پنجشنبه، 23 اردیبهشت 95 - 10:22

 

آقای مهندس شفیعی در ابتدا از اقدامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دو سال گذشته بفرمایید.

آنچه در این خصوص میتوان به آن اشاره کرد عبارت است از : اجرای طرح رومینگ ملی در شبکه های تلفن همراه، ارتقاء پروانه های تلفن همراه به نسل های بالاتر، صدور ۱۱ پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)، صدور ۶ پروانه خدمات ارتباطی ثابت (Servco)، صدور پروانه رادیو ترانک عمومی، هم کدسازی تلفن ثابت در سطح استان ها ، حذف زون بندی تعرفه های تلفن همراه و مواردی دیگر که در این مجال نمی گنجد.

مهندس تقی شفیعی

سازمان چه برنامه هایی را در سال ۹۵ پیش روی دارد؟

از برنامه های پیش رو میتوان به اشتراک گذاری امکانات پایه ای اپراتورها،ایجاد سامانه جابجایی شماره تلفن همراه (MNP)،صدور پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه،توسعه دسترسی فیبر نوری،پیاده سازی سامانه مدیریت تقلب و شفاف سازی مبادلات مالی بین اپراتورها،ساماندهی خدمات مبتنی بر OTT و CDN، و کسب آمادگی لازم برای پیاده سازی اینترنت اشیاء، رایانش ابری، نسل پنجم موبایل و داده های عظیم اشاره کرد.
دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشور در دو سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟
دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از چهارمیلیون و هشتصدهزار پورت در شهریور ۹۲ به نه میلیون یکصدهزار پورت در سال ۹۴ افزایش یافته است. دسترسی به اینترنت پرسرعت سیار از شش صدهزار خط در شهریور ۹۲ به نوزده میلیون خط در سال ۹۴ افزایش یافته است.در مجموع دسترسی به اینترنت پرسرعت از پنج میلیون و چهارصدهزار به ۲۸ میلیون و صدهزار افزایش یافته است.

آقای شفیعی وضعیت کلی ارتباطات در استان اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید؟

از منظر کلی، وضعیت ارتباطات استان اصفهان دارای شرایط مطلوبی است و استان از لحاظ شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در جایگاه خوبی قرار دارد؛ اگرچه تلاش بیشتری برای ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی ضروری است و هدف کلیه واحدهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و هم‌چنین اپراتورهای فعال در این حوزه نیز دست‌یابی به رتبه‌های بهتری است.علاوه بر شاخص‌های نسبتاً خوب فناوری اطلاعات و ارتباطات، استان اصفهان دارای ویژگی‌های دیگری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است از جمله: رتبه دوم کشور از نظر شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندی و آمادگی بالای بخش خصوصی برای مشارکت در طرح ها و پروه های دولت الکترونیک، وجود دانشگاه ها و مراکز معتبر آموزش عالی و تحقیقاتی، وجود منابع انسانی متخصص در حوزه ICT، وجود بزرگترین پارک علم و فناوری و مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان و همچنین وجود طرح منطقه ویژه علم و فناوری در استان.

امکان ارایه آمار و شاخصهای ارتباطی بصورت شفاف وجود دارد؟

بسیاری از شاخص‌های مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت دوره ای توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمع‌آوری و منتشر می‌شود که در صورت نیاز و در فرصت مناسب می‌توان آمارهای موجود را با جزئیات در اختیار شما قرار داد تا منتشر شود.
ظرفیت پهنای باند ورودی استان که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود حدود ۹۴ گیگابیت بر ثانیه است که بسیار بیشتر از نیازهای مصرفی استان است. پهنای باند مصرفی برای سرویس‌های اینترنت، اینترانت و غیره حدود ۲۲ گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند مصرفی برای شبکه‌های تلفن همراه استان نیز حدود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه است.در تلفن ثابت، با حدود دو میلیون و هشتصدهزار خط منصوبه، ضریب نفوذ حدود ۴۶درصد است که بسیار بیشتر از حد متوسط کشوری است. سه اپراتور عمده در ارائه تلفن همراه فعال هستند که شرکت همراه اول (شرکت مخابرات ایران) حدود سه میلیون سیم کارت واگذار کرده و دارای ضریب نفوذ بالایی است و تقریباً تمام جمعیت استان را تحت پوشش می دهد. ایرانسل نیز حدود یک میلیون و هفتصد هزار سیم کارت و رایتل حدود هشتاد هزار سیم کارت واگذار کرده اند.
شرکت‌های ارائه کننده اینترنت پرسرعت از طریق خطوط تلفن ثابت دارای حدود هشتصدهزار مشترک هستند. همچنین حدود نهصدهزار مشترک پهن باند موبایل (نسل سوم و چهارم موبایل ۳G و ۴G ) وجود دارد. حدود هفتاد هزار مشترک هم از طریق اپراتورهای وایمکس، اینترنت دریافت می‌کنند.
وضعیت استان در ارتباطات روستایی نیز مطلوب است و بیش از ۸۶درصد روستاهای استان به ارتباطات دسترسی دارند که اکثر آنها دارای تلفن خانگی هستند. حدود ۴۶۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت و همچنین حدود ۴۶۰ دفتر خدمات ارتباطات روستایی در سطح استان فعال هستند و انواع خدمات ارتباطی و غیره را ارائه می‌دهند.

