دوشنبه، 15 اردیبهشت 99 - 02:23

 

اینروزها کافیست سری به دفاتر پیشخوان دولت بزنید تا علی رغم تمام هشدارهایی که در خصوص حفظ فاصله اجتماعی بواسطه شیوع کرونا داده میشود ، شاهد ازدحام عجیب مردم در این دفاتر باشید.اما داستان این شلوغی ها چیست؟

در چند هفته ی اخیر بواسطه ی برخی موضوعات ، دفاتر پیشخوان بر خلاف سایر کسب و کارها ، روزهای شلوغی را سپری میکنند !!! درست بعد از اعلام اعطای وام یک میلیونی به یارانه بگیران و اینکه برخی  سرپرستان خانوار سیم کارت نداشتند ، شاهد هجوم آنها برای تهیه سیم کارت شدیم که پس از انتقادات فراوان شیوه ی این کار تغییر کرد.اما اینروزها آنچه این شلوغی را تداوم بخشیده است ، بورس است . ثبت نام در بورس و سامانه سجام ، پذیره نویسی بانکها و آزاد سازی سهام عدالت مردم را به دفاتر پیشخوان کشیده است.

اما سوالی که پیش می آید اینست که آیا تنها دفاتر پیشخوان در کشور قادر به ارایه خدمات الکترونیکی به مردم هستند؟ دفاتری که با ازدحام جمعیت با کاهش کیفیت پاسخگویی و احترام به مردم روبرو هستند . مسلما دفاتر پیشخوان با چندین کارمند توان پاسخگویی به سیل درخواست اینروزهای مردم را ندارد . بعنوان مثال برای احراز هویت سامانه سجام ، پس از نام نویسی ، تاریخ یک ماه آینده را به متقاضی اعلام میکنند.

این در حالیست که در کشور بخش خصوصی و رسته اطلاع رسانی صنف رایانه یا همان کافی نت ها با حدود سی هزار واحد فعال و شبکه ی گسترده ی میتوانند در چنین اموری علاوه بر جلوگیری از ازدحام بی مورد در دفاتر پیشخوان ، بعنوان دیگر بازوی خدماتی دولت مورد استفاده قرار گیرند. اکثر صاحبان کافی نت ها که در اوج کسادی کار خود هستند ، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و مطمنا در انجام چنین اموری توانا خواهند بود.علاوه براین تمامی کافی نت ها بدلیل سروکار داشتن با اطلاعات شخصی مردم ، تمام آموزشهای امنیت شخصی و اطلاعاتی را با گذراندن دوره هایی زیر نظر پلیس فتا گذرانده اند. با واگذاری چنین خدماتی و خارج کردن انحصار علاوه بر ایجاد درآمد برای بخش عظیمی از جوانان تحصیل کرده ، میتوان شاهد افزایش کیفیت پاسخگویی و در این روزگار شیوع کرونا مهمترین موضوع ، حفظ فاصله اجتماعی در کشور باشیم.

به طور کلی تعداد واحدهای دفاتر پیشخوان در مقایسه با کافی نت بسیار کمتر است و همین امر عدم توانایی دفاتر پیشخوان را در توان پاسخ دهی به امور ثبت نام الکترونیکی به عیان نشان داده و سبب ازدحام می شود.ترافیک و تجمعی که اخیرا در پی اعلام واگذاری سیم کارت رایگان ، امور ثبت نام بورس در جلوی دفاتر پیشخوان به وجود آمده، به خوبی عدم توان این دفاتر را در پاسخ گویی به نمایش گذاشت ، ضمن آنکه سلامت مراجعه کنندگان را به لحاظ عدم رعایت امر فاصله گذاری اجتماعی به خطر انداخته افتاد می افتد.

در صحبت های اعضای کافی نت ها گلایه هایی چون کسادی بازار ، انحصارگرایی خدمات دولتی و استفاده از توانمندیهای این رسته را می شنوید و تنها خواسته ی آنها از وزارت ارتباطات و شخص آقای آذرجهرمی و دکتر ناظمی که کسب و کار جوانان از دغدغه های اصلیشان است، استفاده ازظرفیت بخش خصوصی یعنی کافی نت ها در واسپاری خدمات دولت الکترونیک استفاده شود تا علاوه بر رونق کسب و کار بخش خصوصی ، شاهد افزایش سلامت عمومی باشیم.

logo-samandehi