

طبق گفته شما پیش­نویش نظام جامع پالایش فضای اینترنت به زودی به مرحله تصویب خواهد رسید به نظرتان چه زمانی شاهد آن خواهیم بود که نظام فیلترینگ کشور از طریق همین روش اجرا بشود؟

اجرای این نظام قانونمند به چند مسئله بستگی دارد. یکی تصویب سیاست­های جامع فرهنگی که امیدوارم در چند جلسه آینده در کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی بتوانیم به نتیجه برسیم و برای تصویب آن را به شورای عالی فضای مجازی ارائه کنیم. مسئله دیگر همین پیاده سازی نظام جامع پالایش فضای اینترنتی کشور است. نظام جامع مقصود آن است که این سیاست­ها باید تبدیل به دستورالعمل­های اجرایی بشود که بتوان آنها را روی تجهیزات فنی پیاده کرد که این باز خودش دو قسمت دارد یکی این نظام پالایش که باید به مرحله تصویب برسد و قسمت دیگر تجهیزات فنی است که در حال حاضر بعضی از دانشگاه‌ها و شرکت­ها دارند روی فیلترینگ هوشمند کار می‌کنند. مزیت فیلترینگ هوشمند آن است که به جای اینکه یک آدرس کاملا فیلتر شود بخشی از صفحات آن را مورد فیتلر قرار می‌دهند تا کاملا آن سایت از دسترس خارج نشود.خوشبختانه در بازدیدی که اخیرا از چند مرکز فعال در این زمینه داشتم پروژه خیلی خوب در حال پیشرفت است و برای اینکه بتوانم جواب شما را دقیقا پاسخ بدهم که چه زمانی قرار است از طریق روش جدید فیلترینگ اعمال شود به نوعی به همین قسمت فنی هوشمند سازی ارتباط مستقیم دارد به همین علت من احساس می­کنم ظرف ماه های آینده بتوانیم تحولات مثبتی را در بخش فیلترینگ هوشمند به مرحله اجرا برسانیم.

شما بحث شبکه­های اجتماعی را امنیتی می­دانید یا فرهنگی چرا که دولت قبل نگاهی کاملا امنیتی به این شبکه­ها داشت و معتقد بود این شبکه­ها تنها برای اهداف جاسوسی شکل گرفته­اند؟

شبکه­های اجتماعی به عنوان شبکه­های توانمند­ساز وارد صحنه شدند که این مسئله بسیار خوب و مفید است به عنوان نمونه افراد متخصص در هر رشته­ایی نیاز داشتند در یک محیطی مثل محیط مجازی جمع تخصصی را شکل دهند و از دیده­گاهی افراد دیگر اطلاع پیدا کنند و اطلاعات خودشان را افزایش دهند. یعنی از بعد توانمند­سازی و اشتراک اطلاعات این شبکه­ها بسیار سودمند عمل کرده­اند یعنی همانطور که ما در جامعه واقعی انواع و اقسام همایش­ها و گردهمایی­ها را برگزار می­کنیم به راحتی توانستیم به صورت مجازی نیز آنها را در شبکه­های اجتماعی پیدا کنیم تا اینجا کار این شبکه­های بسیار سودمند و قابل استفاده هستند.این شبکه ها دارای عوارض و ناهنجاری های اجتماعی  و فرهنگی هستند که باید از زوایای اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرارداد که در کمیته فرهنگی اجتماعی مرکز ملی در حال بررسی است  باید به این نکته هم توجه داشت از این شبکه­ها  برای اهداف جاسوسی نیز استفاده شده است و این استفاده به حدی است که شرکت­های بزرگی همچون یوتیوب،فیس­بوک،گوگل،مایکروسافت،اپل،یاهو و… به باراک اوباما  نامه نوشته­اند که حد و مرز جاسوسی از این شبکه­ها را قانونمند کنید یعنی بحث جاسوسی در این شبکه­ها وجود دارد و در عین حال بحث توانمندی­سازی از طریق این شبکه ها نیز قابل کتمان نخواهد بود.