آقای مهندس شفیعی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه سرویس های ۳G و ۴G چگونه است؟

در حال حاضر عمده مشترکین تلفن همراه هنوز از سرویس نسل دو استفاده می کنند اما اپراتورها به سرعت در حال گسترش شبکه نسل سه و چهار خود در استان هستند. البته عمده دلایل کندی توسعه سرویس در سطح شهرها، مشکلاتی از قبیل احداث سایت در شهرها است که با همکاری و مساعدت شهرداری ها و همچنین مردم، اپراتورها بتوانند هر چه سریعتر پوشش نسل سه و چهار خود در استان را تکمیل نمایند. اپراتورهای تلفن همراه از جمله همراه اول و ایرانسل برنامه جدی برای توسعه شبکه خود دارند و در حال اجرای آن هستند.
با توجه به صدور پروانه های جدید، در حال حاضر شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در قالب چه پروانه ای فعالیت میکنند؟ چه تعدادی از آنها در استان اصفهان فعالیت دارند؟
شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی هم به صورت استانی و هم به صورت کشوری تحت پروانه های مختلفی مثل FCP ارائه دهنگان خدمات ارتباطی ثابت، PAP خدمات انتقال داده ها، ISDP توزیع کنندگان اینترنت، ISP عرضه کنندگان اینترنت و SAP فعالیت می کنند.در حال حاضر حدود ۷۸ شرکت ISP, ISDP و PAP دارای پروانه از سازمان هستند و در استان اصفهان مشغول ارائه خدمات اینترنت می باشند و از لحاظ تعداد مشترکین و میزان پهنای باند مصرفی دارای تفاوت های عمده ای هستند که شرکت مخابرات استان اصفهان نیز در این مجموعه قرار دارد.

وضعیت فعلی پروانه های FCP به کجا رسید؟ از اصفهان چه شرکتهایی موفق به اخذ و فعالیت در این حوزه شدند؟

پس از دریافت درخواست و بررسی شرایط متقاضیان دریافت پروانه FCP؛ تعداد ۱۲ پروانه برای شرکت‌های حائز شرایط صادر شده است. پروانه‌های صادر شده ماهیت کشوری دارند و شامل کنسرسیومی از برخی شرکت‌های فعال در این حوزه هستند. شرکت‌های اصفهانی هم مشارکت دارند و در اکثر پروانه‌های صادر شده، شرکت‌های استان نیز سهیم هستند. سایر درخواست‌های واصله به سازمان نیز در حال بررسی است و در نهایت بر اساس سیاست‌های کنونی تعداد پروانه‌های صادر شده به ۱۸ فقره خواهند رسید.
آقای شفیعی در مورد ارائه سرویس اینترنت پرسرعت در روستاهای استان اصفهان توضیح دهید.
بله موضوع مهمی که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به جد پیگیری می شود، ارایه سرویس اینترنت پرسرعت به روستاها از طریق طرح USO است که تعداد زیادی از روستاهای استان اصفهان نیز در این طرح قرار دارند. در این طرح، بیش از ۲۵۰۰۰ روستای کشور به صورت بی سیم اینترنت پرسرعت را دریافت خواهند کرد.
شبکه و تجهیزات لازم برای ارائه این سرویس نصب و راه اندازی شده و به مرور زیر بار قرار خواهد گرفت. همچنین تمامی بسترهای الکترونیکی فروش و تحویل سیم‌کارت و تجهیزات و احراز هویت متقاضیان آماده شده و واگذاری سیم‌کارت و مودم قبل از هفته ارتباطات در مناطق روستائی آغاز می‌شود. در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰ نفر در کشور برای دریافت سیم‌کارت و مودم در سامانه اپراتور USO ثبت‌نام کرده‌اند و با هماهنگی های انجام شده، ارائه سرویس به متقاضیان براساس اولویت در تمامی نقاط تحت پوشش شبکه آغاز می‌شود.
ثبت‌نام و دریافت سیم‌کارت و مودم در مناطق روستائی به دو شیوه حضوری و با مراجعه به دفاتر ICT روستائی و یا شیوه اینترنتی و از طریق مراجعه به سامانه اپراتور USO که شرکت های‌وب است به نشانی www.hiweb.ir انجام می‌شود و پس از احراز هویت ثبت‌نام کنندگان، سیم‌کارت و مودم در اختیار آنان قرار می‌گیرد. هزینه سیم‌کارت ۱۰ هزار تومان می‌باشد و هزینه مودم متناسب با indoor و outdoor بودن آن متفاوت بوده و به صورت نقدی و قسطی قابل پرداخت است.

