سه شنبه، 12 فروردین 93 - 10:05

 

paint

نقاشی روی موبایل و تبلت، چه حرفه ای باشید و چه آماتور، لذت فراوانی دارد. البته واضح است که لذت نقاشی با قلم مو و ابزارهای کلاسیک را نمی توان انکار کرد، اما تجربه دیجیتال آن در عصر تکنولوژی نیز خالی از لطف نیست. همه چیز در محیط اپلیکیشن های نقاشی دیجیتالی بوده و این یعنی دیگر خبری از رنگی شدن دست و لباس، کاغذهای کثیف و مچاله شده و خالی شدن پالت رنگ نیست؛ هر چیزی را در محیط این اپلیکیشن ها می توانید به سهولت و بدون اسراف کاغذ نقاشی کرده و از آنها لذت ببرید.

در جعبه ابزار این هفته، به معرفی اپلیکیشن هایی پرداختیم که هم مناسب طراحان حرفه ای هستند و هم آماتورهایی که هدفشان از نقاشی، پر کردن اوقات فراغت است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با قابلیت های بی شمار این اپلیکیشن ها آشنا شویم.

Sketch Book  Express

Sketch Express 1

هر جا که سخن از طراحی است، مطمئنا کلمه Autodesk هم به گوشتان خواهد خورد. اپلیکیشن های این استودیوی خلاق با داشتن دو مولفه رایگان و کامل بودن، همیشه از محبوب ترین و در عین حال ضروری ترین ابزارهای دیجیتال در بین دوستداران تکنولوژی هستند.

در Sketch Book Express بسته به مهارت هنرمند، از یک نقاشی کودکانه گرفته تا یک والپیپر پرجزئیات CG را می توان طراحی کرد. قبل از شروع به طراحی، می توانید ابعاد و رزولوشن کار را تعیین کرده و سپس دست به کار شوید. اگرچه اسکچ بوک در اصل برای تبلت ها و صفحات بزرگ طراحی شده، اما سازندگان به فکر صفحات کوچک هم بوده اند و در نسخه جدید، حالت نقاشی عمودی را برای صفحات ۴ اینچی به بالا در نظر گرفته اند.

ابزارها در اسکچ بوک فراوانند و از این بابت کم و کسری نخواهید داشت؛ ۱۵ براش (Brush) مختلف شامل مداد، خودکار، ماژیک و قلم های پُرکننده در اختیار شماست که همگی از لحاظ قطر و رنگ، قابل تنظیم هستند. ضمنا قادرید از فروشگاه اسکچ بوک انواع براش با سبک های متنوع را خریداری نمائید.

این اپلیکیشن از مالتی تاچ پشتیبانی کرده و تا سه انگشت به طور همزمان را تشخیص می دهد، با این حال اگر در طراحی با دست راحت نیستید می توانید از قلم استایلوس موبایل یا تبلت برای نقاشی استفاده کنید. مزیت استفاده از قلم، استفاده بهینه از ویژگی حساسیت به میزان فشار است. با کمک این خصوصیت، می توانید در جاهایی فشار بر قلم را بیشتر کنید تا سایه ها پررنگ تر و واضح تر بر صفحه نقش ببندند و بالعکس این حالت نیز ممکن است.

همانند نرم افزار فتوشاپ، طرح خود را در لایه های مختلف می توانید پیاده سازی کنید که در مورد اسکچ بوک، تعداد این لایه ها به سه عدد محدود شده. پس از تکمیل نقاشی، حالا می توانید آن را ذخیره کرده و در اینترنت به اشتراک بگذارید.

در نسخه آیپد اسکچ بوک، اشتراک مستقیم اثر هنری در iCloud و در نسخه اندروید، آپلود مستقیم آن روی وبسایت deviantART (بزرگترین مجمع اینترنتی گرافیست های دنیا) فراهم شده است. پیشنهاد می کنیم پیش از کار با SketchBook، حتما دفترچه راهنمای آن را که در بلاگ اتودسک منتشر شده مطالعه بفرمائید.

