سه شنبه، 16 آذر 00 - 06:46

 

زارع‌پور با بیان اینکه از شبکه ملی اطلاعات هیولا ساخته‌اند گفت محور فعالیت ها در دور جدید وزارت ارتباطات، توسعه این شبکه است. او اعتقاد دارد راهبرد اول برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، داشتن اینترنت پرسرعت است. وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد در این دوره در تلاش هستند تا طعم شیرین حکمرانی مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانند.بخشی از صحن علنی امروز مجلس به موضوع گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات اختصاص داشت. پس از بیان اظهارات نمایندگان و قرائت گزارش کمیسیون، وزیر ارتباطات به تشریح عملکرد و برنامه‌های وزارت‌خانه متبوعش پرداخت.زارع‌پور شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیر ساخت فضای مجازی کشور، یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح هایی دانست که بایستی به سرعت اجرایی شود:

«بیش از ۱۰ سال است که شبکه ملی اطلاعات در کشور مطرح است اما به تازگی سال گذشته و در شهریور ماه شورای عالی فضای مجازی تکلیف دستگاه‌ها را در تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص کرد. بنده نیز پیش‌تر اعلام کردم که برای تحقق برنامه‌های خود در چارچوب شبکه ملی اطلاعات و تکالیف قانونی خود برنامه‌های مدونی دارم.»

او با تاکید بر اینکه محور فعالیت‌ها در دور جدید وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است، گفت: «در یک کلام اگر بخواهم بگویم وزارت ما وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و همه بخش‌های این وزارتخانه باید نقش و وظایف خود را در تحقق این شبکه ببینند.»

ساخت دو هیولا از شبکه ملی اطلاعات

به گفته وزیر ارتباطات بیش از ۱۲۰ پروژه بزرگ ذیل شبکه ملی اطلاعات و پیش‌بینی‌های شورای عالی فضای مجازی تعریف شده است:

«متاسفانه دو هیولا از این شبکه در این سال‌ها ساخته شده است یک هیولا برای مسئولین و یک هیولا برای مردم است. عده‌ای می گویند که این قابل تحقق نیست و امری دست نیافتنی است و دومین غولی که برای مردم از آن ساخته شده است می‌گویند اگر این شبکه راه‌اندازی شود اینترنت محدود می‌شود و دسترسی‌های مردم کم خواهد شد در حالی که به هیچ وجه این طور نیست.»

او با اشاره به نگرانی مردم اظهار داشت شبکه ملی اطلاعات دو بخش مهم دارد که بخش اول یک شبکه با کیفیت، پرسرعت و امن داخلی است. در این بخش پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها راه اندازی می‌شود تا همه مردم حتی در روستاها که لیاقت سرعت های چندصد مگابیت بر ثانیه‌ای و حتی چند گیگ را دارند به آن دست پیدا کنند.

زارع‌پور این موضوع را نیازمند عزم ملی دانست که همه بایستی پای کار بیایند: «اگر این شبکه فعال شود ما اولا برای سرویس‌های داخلی مشکلی نخواهیم داشت و اگر روزی اینترنت قطع شد ما در داخل مسئله‌ای نخواهیم داشت.»

به گفته وی اگر شبکه داخلی پر سرعت ایجاد شود، مردم به هیچ وجه کندی و قطعی را احساس نخواهند کرد:

«بسیاری از مسائل امروز ما به خاطر قطعی فیبر نوری است و همین امروز که ما خدمت شما هستیم ۴۳۰ گیگ از ظرفیت اینترنت و حدود ۷ درصد از آن به دلیل قطع فیبر نوری در خلیج فارس از دسترس خارج شده و در چنین شرایطی اگر ما شبکه داخلی پر سرعت خود را داشته باشیم به هیچ وجه نباید کندی و قطعی را مردم احساس کنند. همچنین با تحقق شبکه فیبر نوری داخلی ارتباطات بین المللی نیز تسهیل می شود و ما می توانیم به عنوان HUB منطقه ای ترانزیت اطلاعات نیز عمل کنیم.»

وزیر ارتباطات همچنین اظهار داشت قرار است طی ۴ سال آینده ظرفیت ترانزیتی به ۱۰ ترابیت رسانده شود که این می‌تواند یک بازدارندگی، درآمدزایی و افزایش کیفیت را برای کشور به دنبال داشته باشد.

