چهارشنبه، 21 آبان 99 - 07:35

 

ارزش معاملات الکترونیکی اسفند سال ۹۸ در مقایسه با اسفند سال۱۳۹۷،   ۳.۴ برابر شده است که به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مهم‌ترین دلیل آن شیوع ویروس کرونا است.در زمان شیوع کرونا، فرصتی برای توسعه فعالیت‌های الکترونیکی به وجود آمد. بهبود زیرساخت‌ها، افزایش خدمات غیرحضوری و آشنایی مردم با این فضا در ماه‌های گذشته با سرعت بالایی شکل گرفت و حتی زمینه‌ساز تحولاتی بزرگ شد.متوسط مبلغ هر خرید الکترونیکی ۲۷۹ هزار تومان است و این متوسط خرید افزایش ۴۹ درصدی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن داشته است. تعداد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی در سال گذشته ۳۰۰ هزار عدد بوده که رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

علی رهبری -رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی- از رشد ۳۶ درصدی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ به ۱.۵ میلیارد عدد رسید.رهبری با اعلام اینکه ۲۱ درصد از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی در سال گذشته دارای ای‌نماد بوده‌اند، گفت: در این حوزه رشد ۱۷ درصدی را در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ شاهد بودیم که سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۸ است و این میزان رشد ۸۳ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته و حدود ۵۰ درصد از صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیکی در گروه سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

رشد ۳۶ درصدی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۸

برخی از آمار ارائه شده در این گزارش حاکی از آن است که معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۳۶ درصدی داشته است، تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ به ۱.۵ میلیارد عدد رسید، وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی ۳۰۰ هزار بوده که رشدی ۱۱ درصدی دارد، ۲۱ درصد از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ دارای ای‌نماد بوده‌اند.

سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۸ است و به گفته رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانوان سهم ۱۵ درصدی از صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیکی را به خود اختصاص داده‌اند. محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا موجب تمایل دوچندان مردم به خرید غیرحضوری شده و تجارت الکترونیکی را یک ضرورت برای کاهش آثار منفی کرونا و یک فرصت برای کاهش تبعات اقتصادی آن تبدیل کرده است.

logo-samandehi