دوشنبه، 26 مهر 00 - 10:36

 

محمد حسن انتظاری گفت: در جلسه روز سه شنبه شورای عالی فضای مجازی که با حضور رییس جمهور و رؤسای سایر قوا و نیز اعضای حقیقی و حقوقی این شورا برگزار شد، سیاست‌ها و الزامات قانونی شدن استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور به تأیید رسید.عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های مبتنی بر چگونگی اتصال منظومه‌های ماهواره‌ای به شبکه ارتباطی کشور و شبکه ملی اطلاعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه درباره نحوه فعالیت و ارایه مجوز برای استفاده مجاز از خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور، تبادل نظر صورت گرفت.

انتظاری با بیان اینکه در این جلسه چگونگی اتصال منظومه‌های ماهواره‌ای به شبکه داخلی ارتباطات کشور، شبکه ملی اطلاعات و شبکه ثابت بررسی شد، گفت: مرکز ملی فضای مجازی در راستای توسعه فناوری اینترنت ماهواره‌ای، پیشنهاداتی مبنی بر سیاست‌ها و اقدامات کشور در راستای مواجهه با این فناوری را در قالب سند به شورای عالی فضای مجازی ارایه کرد و در جلسه، اعضا در خصوص آن نظراتی را مطرح کردند. پس از آن نیز سند با ارایه پیشنهاداتی برای اصلاح نهایی به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع شد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: قرار است برای جلسه آینده، این سند با لحاظ تغییرات مدنظر و اصلاحات جدید برای تصویب نهایی به شورا ارایه شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون برخی شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی بحث خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای و ارایه اینترنت ماهواره‌ای را در دستور کار قرار دادند، گفت: در آینده نزدیک این فناوری در بسیاری از کشورها فعال شده و تحت پوشش قرار می‌گیرد. از این رو مانند سایر ماهواره‌ها که با اخذ مجوز در داخل کشور ما سرویس ارایه می‌دهند، این شبکه‌ها نیز باید ضوابط و مقررات کشور را برای ارایه خدمات بپذیرند.

انتظاری با بیان اینکه پیشنهاد شد تا برای استفاده از این فناوری در کشور و نحوه ارتباط با شرکت‌های ارایه‌دهنده این خدمات، ضوابط و مقررات تعیین شود، اضافه کرد: قرار است وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه در راستای حفظ حقوق و منافع کشور با شرکت‌هایی که اینگونه سرویس‌ها را ارایه می‌کنند تعامل داشته باشند. در همین حال بر تعامل با مجامع بین‌المللی برای تهیه مقررات بین‌المللی استفاده از اینترنت ماهواره‌ای مورد توافق همه کشورها تاکید شد.

وی بر ضرورت حفظ حاکمیت کشور در مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای تاکید کرد و گفت: همانطور که روی شبکه‌های ماهواره‌ای زمینی اعمال حاکمیت صورت می‌گیرد و اگر شرکتی بخواهد روی این ماهواره‌ها در ایران پوشش داشته باشند باید برای دریافت فرکانس با رگولاتوری هماهنگی‌های لازم را انجام داده و مجوز بگیرد، اعمال حاکمیت بر خدمات اینترنت ماهواره‌ای نیز مانند سایر خدمات ماهواره‌ای و مخابراتی با مجوز در داخل کشور قابل انجام است و باید روند اخذ مجوز آن طی شود.

وی با بیان اینکه در عین حال در این سند بر توسعه توانمندی داخلی نیز تاکید شده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید کارهای جدی‌تری انجام داده و این توان را خودمان نیز داشته باشیم که بتوانیم منظومه ماهواره در مدار داشته باشیم. منظومه‌های ماهواره‌ای در قالب ماهواره‌های کوچک در مدار پایین قرار می‌گیرند و از لحاظ تکنولوژی توان دستیابی به این فناوری در کشور ما نیز وجود دارد.

انتظاری گفت: در صورتی که دولت با اراده و مدیریت قوی‌تری به صورت جدی تر این قضیه را تعقیب کند و فناوری فضایی در مرکز توجه دولت قرار گیرد، دستیابی به منظومه‌های ماهواره‌ای قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: مطابق با آنچه که در شورای عالی فضای مجازی نیز بررسی شد در صورتی که شبکه ملی اطلاعات با نرخ معقول و هزینه‌های پایین تقویت شود عمده ارتباطات مردم از شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و تنها در صورت نیاز می‌توان به سمت ارتباطات ماهواره‌ای رفت.

دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی افزود: در این جلسه رییس‌جمهور نیز بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات با همت مضاعف، تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند به صورت کاملاً جدی تاکید کرد. به نظر می‌رسد این دوره شورای عالی فضای مجازی با توجه به جلسات فعال و بانشاطی که برگزار می‌شود با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و می‌تواند برای سیاستگذاری در عرصه فضای مجازی کشور مثمرثمر واقع شود.

logo-samandehi