  • SketchBook Express
  • قیمت : رایگان
  • سازنده : .Autodesk Inc
  • سیستم عامل : iOS و اندروید
  • حجم : ۳۶٫۸ / ۱۱٫۴ مگابایت

ArtFlow

ArtFlow 2

رقیب جدی اسکچ بوک استودیوی اتودسک، انحصارا برای موبایل و تبلت های اندرویدی عرضه شده و برخی از قابلیت هایش، آن را از برخی جهات بالاتر از اسکچ بوک قرار می دهد. ArtFlow نیز از لحاظ ابزارهای طراحی اپلیکیشن کاملی برای CG Artist ها و طراحان حرفه ای بوده و تجربه متفاوتی از طراحی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

UI آرت فلو به سادگی و زیبایی اسکچ بوک نیست، با این حال ابزارهای بیشتری را نسبت به اتودسک در خود جای داده. تعداد براش ها در آرت فلو به رقم هفتاد می رسد، براش هایی که Smudge Tool (ابزاری برای مات کردن بخشی از تصویر) را هم شامل می شود.

بر خلاف اسکچ بوک، در آرت فلو قادرید تا ۱۶ لایه مختلف را در محیط کار ایجاد کنید که از لحاظ شفافیت هم قابل تنظیم هستند. رزولوشن هایی که می توانید برای ابعاد صفحه تان در نظر بگیرید برای یک اپلیکیشن موبایل واقعا شگفت انگیزند؛ در آرت فلو پشتیبانی از رزولوشن های بالا تا سقف ۴۰۹۶*۴۰۹۶ پیکسل نیز برای کاربر مهیا شده.

برای راحتی کاربر، پشتیبانی از قلم هایی مثل S-Pen سامسونگ و DirectStylus انویدیا نیز فراهم شده که با تغییر شدت فشار، اثر آن را در صفحه کار، کم رنگ یا پررنگ تر خواهید کرد. جالب این که قابلیتی به نام Palm Rejection در آرت فلو فراهم شده که با فعال کردن آن، دیگر در اثر برخورد تصادفی کف دست ها به صفحه، اثرش روی کار ثبت نخواهد شد.

پس از اینکه کارتان تکمیل شد، برای اعمال افکت های تکمیلی قادرید از نقاشی خود خروجی با فرمت PSD گرفته و آن را به نرم افزار فتوشاپ منتقل کنید. البته خروجی هایتان را در حالت عادی می توانید به صورت PNG و JPEG گرفته و در شبکه اجتماعی مخصوص طراحان به نام  PEN.UP مستقیما به اشتراک بگذارید.

متأسفانه همه امکانات آرت فلو رایگان نیستند. برای بهره گیری از امکانات کامل باید نسخه Pro را خریداری کنید در غیر این صورت، در نسخه مجانی از امکاناتی مثل گرفتن خروجی PSD و استفاده از ۱۶ لایه، محروم خواهید ماند. البته با این اوصاف، شکی در کاربردی بودن آرت فلو نبوده و دانلود آن را به همه توصیه می کنیم.

  • ArtFlow
  • قیمت : رایگان
  • سازنده : ArtFlow Studio
  • سیستم عامل : اندروید
  • حجم : ۹٫۸ مگابایت

Procreate

Procreate 1

در میان اپلیکیشن های مخصوص نقاشی، بی شک Procreate پیشرفته ترین آنهاست؛ اپلیکیشنی که عمده شهرتش را مدیون کایل لمبرت، هنرمند انگلیسی تباری است که با طراحی چهره ای بی نظیر از مورگان فریمن قابلیت های آن را به دنیا شناساند.

Procreate که انحصارا برای آیپد عرضه شده، به شما توانایی خلق تصاویری با وضوح ۴K در محیطی ۶۴-بیتی را داده و تنها گرافیست های مجرب و آموزش دیده توانایی استفاده از حداکثر قابلیت های آن را خواهند داشت.

