یکشنبه، 19 اسفند 97 - 07:28

 

سرپرست سازمان فاوا شهرداری اصفهان با بیان اینکه هزینه‌های اولیه هوشمندسازی شهر یک سرمایه‌گذاری بلند مدت شهری است، افزود: این اقدام از اولویت‌های اصلی دستگاه‌های اجرایی مربوط به شهرداری است و رضایتمندی بیشتر شهروندان، سهولت در انجام پروژه ها و اداره ارزان شهر از مزایای آن است.

بهروز ارباب شیرانی  اظهار کرد: هوشمند سازی شهر به طور مستقیم، باعث اداره ارزان شهر نمی شود بلکه ثمره هوشمند سازی حوزه های مختلف مدیریت شهری همچون روان سازی ترافیک که باعث کاهش آلودگی در شهر می شود، به اداره ارزان شهر و کاهش هزینه های مدیریت شهری منتهی شده، در اقتصاد شهری تاثیرگذار است.

وی با اشاره به رونمایی اخیر سازمان فاوا از سامانه های مختلف الکترونیکی عمومی و خصوصی در مدیریت شهری، ادامه داد: هوشمند سازی شهر اصفهان در دستور کار سازمان فاوا شهرداری قرار دارد و هم اکنون در حال همکاری و همفکری با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای هوشمند سازی و بهبود سیستم های حمل و نقل همچون تجهیز اتوبوس ها به سامانه ترمز ABS هستیم.

ارباب شیرانی افزود: با توجه به اهمیت فراوان هوشمند سازی شهر، ستاد شهر هوشمند در شهرداری و زیر نظر مستقیم شهردار اصفهان تشکیل شد، این ستاد وظیفه دارد تا به اجرای طرح جامع شهر هوشمند که با همکاری مرکز پژوهش های شورای شهر تدوین شده است، بپردازد.

سرپرست سازمان فاوا شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعاملات مناسبی با شهرک علمی تحقیقاتی انجام شده است، تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور شرکت های مختلف استارت‌آپی برگزار و نیاز های سازمان فاوا به این شرکت ها اعلام شده است تا با بررسی ظرفیت های خود، نسبت به پاسخگویی به نیازهای این سازمان اقدام کننددر نتیجه پیشرفت در حوزه های مختلف سازمان فاوا از جمله سخت افزار، نرم افزار، مانیتورینگ و تامین داده ها حاصل شود.

ارباب شیرانی تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی در طرح های هوشمند سازی شهر از الزامات انجام این طرح ها است و شرکت های مختلف خصوصی استارت‌آپی باید در این زمینه با سازمان فاوا همکاری کنند تا یک تعامل و مشارکت سود ده متقابل به وجود بیاید.

وی افزود: البته ممکن است سرمایه ای که شهرداری در این پروژه ها وارد می کند، نقدی نباشد بلکه سرمایه های شهری یا داده های آماری باشد.

هوشمند سازی آبیاری فضای سبز شهر در اولویت بودجه سال آینده شهرداری

وی درگیری همزمان همه حوزه های شهرداری با بحث هوشمند سازی را فاقد خروجی مناسب و نتیجه رضایت بخش دانست و خاطر نشان کرد: هوشمند سازی حوزه های مختلف مدیریت شهری با توجه به اولویت های شهرداری انجام می شود و کمبود منابع آبی سبب شده تا طرح هوشمند سازی آبیاری فضای سبز شهر در اولویت بودجه سال آینده شهرداری قرار گیرد تا هدر رفت و اتلاف منابع آبی در شهر به حداقل ممکن برسد.

سرپرست سازمان فاوا شهرداری اصفهان پیشنهادات در زمینه هوشمند سازی حوزه حمل و نقل ترافیک شهر را متعدد اعلام کرد و گفت: در بودجه سال ۹۸ شهرداری ردیف های بودجه ای مخصوصی به هوشمند سازی شهر اختصاص یافته است که با توجه به اولویت های شهرداری در اجرای طرح هوشمند سازی حوزه های مختلف شهری، اصفهان هوشمند سازی می شود و نقش مساعدت شورای شهر در اجرای این طرح ها غیر قابل انکار است.

کاهش آزمون و خطا در هوشمند سازی اصفهان با استفاده از تجربیات شهرهای دیگر

ارباب شیرانی یادآور شد: در مقایسه اصفهان با دیگر کلانشهر های کشور متوجه می شویم که سیستم مدیریت شهری اصفهان، اندکی دیر اقدام به هوشمند سازی شهر کرده است و بسیاری از کلانشهر های ایران از ما جلوتر هستند.

وی افزود: استفاده از تجربیات مثبت و منفی دیگر شهر های کشور در این زمینه سبب می شود تا آزمون و خطا در طرح هوشمند سازی اصفهان کاهش یابد و سازمان فاوا اصفهان سعی می کند تا از طریق تعامل با دیگر سازمان‌ها در شورای فاوا کلانشهرهای کشور، تجربیات مناسبی در حوزه هوشمند سازی بدست بیاورد.

وی ادامه داد: نوسانات اقتصادی اخیر و فشار تحریم ها، باعث شده تا ریسک فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه بیشتر هزینه هایی که توسط شرکت های فناوری اطلاعات، صرف می شود مربوط به نیروی انسانی و تجهیزات است، شرکت های خصوصی نسبت به دریافت مطالباتشان از شهرداری متمرکزتر شده اند.

ارباب شیرانی اضافه کرد: مزیت فشار های اقتصادی، نگاه واضح تر به ظرفیت های داخلی حوزه فناوری است و بیشتر شرکت های حوزه آی‌تی علاقه‌مند به همکاری با سازمان فاوا هستند و سازمان فاوا شهرداری به عنوان رکن اصلی فناوری در مدیریت شهری وظیفه دارد تا با شناسایی ظرفیت این شرکت ها، طرح های لازم الاجرا را به صورت مشارکتی با آنها انجام دهد.

سرپرست سازمان فاوا شهرداری اصفهان مدیریت شهری را محور اصلی شهرهای هوشمند دانست و گفت: همراهی و هماهنگی سایر بخش های مدیریت شهری با شهرداری برای هوشمند سازی بسیار لازم است و شهرداری با امکاناتی که دارد صرفا قادر به انجام هوشمند سازی در سطح عمودی است و هوشمند سازی افقی وظیفه سایر ارگان های مربوط به مدیریت شهری است.

ارباب شیرانی افزود: شهرداری به عنوان یکی از ارکان هوشمند سازی شهر، وظیفه خود را کامل انجام می دهد، اما دستگاه های اجرایی و سازمان های مختلف نیز در هوشمند سازی شهر تاثیرگذار هستند، استانداری نیز به عنوان یکی از این دستگاه‌ها اجرایی اقدامات قابل ملاحظه ای را انجام داده و یک افق سه ساله برای هوشمند شدن اصفهان در نظر گرفته شده است.

logo-samandehi