سه شنبه، 30 آبان 96 - 01:46
مهندس خسرو سلجوقی عضو هيأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

 

مهندس خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

وضعیت فناوری اطلاعات استان اصفهان در میان سایر استان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 فکر می‌کنم خیلی تفاوت آن‌چنانی با سایر استان‌ها ندارد، هرچند در ابتدای برنامه تکفا این استان نسبت به سایر استان‌ها پیشروتر بود و به‌مرورزمان این مزیت را ازدست‌داده و مزیت خاصی که بتوان برشمرد حداقل بنده نمی‌بینم.

بیشتر کارآفرینان و استارتاپ‌ها برای پیشرفت راهی تهران می‌شوند. در حوزه‌ی آی تی که دیگر مکان مطرح نیست چه زمانی تمرکززدایی تهران عملیاتی می‌شود و به نظر شما دلیل مهاجرت متخصصان این صنعت از استان‌ها به‌سوی تهران چیست؟

بزرگی بازار و همچنین تمرکز نظام اداری کشور در تهران و توزیع نشدن قدرت و اختیار در استان‌ها و دسترسی به ارائه‌دهندگان خدمات و درمجموع متمرکز عمل کردن نظام اداری کشور و هنوز استفاده نکردن از دولت الکترونیکی و همراه و درنهایت نداشتن الگوی توزیع منابع در سازمان برنامه‌وبودجه موجب شده است تا آثار حرکت به‌سوی تمرکززدایی را شاهد نباشیم و همین انبوهی جمعیت موجب شده است هر کس احساس کند برای موفقیت باید بیاید در تهران تا از این سفره سهم خود را ببرد.

 

مهندس خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

مهندس خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

در پیوست حکم وزیر آمده است: با توجه به تنظیم مقررات مناسب و مشوق فعالیت‌های اقتصادی مولد و زمینه‌سازی برای افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌جز طرح وام صندوق سازمان در حمایت از استارتاپها، آیا برنامه‌های دیگری در این خصوص برای استان‌ها در نظر دارید؟

به نظر ساختار اداری و مدیریتی وزارت حداقل در چهار سال قبل برای توزیع اختیار به استان‌ها موافق نبود و درنتیجه حتی برای مدیریت وجوه اداره شده توسط استان‌ها نیز مقاومت شد و امید است با روحیه وزیر جدید شاید شاهد این اتفاق باشیم همچنین خود استان‌ها هم برای کسب این اختیار باید تلاش کنند و به نظر در این خصوص نیز شاهد تلاش زیادی از طرف استان‌ها نیستیم و حتی برای انجام امور در قالب منطقه‌ای نیز رفتار اتحاد گونه را نمی‌بینیم و برای راه‌اندازی انواع اپراتورهای ملی ولی در استان نیز اقدامی را شاهد نیستیم.

ایجاد تحول در اشتغال‌زایی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی دیگر از بندها در پیوست حکم وزیر است. با وجود دانشگاه‌های معتبر در اصفهان و ظرفیت علمی چرا از ظرفیت‌های استان‌ها در بخش‌های علمی و عملیاتی استفاده نمی‌شود؟

عشق و عاشقی باید دوطرفه باشد دانشگاه‌های معتبر در اصفهان چقدر برای این تعامل پا پیش گذاشته‌اند؟! لازم است طرح‌های نوآورانه و اقتصادی در دانشگاه‌های استان فعال شود برای نمونه چند رویداد با نوپاها در دانشگاه‌های استان اصفهان برپاشده است؟ و چند برنامه ویژه رویدادی برای رفع مشکل دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان و آلودگی شهر و کمبود آب و غیره در استان برگزارشده است؟

در موضوع دولت الکترونیکی، تلاش‌های خوبی در دولت یازدهم انجام‌شده ولی هنوز اثرات آن در جامعه از دیدگاه‌های مختلف نظیر تسریع در امور- شفاف‌سازی – کاهش مراجعات به ادارات و کاهش سفرهای شهری و… به‌خوبی ملموس نیست نظر شما در این مورد چیست؟

 تلاش‌های خوب را فهرست کنید بعد ببینیم چقدر این تلاش‌ها در راستای امور- شفاف‌سازی – کاهش مراجعات به ادارات و کاهش سفرهای شهری و… بوده است مگر خودمان صبح به صبح خودمان را تشویق کنیم و اتفاقاً دلیل ملموس نبودن هم‌راستا نبودن اقدامات با نیازهای فوری جامعه است.

در پیوست حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد مشارکت مؤثر در شکل‌گیری و تقویت دولت الکترونیکی و اعمال اولویت ویژه بر استقرار دولت الکترونیکی خواسته‌شده است اصفهان از آمادگی لازم برای توسعه دولت الکترونیکی برخوردار است. ولی به دلیل فعالیت جزیره‌ای دستگاه‌ها و نیاز به مجوزها از تهران، عملاً پیشرفت کار را دچار اختلال کرده است. پیشنهاد شما جهت عملیاتی شدن دولت الکترونیکی در استان‌ها چیست؟

در دولت یازدهم طرحی ماتریسی داده شد تا ضمن توزیع فعالیت‌های دولت الکترونیکی در قالب مشارکت مردمی، مشارکت دولتی و بخش خصوصی در استان‌ها شاهد رقابت بین بخش خصوصی و دولتی هر استان با سایر استان‌ها باشیم و همچنین نوعی تمرکززدایی را نهادینه کنیم و همچنین منابع مردمی و استانی و ظرفیت نیروی انسانی فنی و تخصصی استان‌ها برای تسریع در امور- شفاف‌سازی – کاهش مراجعات به ادارات و کاهش سفرهای شهری و… به‌خوبی ملموس شود و چون هر استان خودش مبادرت به اقدام کرده است مقاومت در مقابل تغییر نیز کاهش‌یافته و با تعیین پروتکل‌ها و استانداردهای لازم امکان فروش و بازاریابی هر برنامه و سامانه تولیدشده در هر استان به سایر استان‌ها نیز فراهم می‌شد و همین‌طور توزیع کار موجب می‌شد این بازار به‌سرعت در تمام کشور فعال شود و تمرکززدایی به معنای واقعی اتفاق می‌افتد و جالب بود چند بار این روش در کشور بکار گرفته‌شده بود ولیکن مقاومت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت با اجرایی شدن این الگو ضربه بزرگی برای ملموس شدن دولت الکترونیکی زد!

امیدوار هستیم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی جدید هر چه سریع‌تر این الگو را بکار بگیرد تا هم منابع مالی و هم منابع معنوی کشور چند برابر شود و پول خرد از جامعه برای فعالیت فرزندان خودشان تجمیع و بکار گرفته شود انشاء الله

logo-samandehi