یکشنبه، 31 فروردین 93 - 08:18

 

IllumiRoom

با پیشرفت روزافزون و دستاوردهای دنیای فناوری در آینده شاهد تعمیم وب به فضای کل خانه و بهره‌گیری از اطلاعات آن در گوشه گوشه‌ی زندگی خود خواهیم بود. از این رو مایکروسافتمفهومی جدید را در این راستا معرفی کرده که IllumiRoom نام گرفته است. متخصصان مایکروسافت درصدد تبدیل صفحات تخت موجود در خانه به نمایشگرهایی تعاملی هستند که قادرند در اثر شرایط محیطی از جمله دستورات کاربر محتویات مرتبط را نمایش دهند.مایکروسافت در SurroundWeb از تمامی ابزار‌های خود از جمله ایکس‌باکس وان، تلفن‌هوشمند ویندوزفونی و تبلت‌های ویندوزی بهره می‌برد. این پروژه‌ی مفهومی از پروژکتورها برای پخش تصاویر روی سطوح موجود بهره گرفته و برای مثال از دیوارهای مجاور تلویزیون و میز جلوی آن به‌عنوان صفحه‌ی نمایش استفاده می‌کند که قابلیت واکنش به دستورات کاربر را نیز دارد.

برای مثال می‌توان از سطح میز موجود به‌عنوان یک صفحه‌ی نمایش لمسی بهره گرفت که محتوای صفحه‌ی نمایش تلفن‌هوشمند یا تبلت ویندوزی را در قالبی بزرگتر روی میز به نمایش در می‌آورد. همچنین می‌توان قابلیت شناسایی اجسام قرار گرفته روی میز را نیز به این مجموعه اضافه کرد که برای مثال در زمان قرار دادن یک نوشابه روی آن، روی سطح میز شاهد نمایش اطلاعاتی از کالری، میزان نوشابه و اطلاعاتی این چنین هستیم.از جمله‌ی سناریوهای کاربردی که می‌توان با استفاده از این مفهوم پرورش داد، نمایش دستورات آشپزی روی سطوح آشپزخانه در زمان پخت غذا یا اخطارهایی در مورد دمای ظروف، غذای موجود در فِر یا تایمر باری پخت غذا هستند.

متخصصان توسعه دهنده‌ی این سیستم در مورد حفاظت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی نیز موارد لازم را در نظر گرفته‌اند، چرا که براساس توضیحات این افراد، هرچند فضای خانه با استفاده از اطلاعات موجود در وب تغذیه خواهد شد، اما دوربین‌های موجود برای ثبت تعاملات کاربر با این محتویات، اطلاعاتی را در اختیار سایر کمپانی‌ها به منظور بهره‌برداری از آن‌ها در کاربردهای اطلاعاتی نخواهد گذاشت. برای مثال در مورد تبلیغات نیز می‌توان از طریق نمایش تبلیغات مرتبط با اجسام قرار گرفته روی سطوح، از این مورد بهره‌برداری نمود.مطمئنا بازی‌های رایانه‌ای بخش اعظمی از این مفهوم جدید را تشکیل می‌دهد. زمانی که تلویزیون برای انجام بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیوار اطراف آن برای چت و پیام‌رسانی یا نمایش سایر اطلاعات مرتبط نمایش داده می‌شود.

هرچند بسیاری از علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای در انتظار عرضه‌ی چنین سیستمی همزمان با عرضه‌ی ایکس‌باکس وان بودند، اما مایکروسافت با اعلام اینکه این فناوری در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و هنوز چند سال تا زمان عرضه‌ی رسمی آن به بازار وجود دارد، آب سردی بر پیکر خوره‌هایی که به آن علاقه‌مند شده بودند ریخت! البته و صد البته که چنین فناوری پیشرفته و کاربردی ارزش انتظار کشیدن را دارد!

 

logo-samandehi