جمعه، 27 اسفند 00 - 08:53

 

شب گذشته، رییس مجلس در یک گفتگوی تلویزیونی، به انتقاد از نحوه پیشبرد طرح صیانت پرداخت. گفته‌های وی به نوعی تایید انتقاداتی است که چند روز پیش دبیر شورای عالی فضای مجازی به طرح صیانت وارد کرده بود. قالیباف در گفته‌های خود تاکید کرد: سیاست‌گذاری فضای مجازی باید در شورای عالی فضای مجازی تعیین شود و مجلس روی آن ریل حرکت کند اما کمیسیون مشترک طرح صیانت در مقطعی روی آین ریل حرکت نکرد و مجلس به آن واکنش نشان داد.

به نظر می‌رسد حالا دیگر شورای عالی فضای مجازی یکی از منتقدان جدی طرح صیانت فعلی باشد. در روزهای اخیر، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، طی مصاحبه‌ای به مخالفت با طرح تدوین شده اخیر (صیانت) برای ساماندهی فضای مجازی پرداخت. وی در گفته‌های خود به تداخل نقش کمیسیون مشترک صیانت با نقش فعلی شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و آن را موازی‌کاری خواند. حالا قالیباف  با مصاحبه‌ای که دیشب انجام داد، به نوعی به تایید گفته‌های اخیر فیروزآبادی برخاست و کفه انتقادات به طرح صیانت را سنگین‌تر کرد.

قالبیاف: باید حواس خود را جمع کنیم تا با زندگی مردم بازی نکنیم

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه همه باید بدانیم فضای مجازی و دیجیتال در زندگی مردم نقش دارد، گفت: مردم در فضای مجازی از احوال یکدیگر باخبر شده، برای یکدیگر عکس ارسال می‌کنند، نوبت پزشک خود را تعیین کرده، آموزش می‌دهند، کسب وکار خود را پیگیری می‌کنند و حتی شیوع کرونا موجب گسترش فضای مجازی شد.  رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که حرف از فضای مجازی می‌زنیم، صحبت از یک بخش خاصی از جامعه نیست بلکه همه زندگی مردم در این فضا قرار دارد و ما مسئولان باید حواس خود را جمع کنیم تا با زندگی مردم بازی نکنیم اما باید بدانیم که به سمت یک محیط درست پیش برویم.

قالیباف تصریح کرد: از سوی دیگر در فضای مجازی مباحثی مانند اخاذی‌های بزرگ، جیب بری‌های حرفه‌ای و… نیز وجود دارد بنابراین باید قانونمندسازی این فضا به نحوی انجام شود که مردم بتوانند زندگی پاک، با نشاط و حل و فصل موضوعات خود را داشته باشند و این موضوع نیز نیازمند قانون است.

سیاستگذاری فضای‌مجازی کار شورای عالی فضای مجازی است

وی اظهار کرد: ما یک نقطه کانونی و متمرکزی برای این کار در شورای عالی فضای مجازی داریم که افرادی نخبه و حتی سران قوا نیز در آنجا حضور دارند. ما در مجلس باور داریم که باید سیاست‌هایی در مورد اینکه در فضای مجازی باید چه کار کنند، در شورای عالی فضای مجازی لحاظ شود، ما نباید در مجلس در خصوص این موضوع سیاستگذاری کنیم و این جزو سیاست‌های کلان است.  رئیس قوه مقننه تاکید کرد: نیت و نگاه ما در مجلس برهمین محور بوده و صحبت‌های من نیز در این خصوص وجود دارد اما کمیسیون مشترک در یک مقطعی بر روی این ریل حرکت نکرد و مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را متوقف کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی می‌گویند که با قانونگذاری در حوزه فضای مجازی به دنبال انسداد پلتفرم‌ها هستیم، در صورتی که این بحث تنها از سوی دشمنان ملت و در یک جنگ رسانه‌ای مطرح می‌شود و زمانی که زندگی مردم در این فضا وجود دارد مسدود کردن آن چه مفهومی می‌تواند داشته باشد.

قالیباف ادامه داد: ما باید روی پای خود بایستیم، ما در این بخش با وجود جوانانمان جزو پیش‌روها هستیم و باید زیرساخت‌ها و شبکه ملی را درست کنیم و این موضوع را جزو اولویت‌های خود قرار دهیم. با اطمینان به مردم اعلام می‌کنم که مطمئن باشید ما هرگز اینگونه مانع زندگی شما، آینده زندگی شما و دارایی‌های دیجیتال نخواهیم شد.

قالیباف؛ رییس مجلس: زمانی که زندگی مردم در این فضا وجود دارد مسدود کردن آن چه مفهومی می‌تواند داشته باشد. به مردم اعلام می‌کنم که مطمئن باشید ما هرگز اینگونه مانع زندگی شما، آینده زندگی شما و دارایی‌های دیجیتال نخواهیم شد.

وی افزود: برخی در این فضا دارایی‌های دیجیتالی دارند، برخی شرکت‌های دانش بنیان از کارخانه‌های بزرگ با اعتبارتر هستند اما نمی‌توانند ارزش معنوی خود را در بانک قرار داده و از آن اعتبار بگیرند ولی یک دامپروری با وجود داشتن ۱۰ راس دام در جایی می‌تواند از مزایای بانک استفاده کند ولی شرکت دانش بنیان نمی‌تواند از دارایی‌های خود استفاده کند. مردم در این بخش مطمئن باشند که مجلس مسیر درستی را به نفع مردم و کشور انتخاب خواهد کرد.

مدتی است که مخالفتها با طرح صیانت وارد مرحله جدیدی شده است و سیاستگذاران و مدیران کلان کشور، به تعارضات موجود در این طرح تدوین شده برای فضای مجازی معترض شده‌اند. این انتقادات به قدری جدی شده است که توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اخیرا در توییت نوشت: کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد. وی در این توییت با اشاره به گفته‌های ضد و نقیض اخیر دولت درباره این طرح تاکید کرد: بهتر است دولت صریح نظر بدهد و اگر این طرح را قبول دارد به مردم بگوید. دانستن حق مردم است.در هفته اخیر، در آخرین جلسه برگزار شده در شورای عالی فضای مجازی، تاکید شد که طرح صیانت در مجلس به سرانجام برسد. توانگر در انتقاد از این گفته‌ها نوشت: انگار فقط خواسته‌اند از خودشان سلب مسوولیت کنند. آیا دولت و شورای عالی با مفاد این طرح موافقند؟باید دید با این اظهارنظر جدید رییس مجلس که به نوعی تاییدگر بسیاری از انتقادات اخیر به روند طرح صیانت در ساماندهی فضای مجازی و حمایت از کاربران است، رویکرد کمیسیون مشترک و مدافعان این طرح دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.

logo-samandehi