گفته می­شود بحث ساماندهی شبکه­­های اجتماعی به شورای عالی فضای مجازی سپرده شده است در این خصوص شما چه اقداماتی انجام داده­اید؟

ما به دنبال تقویت شرکت­های داخلی هستیم که در این زمینه کار انجام می­دهند و درعین حال به دنبال تخصصی کردن شبکه­های اجتماعی هستیم؛ چون اگر بتوانیم شبکه­های اجتماعی تخصص ایجاد کنیم به نوعی در ساماندهی شبکه­های اجتماعی جلو خواهیم افتاد.

وقتی وزیر ارتباطات در چند شبکه اجتماعی داخلی عضو شدند و به صورت آنلاین با مخاطبین ارتباط برقرار کردند شما این عضویت را مثبت ارزیابی کردید با این نگاهی که به شبکه­های داخلی دارید آیا خودتان عضو این شبکه­ها هستید؟

حقیقت این صفحات را نگاه می­کنم اما خودم شخصا عضو نیستم.

حتما به دلیل مشغله کاری از این کار امتناع کرده­اید؟

دقیقا، چون واقعا فرصت عضویت و حضور فعال در این شبکه­ها را ندارم اما در بعضی از فروم­ها حضور دارم اگر شبکه­ اجتماعی داخلی به صورت تخصصی در مبحث­های چون فناوری ماهواره یا انتقال دیتا وجود داشته باشد به دلیل جذابیت موضوع برایم حتما عضو خواهم شد.

در خصوص عضویت بعضی از اعضا کابینه دولت در فیس بوک چه نظری دارید و به طور کلی فکر می­کنید عضویت در شبکه­های اجتماعی چون فیس­بوک و توئیتر به دلیل فیلتر بودن غیرقانونی است؟

بهتر است تشخیص این کار را همان کارگروه تعیین مصادیق انجام دهد. به نظرم باید بحث را از این حالت که فلانی عضو است یا نه خارج کنیم و روی شبکه­های اجتماعی نگاه کلان داشته باشیم به این صورت که بخش­های مفید این شبکه­ها را حفظ کنیم و به سمت تاسیس شبکه­های مفید داخلی قدم برداریم و این شبکه­ها را تقویت کنیم.

در شورای عالی فضای مجازی قرار است برای رفع فیلتر فیس­بوک کاری صورت بگیرد؟

بهتر است این سوال را اینگونه پاسخ دهم که شبکه­های اجتماعی مورد بحث به نظرم هم می‌توانند ابعاد مثبت داشته باشند و هم ابعاد منفی؛ یعنی این شبکه­ها دو وجه دارند. بنابراین بازهم تکرار می­کنم بهتر است روی این مسئله یک نگاه کلان وجود داشته باشد و به این قضیه به این صورت نپردازیم که بعضی از افراد که واقعا از نظر ما افراد ارزشمندی هستند و برای جامعه با تمام وجود تلاش می‌کنند اما چون عضو فیس­بوک هستند پس یک نکته منفی برایشان محسوب شود به نظر من این نگاه درست نیست از طرفی چون فردی عضو فیس­بوک است نباید نتیجه گرفت پس این شبکه به طور کامل تطهیر شده است چرا که این نگاه هم از نظر من نگاه اشتباهی است. پس باید به مسئله شبکه­های اجتماعی نگاه ملی و راهبردی داشته باشیم به این صورت که برای کشور آن قسمت­های که مفید است را حفظ کنیم و آن قسمت­های که مضر است را از دسترس خارج کنیم.

در دولت قبل گاهی اوقات صحبت در مورد فیس­بوک جرم به حساب می­آمد اما خوشحال هستم که امروز می­توان به راحتی این سوال­ها را مطرح کرد اما نکته­ای که تمایل دارم حتما به آن پاسخ دهید این است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید زمزمه­های برای رفع فیلتر از شبکه­های اجتماعی چون فیس­بوک و توئیتر شنیده می‌شد و بسیاری از کاربران در انتظار رفع فیلتر بودن اما به ناگهان مشاهده شد که ابزار موبایلی چون “وی‌چت” فیتلر می­شود و در این بین از سوی شورای عالی فضای مجازی هیچ اظهار نظری صورت نمی­گیرد آیا این کار دلیل خاصی داشت؟

توجه داشته باشید این بحث­ها تخصصی و به نوعی اجتماعی فرهنگی است، اما در عین حال نظر رسمی ما همان مطالبی است که در سوال قبلی به آن پاسخ دادم .