۱۲۰ براش مختلف در اپلیکیشن گنجانده شده که هر کدام از ۲۵ تنظیم مختلف بهره می برند، مضاف بر آن قادرید براش های اختصاصی جدیدی نیز در محیط اپلیکیشن طراحی کنید. در Procreate تا ۱۸ لایه مختلف را می توانید روی کارتان بیاورید که از همه نظر قابل تنظیم و دستکاری اند.

کار در محیط آن را می توانید هم با دست، هم با قلم تجربه کنید. برای این که از کار در محیط آن بیشتر لذت ببرید، امکان استفاده از ژست حرکتی برای اعمال تغییرات در اپلیکیشن گنجانده شده. بهترین نکته آن، ضبط کلیه کارهای شما در اپلیکیشن با کیفیت تمام اچ دی برای مشاهده روند تکمیل نقاشی شماست.

پس از اینکه کارتان به اتمام رسید، قادرید اثر هنری خود را با خروجی PSD ،PNG یا JPEG مستقیما روی آیتونز، دراپ باکس یا دیگر شبکه های اجتماعی بارگذاری کنید. قابلیت ها و امکانات Procreate آنقدر زیادند که تنها پرداخت تیتروار به آنها، نیازمند یک مقاله چند هزارکلمه ای است؛ بنابراین پیشنهاد ما به گرافیست های دارای آیپد این است که برای آشنایی بیشتر با کلیه ویژگی های Procreate، آن را از اپ استور خریداری نمائید.

  • Procreate
  • قیمت : ۵٫۹۹ دلار
  • سازنده : Savage Interactive Pty Ltd
  • سیستم عامل : iOS

 

Fresh Paint

Fresh Paint 1

این اپلیکیشن انحصاری ویندوزفون، برای طراحی های حرفه ای و خلق آثار پرجزئیات مناسب نیست، اما وجود ایده هایی خلاقانه کار با آن را به تجربه ای خوشایند بدل کرده است. Fresh Paint را به دو شکل می توانید استفاده کنید، یا در صفحه ای سفید از صفر نقاشی بکشید، یا اینکه روی تصاویر گالری یا تصاویری که با دوربین می گیرید شروع به اعمال تغییرات کنید.

ابزارهای نقاشی در این اپلیکیشن، کم تعدادند اما به خوبی نیازهایتان را برطرف می کنند. مثلا با یکی از قلم موهای درشت و استفاده از رنگ روغن، قادرید دقیقا تجربه نقاشی روی بوم را به موبایل خود بیاورید.

اما مهم ترین قابلیت فِرِش پینت، استفاده از تصاویر دوربین جلو و عقب یا گالری برای اعمال تغییرات است. با وارد کردن این تصاویر در محیط اپلیکیشن، قادرید با قلم زدن به تصاویر واقعی، شکل خیالی بخشیده و به تابلوهای نقاشی شبیه شان کنید.

همچنین با استفاده از قابلیت Inspire Me، می توانید از طریق جستجوگر Bing مایکروسافت، عکس هایی مرتبط با موضوع نقاشی خود جستجو کرده و با آمیخته کردنش با کار خود، اثر هنری چشمگیرتری داشته باشید.

نکته جالب در مورد فرش پینت، پشتیبانی آن از فضای ابری SkyDrive (که اخیرا به OneDrive تغییر نام داده) است. اینگونه میتوانید کار ناقص خود را در فضای ابری بارگذاری کرده و ادامه آن را در PC پیگیری کنید.

  • Fresh Paint
  • قیمت : رایگان
  • سازنده : Microsoft Corporation
  • سیستم عامل : ویندوزفون
  • حجم : ۴ مگابایت

 

Sand Draw

Sand Draw 1

دوران کودکی ما در کنار دریا، عمدتا به ساختن قصرهای شنی و نقاشی کشیدن بر کف ساحل سپری می شد، هر چند که در بزرگسالی هم گاهی هوس انجام این کارها به سرمان می زند.

Sand Draw اپلیکیشن نقاشی کژوالی است که هر موقع که اراده کنید، شما را به لب دریا می برد و می گذارد تا در عین شنیدن سمفونی آرامش بخش امواج، بر کف شن ها نقاشی کنید. برای مزین کردن نقاشی هایتان هم می توانید از انواع صدف و ستاره دریایی و شکل های مختلف استفاده کنید.

