یکشنبه، 29 فروردین 00 - 05:12

 

به‌گفته ‌یسفیر ایران در مسکو، قرارداد خرید ۶۰ میلیون دُز واکسن اسپوتنیک V از کشور روسیه نهایی شده است. کاظم جلالی در گفت‌وگو با وبدا اعلام کرد تحویل این واکسن‌ها از خرداد آغاز می‌شود و بر‌اساس برنامه زمان‌بندی توافق‌شده‌ی طرفین، تا پایان پاییز تمامی ۶۰ میلیون دُز واکسن به ایران ارسال می‌شود. پیش‌از‌این، ایران ۲ میلیون دُز واکسن از روسیه خریده بود که تاکنون ۵۲۰ هزار دُز آن ارسال شده است.

جلالی درباره‌ی واکسن اسپوتنیک V تولید مشترک ایران و روسیه نیز توضیح داد:

هر شرکت ایرانی که توان واکسن‌سازی و زیرساخت تولید این واکسن در داخل کشور را دارد، می‌تواند درخواست خود را به ما ارائه دهد تا ما این شرکت را برای تولید مشترک به طرف روس معرفی کنیم.

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۴۲۰ هزار دُز واکسن از روسیه، حدود ۶۵۰ هزار دُز واکسن از چین، ۱۲۵ هزار دُز واکسن از هند و ۷۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا از کره‌جنوبی تحویل ایران شده است و درمجموع، ۱ میلیون و ۸۹۵ هزار دُز واکسن کرونا در‌اختیار ایران قرار دارد که ۴۹۸ هزار و ۴۸۷ دُز آن تزریق شده است. وزارت بهداشت اظهار امیدواری می‌کند مرحله‌ی اولیه‌ی واکسیناسیون در کشور تا دَه روز دیگر به‌پایان برسد و مرحله‌ی دوم از اردیبهشت آغاز شود. مرحله‌ی اول واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، گروهی از بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و بیماران زمینه‌ای و سالمندان را شامل می‌شود.

گفتنی است واکسن شفا فارمد یا «کووایران برکت» و واکسن انستیتو پاستور در آستانه‌ی ورود به مرحله‌ی سوم هستند. واکسن وزارت دفاع به اسم «میلاد دارو نور» هم در آستانه ورود به مرحله‌ی دوم و واکسن سیناژن هم در مرحله‌ی اخذ تأییدیه کمیته‌ی بالینی است. مسئولان بهداشتی اظهار امیدواری کرده‌اند که تا تیر، حداقل یک یا دو واکسن‌ساز داخلی بتوانند به‌صورت انبوه واکسن در‌اختیار مردم قرار دهند. به‌علاوه، سخن‌گوی سازمان غذا و دارو می‌گوید قرارداد ۲۴۰ میلیون دُز واکسن کرونا، یعنی بیش از دو برابر واکسن مورد‌نیاز کشور بسته و ثبت سفارش شده است.

logo-samandehi