چهارشنبه، 27 بهمن 00 - 08:58

 

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، بار دیگر ساترا را به عنوان ناظر بر تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی تعیین کرد. با این مصوبه، وزارت ارشاد نقشی در نظارت بر محتوای VODها و سایر آثار منتشر شده در فضای مجازی را نخواهد داشت.کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عبارتی را به لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور افزوده است که براساس آن مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.

این کمیسیون، ساترا را موظف کرده است تا در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی-اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.عبارت اضافه شده مذکور، برای نخستین بار سال گذشته و توسط مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اضافه شد. این عبارت، مهمترین جمله قانونی برای تاسیس ساتراست؛ چراکه این تاسیس سازمان تاکنون مصوبه رسمی از سوی مجلس شورای اسلامی نداشته است و یکی از انتقادات اصلی به آن نیز به همین موضوع بازمی‌گردد.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که پیشتر برخی نمایندگان مجلس از نارضایتی از عملکرد ساترا نسبت به سریال‌های نمایش خانگی سخن گفته بودند. اوایل مهرماه امسال، «علی یزدی‌خواه» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه از عملکرد ساترا در نظارت بر آثار نمایش خانگی رضایت ندارند، از احتمال تغییر نهاد ناظر بر VODها و شبکه نمایش خانگی و ایفای این نقش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داده بود.گفتنی است طی یک سال اخیر کشمکش‌هایی بین ساترا و وزارت ارشاد به وجود آمده که در نهایت به ضرر سریال‌های تولیدی تمام شد. تهیه‌کنندگان سینمایی و بسیاری از سینماگران نیز معتقدند که بازار نمایش خانگی باید مجددا به وزارت ارشاد برگردد تا کیفیت محصولات به جای مناسب خود برسد.

logo-samandehi