یکی از خلاقانه ترین خصوصیات Sand Draw که با وجود سادگی، آن را به شدت دلنشین کرده، استفاده از موج دریا به عنوان پاک کن است. هر وقت که خواستید طرح جدیدی بکشید، کافی است آیکن Wave در گوشه تصویر را بفشارید تا امواج از راه رسیده و نقاشی شما را با خود به دل دریا ببرند.

بعد از اینکه نقاشی شنی خود را کشیدید، حالا می توانید آن را ذخیره کرده و برای دوستان خود ارسال کنید. Sand Draw به غیر از نسخه رایگان، یک نسخه پولی برای iOS و اندروید هم دارد که با آن می توانید در نمای افقی، تصویری زیبا از طلوع و غروب آفتاب را در افق مشاهده کرده و از حضور مجازی تان در کنار دریا لذت ببرید.

  • Sand Draw
  • قیمت : رایگان
  • سازنده : Kalrom Systems LTD
  • سیستم عامل : iOS و اندروید
  • حجم : ۴۱٫۳ / ۳۶ مگابایت

لذت نقاشی

afb.simple.paint.purchase2

کمی که در اینترنت بگردید، متوجه خواهید شد هنوز اپلیکیشن های داخلی در زمینه پرداخت به نقاشی به بلوغ نرسیده و تا امروز، همگی محصولاتی معمولی و دارای امکانات حداقلی بوده اند. با این وجود، حمایت های ما از تولیدات برنامه نویسان وطنی یکی از راه هایی است که در پیشرفت این قبیل اپلیکیشن ها نقش بسزایی خواهد داشت.

عطا فلاح با ساخت لذت نقاشی سعی بر آن داشته تا تجربه ای مشابه کار با نرم افزار معروف Paint را به موبایل های اندرویدی بیاورد. مداد، قلم مو، سطل رنگ، قطره چکان، مُهر، بک گراندهای آماده و شکل های هندسی ابزارهای شما در لذت نقاشی بوده که بسته به خلاقیت خود، می توانید از آنها برای خلق اثری زیبا بهره بگیرید. ضمنا تصاویر گالری خود را هم قادرید به محیط لذت نقاشی آورده و رویشان تغییرات اعمال کنید. یکی از نقص های لذت نقاشی، عدم پشتیبانی از حالت افقی است که امیدواریم در نسخه های بعدی نسبت به رفع آن اقدام شود.

از بزرگترین مزایای لذت نقاشی، حجم بسیار کم آن است. با اختصاص تنها ۵۰۰ کیلوبایت از فضای حافظه موبایل تان به لذت نقاشی، می توانید از ابزاری مشابه Paint ویندوز بهره مند شده و با آن نقاشی های کوچک و دلنشینی بکشید.نسخه رایگان لذت نقاشی در کافه بازار موجود است، با این حال پیشنهاد می کنیم برای حمایت از سازنده نسخه حمایتی آن را با قیمت ۱۲۰۰ تومان خریداری نمائید.

  • لذت نقاشی
  • قیمت : رایگان (نسخه حمایتی ۱۲۰۰ تومان)
  • سازنده : عطا فلاح
  • سیستم عامل : اندروید
  • حجم : ۰٫۵ مگابایت

مطمئنا اپلیکیشن های نقاشی برای گجت ها آنقدر پرتعداد هستند که در یک مطلب هفتگی نگنجند، بنابراین در این جعبه ابزار سعی کردیم تا مشهورترین و خلاقانه ترین هایشان را به شما معرفی کنیم. مطمئنا در مطالب بعدی دیجیاتو، به مرور به سایر اپلیکیشن های نقاشی خواهیم پرداخت. اگر شما هم از اپلیکیشن خاصی برای طراحی و نقاشی استفاده می کنید، حتما آن را با ما و دیگر کاربران در قسمت نظرات در میان بگذارید

logo-samandehi