بهتر نبود این پاسخ­ها درهمان زمان در رسانه­ها اعلام می­شد؟

ما قصد ورود به جنجال­های رسانه­ای را نداریم و بجای آن روی کار کارشناسی تاکید داریم. به نظر من در این خصوص باید براساس نظر صاحب­نظران فرهنگی و اجتماعی اظهار نظر کرد چرا که اظهار نظر من به عنوان یک فرد فنی با اظهار نظر این افراد بسیار متفاوت است. خوشبختانه کارگروه فرهنگی اجتماعی شورا صاحب­نظرانی وجود دارند که همگی انسان­های بی­غل و غشی هستند که به دور از مسائل سیاسی نظرات خودشان را با نگاه عمیق روی وجوه مثبت و منفی این شبکه­ها اعلام می­کنند.

در مدتی که فعالیت خودتان را آغاز کرده­اید بارها بر حمایت و کمک گرفتن از بخش خصوصی در فعالیت­های کشور تاکید کرده­اید تا آنجا که اولین حضور رسمی شما شرکت در جلسه سازمان نظام صنفی رایانه­ای بود. قرار است دقیقا به چه صورتی از بخش خصوصی حمایت کرده و کمک بگیرید؟

در حال حاضر تعریف شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیر ساخت فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است و قرار است در جلسه بعدی بخش سرویس­ها و محتواها در مبحث ملی به تصویب برسد. این بدین معنا است که همه وزارت­خانه­ها،دستگاه­ها و نهادهای عمومی سرویس و محتوای که قرار است روی شبکه ملی اطلاعات بیاورند را ارائه می­کنند و ما در مرکز ملی فضای مجازی باید تقسیم کار را انجام دهیم. یعنی یک کار بزرگ در سطح کشور شروع خواهد شد. به این نکته باید توجه داشت که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از زمان انقلاب تا الان دو یا سه دوره تحول را گذرانده است و به نظر من این دوره هم یک دوره اصلی به شمار می­رود که قرار است ایران وارد فضای مجازی شود که این کار بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. در دو دوره گذشته یعنی در تحول آنالوگ به دیجیتال و از زمان حضور تلفن­همراه؛ بخش خصوصی در بعضی مواقع بخصوص در گذر از آنالوک به دیجیتال در صحنه حضور داشت اما وقتی از تلفن فیکس به تلفن همراه قصد حرکت داشتیم کشور از حضور این بخش بی­بهره بود. بنابراین نیاز است در این مرحله موقعیت را از دست ندهیم و به عبارت دیگر در موج سوم تحول کشور به سمت دنیای مجازی بخش قدرتمند خصوصی ایران را شکل دهیم. به همین علت از سازمان نظام صنفی رایانه­ای و تشکل­های مشابه تقاضا داریم که آنها پیشنهاد دهند. ما می­خواهیم ارتباط بین بخش دولتی که سفارش دهنده است و پیمانکار که بخش خصوصی است تقویت بشود و آنها بتوانند در مقابل خارجی­ها رقابت کنند و تکنولوژی در داخل کشور توسعه پیدا کند. همه ما به این مسئله واقف هستیم که امروزه تکنولوژی حرف اول را می‌زند و برای اینکه کشور را توانمند کنیم باید تکنولوژی را توسعه دهیم چرا که اگر قرار باشد در منطقه و در دنیا صاحب حرف باشیم باید با اتکا به توان داخل کشور بتوانیم کاری انجام دهیم و این در واقع سیاست اصلی ما به شمار می‌رود.

شما در جایی اعلام کرده بودید که شبکه ملی اطلاعات باید به شبکه پرسرعت و امن تبدیل شود آیا می­توان این مسئله را با زبان ساده برای خوانندگان توضیح دهید؟

یعنی یک زیر ساخت که بتوان اطلاعات را با سرعت بسیار بالا تا در خانه کاربر رساند و چون این ارتباط داخلی است به طور اتوماتیک امن خواهد بود. اما در عین حال باید روی مبحث هکرهای داخلی نیز کاری صورت بگیرد که در این خصوص مشکلی برای کاربران به وجود نیاید.

با اجرای شبکه ملی اطلاعات آیا ارتباط بین­المل دچار افت یا قطعی خواهد شد ؟

به هیچ وجه، چرا که شبکه ملی اطلاعات برای سرویس­های داخلی است و ترافیک داخل کشور گردش پیدا می­کند.