ارائه سبد متنوعی از خدمات به مردم

زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه راهبرد اول وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، داشتن اینترنت پرسرعت است گفت:

«این گونه اگر روزی فلان منظومه‌ای خواست اینترنت پرسرعت در اختیار مردم بگذارد، ما یک مزیت بهتر خواهیم داشت. خواسته ما این است تا سرعت نت را حتی تا روستاها بالا ببریم اما وضعیت خدمات و سرویس‌های بومی، شرایط خوبی ندارد البته نسبت به گذشته و حتی برخی کشورهای خارجی پیشرفت خوبی داشته ولی همچنان با شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد.»

وی در ادامه به راهبرد دوم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرده و اظهار داشت بایستی بر روی بستر پرسرعت اینترنت امن و با کیفیت، سبد متنوعی را به مردم ارائه کنند. موضوعی که ماموریت رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات نیز هست.

به گفته وزیر ارتباطات در حوزه توسعه خدمات سه دسته اقدامات تعریف شده است. دسته اول بحث خدمات دولتی است، اکنون جزایر متعددی در دستگاه‌های مختلف شکل گرفته و حتی برخی وزارتخانه‌ها بیش از ۱۰۰ سامانه دارند که قرار است اولین جلسه این کارگروه‌ها طی هفته‌های آتی برگزار شود تا با همه ظرفیت بتوان هوشمندسازی دولت را کلید زد:

«دسته دوم خدمات عمومی و بخش خصوصی وزارت ارتباطات و فناوری است که باید تلاش کنیم تا این خدمات با همان مکانیزم و به شکل ساده در اختیار مردم قرار بگیرد و احراز هویت‌ها یکسان و یکپارچه انجام شود. »

زارع‌پور با اشاره به دسته سوم خدمات وزارت ارتباطات و فناوری گفت:

«این خدمات بر پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، موتور جستجو و پیام‌رسان‌های داخلی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، همچنان که در حوزه ارتباطات، اپراتورهای همراه و ثابت داریم، در حوزه خدمات نیز می‌خواهیم اپراتور داشته باشیم و در یک کلمه هدف وزارت ارتباطات تسهیل زندگی و کار مردم با استفاده از فناوری است.»

وی با تاکید بر این که می‌خواهند طعم شیرین حکمرانی مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانند اظهار داشت این موضوع جزو برنامه‌های آن‌ها است که با تلاش جوانان و پشتیبانی مجلس، مردم را در این حوزه بیمه خواهند کرد: «این گونه اگر کسی آمد و خواست اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار دهد، مردم از زیرساخت‌های داخلی باکیفیت استفاده کنند.»

الزام نهادهای عمومی به اجاره زیرساخت‌ها

زارع پور مسئله دیگری که نمایندگان مجلس می‌توانند در آن حوزه کمک حال وزارت ارتباطات باشند را واگذاری دکل‌های برق و کانال‌های در اختیار شهرداری به وزارت ارتباطات دانست و افزود:

«اگر ما بخواهیم خود زیرساخت ایجاد کنیم و خیابان‌ها و کوچه‌ها را حفاری کنیم تا دکل در آن‌ها نصب کنیم، هم هزینه زیادی دارد و هم دچار مشکلاتی برای مردم می‌شود، در حالی که این امکانات می‌توانند در اختیار وزارت ارتباطات و این پروژه ملی قرار گیرد.»

او اعلام کرد در همین راستا پیشنهادی در دولت به تصویب رسیده که براساس آن تمام دستگاه‌ها و نهادهای عمومی ملزم به اجاره زیرساخت‌های خود به بخش خصوصی شدند. در این راستا یک منبع درآمدی نیز برای دستگاه‌ها ایجاد خواهد شد. به اعتقاد وی اگر این اتفاق نیفتد، در پروژه های ملی کُندی ایجاد می‌شود. از همین روی ابراز امیدواری کرد این موضوع هر چه سریع‌تر به قانون تبدیل شود.

وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه بایستی وضعیت ترافیک داخل به خارج برعکس شود، گفت: «ابتدای سال گذشته نسبت مصرف ترافیک خارجی به داخلی ۷۵ به ۲۵ درصد بوده، ولی از ابتدای امسال این نسبت به ۶۵ به ۳۵ تغییر کرده است.»

به گفته وی با اتخاذ دو راهبرد توسعه خدمات و توسعه شبکه، نسبت مصرف ترافیک خارجی به داخلی را تغییر خواهند داد و بال سوم تحقق این هدف، امنیت شبکه بوده که نیازمند توجه جدی است.

logo-samandehi