دوشنبه، 28 مهر 99 - 12:08

 

 

مشکلات متعدد در بازار موبایل ثبت سفارش دستگاه تلفن همراه را با کاهش روبه‌رو کرد. این در حالی است که تقاضا و مصرف موبایل در تابستان امسال بیش از میزان واردات قانونی بوده است.بازار آشفته‌ی موبایل که در سال جدید اتفاقات مختلف را بر خود دید، به‌سوی کمبود کالا پیش می‌رود. حدود سه هفته‌ی پیش، عضو انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خبر داد که با ترخیص ۴۰۰ هزار گوشی موبایل در گمرک، این میزان تنها می‌تواند به‌مدت یک ماه بازار را تأمین کند. احسان بیات به زومیت گفت که دستگاه‌های تبلت و نوت‌بوک هم در گمرک موجود نیست و به‌دلیل تولید اندک شرکت‌ها، تا ماه مارس تبلت و نوت‌بوک از دبی برای تأمین به‌صورت قانونی وجود ندارد.

حال انجمن واردکنندگان موبایل از کاهش ۱۰ برابری ثبت سفارش‌های موبایل درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد. امیر اسحاقی، دبیر انجمن می‌گوید: «در ۶۰ روز اخیر تأمین موبایل در کشور به‌دلیل مسائل مربوط به محدودیت‌های سقف و سابقه و تخصیص‌نیافتن ارز دچار اختلال جدی شده؛ تا جایی که ثبت سفارش شرکت‌ها در دو ماه اخیر درمقایسه‌با تیر بیش از ۱۰ برابر کاهش یافته است.» سال گذشته با درخواست انجمن واردکنندگان موبایل، بخشنامه‌های مربوط به محدودیت سقف و سابقه درباره‌ی شرکت‌های واردکننده‌ی موبایل اعمال نشد؛ چراکه بسیاری از این شرکت‌ها نوپا بودند و کمتر از یک سال از عمر فعالیتشان در حوزه‌ی واردات موبایل می‌گذشت. بااین‌حال، محدودیت‌های سقف و سابقه امسال به مرحله‌ی اجرا گذاشته شد و شرکت‌ها را در ثبت سفارش با مشکل مواجه کرد.

به‌گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، در ۱۲ ماه اخیر (تا پایان شهریور) ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده؛ درحالی‌که در این مدت، مصرف موبایل در کشور ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است. سامانه‌ی همتا گزارش می‌دهد که تعداد ۱ میلیون و ۱۸۳ هزار گوشی موبایل تا پایان شهریور سال جاری وارد کشور و ثبت سفارش بخش عمده‌ی این موبایل‌ها در تیر و میانه‌ی مرداد انجام شد. حال آنکه بازگشایی مدارس و لزوم دریافت مجازی آموزش‌ها، بازار را با افزایش شدید تقاضا مواجه کرد؛ مشکلی که پیش‌ازاین چاره‌ای برایش اندیشیده نشده بود. همین امر موجب شد تا در شهریور سال جاری، مردم ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل بخرند و وارد شبکه‌ی ارتباطی کشور شوند.

اکنون، بازار موبایل به‌شکل جدی با خطر کمبود کالا مواجه شده است. انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی پیشنهادهای خود مبنی‌بر اصلاح بخشی از قانون سقف و سابقه برای واردات مختص شرکت‌های واردکننده موبایل و نظامندسازی تخصیص ارز را به بانک مرکزی و وزارت صمت ارسال کرده است.

انجمن واردکنندگان موبایل گزارش می‌دهد که برند سامسونگ همچنان رتبه‌ی اول سهم بازار را با ۵۲ درصد دارد و پس‌ازآن، شیائومی با ۱۵ درصد، نوکیا با ۱۳ درصد، هواوی با ۱۰ درصد و اپل با ۵ درصد قرار می‌گیرند. البته ازلحاظ مالی، اپل با ۱۹ درصد پس از سامسونگ قرار می‌گیرد و نوکیا نیز با ۱۳ درصد سهم بازار، تنها ۲ درصد ارزش مصرف را ازآنِ خود کرد. پرفروش‌ترین مدل گوشی سامسونگ در ایران A10s و پرفروش‌ترین مدل اپل در ایران هم آیفون ۱۱ با تعداد ۱۴۸ هزار دستگاه بوده است.

logo-samandehi