در دولت قبل عنوان شده بود که شبکه ملی اطلاعات؛ همان اینترنت ملی است که با اجرای آن ارتباط بین­الملل قطع خواهد شد آیا شبکه ملی اطلاعات را می­توان اینترانت نامید؟

اصلا این طور نیست. با اجرای شبکه ملی اطلاعات هر کاربری به راحتی و با سرعت بالا در یک محیط امن می­تواند مثلا کارهای بانکی خودش را انجام دهد و مطمئن باشد کسی وارد اطلاعات او نخواهد شد و این اطلاعات از کشور خارج نمی­شود و در عین حال می­تواند به راحتی به ارتباط بین­المللی نیز دسترسی داشته باشد چون باید این ارتباط وجود داشته باشد و قطع آن غیر منطقی است.

آقای سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده اند که این مرکز در ذیل شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده و داری سه معاونت محتوا – امنیت و تنظیم مقررات است. دقیقا قرار است این مرکز چه کارهای انجام دهد؟

در اصل ما چهار معاونت داریم چرا که به تازگی معاون فناوری نیز به این مجموعه اضافه شده است. مرکز ملی فضای مجازی با این معاونت­ها بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی به شمار می­روند. ۲ تا کار عمده را بر عهده دارند یکی اشراف به فضای مجازی و برنامه­ریزی کلان برای حضور فعال در این عرصه و همچنین نظارت بر تنظیم برنامه­ها که برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی برود  و بعد از تصویب اجرای آن به نهادهای ذیربط ابلاغ شود.کار بعدی نیز به این صورت است چون ما فعالیت­هایمان در حالت راهبردی است نمی­خواهیم کارها تنها به صورت یک سند باشد بلکه نیاز است اجرا شود بنابراین یک بخش نظارت در این مرکز داریم که به اجرایی شدن و تحقق این برنامه­ها نظارت دارد و گزارش­های خود را به شورای عالی فضای مجاری ارایه می­دهد. به طور کلی مرکز ملی فضای مجازی مانند یک قرارگاه برای عملیاتی شدن برنامه ها است چرا که ما به دنبال آن هستیم که ایران وارد فضای مجازی آن هم به طور فعال شود چون این مسئله برای پیشرفت کشور بسیار ضروری است.

وقتی از ورود ایران به فضای مجازی صحبت می­کنید آیا طرحی همچون تهران مجازی را نیز در ذهن دارید کاری که بسیاری از کشورها همسایه سالها کلید آن را زده­اند؟

صددرصد چنین طرح­های را پیگیری خواهیم کرد در حال حاضر برنامه­های بخش زیرساخت را به تصویب رسانده­ایم و ابلاغ شده است و این دسته کارها همچون تهران مجازی در تقسیم کار ملی به آن خواهیم پرداخت و حتما در شورای عالی فضای مجازی نیز به تصویب خواهد رسید.

در تاریخ ۱۱ آبان در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی شما به سمت دبیری شورا و ریاست مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شدید تا این لحظه چه برنامه­های را پیاده­سازی کرده­اید؟

بحث شبکه ملی اطلاعات مبحثی بود که یکسال ونیم وضعیت آن در جلسات بلاتکلیف مانده بود که خوشبختانه در این مدت ما توانستیم تعریف، الزامات و چه کارهای روی این شبکه انجام شود را به تصویب قطعی برسانیم. چون دراین مدت یکسال و نیم روی تعریف و الزامات آن اختلاف نظر وجود داشت که بالاخره طلسم شبکه ملی اطلاعات شکسته شد و در جلسه بعدی روی الزامات و تقسیم کار ملی در حوزه محتوا و خدمات را به تصویب خواهیم رساند. بنابراین فضای مجازی کشور از نظر تعریف و معماری آن به تصویب می­رسد و در عین حال برنامه­های آن نیز به تصویب خواهد رسید و تنها مبحث اجرا باقی می­ماند که آن هم با همت بخش خصوصی جلو خواهد رفت. یعنی با این برنامه­ریزی؛ کشور وارد تحول سوم یعنی ورود به دنیای مجازی آن هم به صورت قدرتمند خواهد شد.

logo-samandehi