آقای شفیعی سازمان برای ساماندهی خدمات ارزش افزوده پیامکی چه اقداماتی انجام داده است؟

اقداماتی برای ساماندهی خدمات ارزش افزوده پیامکی شامل پیامکهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و بازی و سرگرمی توسط سازمان انجام شده که به منظور حفظ حقوق مشترکان و برای پاسخگویی به نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به سازمان از عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد پیامکها بوده است.
با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزه‌های مختلف و با الزام رگولاتوری، روشهای ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر کرد به گونه ای که روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ و یا شماره‌گیری #۸۰۰* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال بر روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند.درصورت فعال سازی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال سازی را به مشترک اعلام کنند. این گونه خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی باید صرفاً بین ساعات ۹ صبح تا ۹ شب برای مشترکان ارسال شود. درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر ظرف ۲۴ ساعت قطع شود. قطع سرویس، پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود و در صورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و … همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.

در مورد سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه توضیح دهید

سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار به نام اشخاص بر روی پورتال این سازمان راه‌اندازی شده است و تمامی مشترکان تلفن همراه می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه و از تعداد سیم‌ کارتهائی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.مشترکین تلفن همراه هر کدام از اپراتورها باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند و پس از ثبت اطلاعات لازم در سامانه، تعداد سیم‌کارتهای ثبت شده با کد ملی مشترک در هر اپراتور تلفن همراه از طریق پیامک برای مشترک ارسال می‌شود.جهت تعیین وضعیت سیم‌کارتهائی که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام ایشان ثبت شده باشد، بایستی این دسته از مشترکان برای پیگیری وضعیت سیم‌کارتهای ثبت شده به نام آنان باید به دفاتر امور مشترکین اپراتور مورد نظر مراجعه کرده و تقاضای رسیدگی و غیر فعال کردن آن را بدهند.

آقای شفیعی اگر موضوعی خاصی مدنظر دارید ،بفرمایید

خوب است اشاره کنم که اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات (ITU) به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، ۲۷ اردیبهشت ماه، شعار امسال این اتحادیه را “کارآفرینی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تاثیر اجتماعی” اعلام کرده است که اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نقش آن در کارآفرینی و تاثیرات اجتماعی را بیان می‌کند.در بیانیه این اتحادیه، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله سودآورترین و موفق ترین بخش‌ها عنوان شده که شیوه برقراری ارتباطات جهانی را متحول ساخته به گونه ای که با آمیزه ای از سیاست‌های پیشرو دولتی و اصلاحات رگولاتوری،‌ استانداردهای بین‌المللی،‌ نوآوری صنعتی و سرمایه گذاری در زیر ساخت‌ها و خدمات جدید،‌ میلیاردها نفر از مردم جهان در دوره کوتاهی به جامعه اطلاعاتی پیوسته‌اند.
در این بیانیه عنوان شده که ما اکنون در یک شبکه محیطی هوشمند که شامل رایانش ابری،‌ ابر داده‌ها، و برنامه‌های کاربردی جدید در زمینه‌های مختلف از حوزه سلامت گرفته تا امور مالی، قرار داریم و در حال حرکت به سوی آینده سیستم‌های حمل و نقل هوشمند و شهرهای هوشمند هستیم. با پیشرفت گسترده زیرساخت های ارتباطی، خدمات و برنامه‌های کاربردی، پتانسیل رشد برای بسیاری از نقش‌آفرینان مبتکر برای ورود به بازار با راه حل‌هایی برای نیازهای محلی، افزایش یافته است. کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات به نحوی تنظیم شده تا تغییر الگو در ایجاد تاثیرات مشخص اجتماعی را به ارمغان آورد. ما به تجربیات، نوآوری و سرمایه‌گذاری این کارآفرینان برای دستیابی به اهداف مشترک در توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار، نیازمندیم.
در این بیانیه همچنین به نقش صنایع کوچک و متوسط، استارتاپ‌ها و مراکز رشد فناوری و نوآوری و راه حل‌های عملی برای تسریع فرایندها بویژه در کشورهای در حال توسعه تاکید شده است. صنایع کوچک و متوسط بیش از ۹۰ درصد کسب و کار جهانی را تشکیل می‌دهد و مبیّن مسیر برون رفت از فقر برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه می‌باشند. در این بیانیه به نقش دولت ها برای درک پتانسیل اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای صنایع کوچک و متوسط، هم‌چنین بر پاسخگویی مناسب به نیازهای خاص آنان مثل افزایش رقابت پذیری خود با بالا بردن ارزش تولیدات و خدمات آنها، ساده کردن مراحل اداری، تسهیل دسترسی‌ آنها به سرمایه، و افزایش ظرفیت‌ آنها جهت مشارکت در پروژه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید شده است.
در این بیانیه از کشورها خواسته شده است که نقش شرکت‌های کوچک، جوان و مبتکر در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را ارتقاء دهند؛ سیاست‌های اقتصادی که نوآوری را ترویج می‌کند را اولویت بدهند؛ از دسترسی به ظرفیت لازم نیروی انسانی اطمینان حاصل کنند؛ از ایجاد اکوسیستم جامع کارآفرینی حمایت کنند و هم‌چنین به کارآفرینان در حرکت از ایده و نوآوری به سوی فروش و کسب درآمد کمک کنند.

logo-samandehi