شنبه، 12 شهریور 01 - 11:10

 

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، در خصوص پروژه توسعه فیبرنوری وزارت ارتباطات گفت: پروژه فیبرنوری زودبازده نیست و چندسال طول می‌کشد تا مردم طعم اینترنت پرسرعت را بچشند.

بهابادی در این مراسم تاکید کرد: در دولت جدید، وزیر ارتباطات زیر یک‌خم این پروژه را گرفته و جلو می‌رود، اما این پروژه زودبازده نیست و چندسال طول می‌کشد تا مردم طعم فناوری را بچشند، این پروژه ماندگار و زیربنایی است.

وی ادامه داد: متوجه شدم که بر سر تعداد پورت‌های راه‌اندازی شده فیبرنوری اختلاف نظراتی وجود دارد، این اختلاف به این دلیل است که مردم هنوز حسی از این فناوری ندارند و افرادی که از آن استفاده می‌کنند بسیار اندک هستند، در حالی که حجم و پوشش زیادی دارد.

مدیرعامل همراه اول به وزیر ارتباطات پیشنهاد داد که در کنار اجرای پروژه‌های زیربنایی که در طولانی مدت بازدهی دارند، برای مشترکان برنامه‌های کوتاه مدت هم در نظر گرفته شود و اقدامات فوری برای توسعه سرعت دسترسی در کوتاه مدت هم اتفاق بیفتد.

تعادل ترافیک شبکه ثابت و همراه برقرار نیست

او اعتقاد دارد که برای برقراری تعادل میان ترافیک شبکه ثابت و همراه باید تدبیری اندیشیده شود، زیرا اگر در این دوران گذار، فکری برای این قضیه نشود، به مشترکان فشار می‌آید.

اخوان بهابادی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص توسعه شبکه همراه کشور توسط همراه اول گفت: همراه اول سال قبل ۱۴ هزار میلیارد تومان و سال پیش از آن ۱۱ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه سرمایه‌گذاری کرده است که معادل ۵۰ درصد درآمد این اپراتور است.

وی با اشاره به برخی مشکلات اپراتورها برای تامین هزینه سرمایه‌گذاری‌هایشان گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمدهای اپراتور صرف هزینه‌های سرمایه‌گذاری است و تا مدتی با بدهی بانکی می‌شود ادامه داد اما با بروز اتفاقی شبیه کرونا، اگر اقدامات به موقع سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده بود، کشور کلپس می‌کرد چون در دوران بحرانی فرصت سرمایه‌گذاری نبود.

بهابادی تصریح کرد: اپراتورها باید ۴۰ درصد ظرفیت خالی برای مواقع اضطراری مثل کرونا داشته باشند اما در این شرایط باید از تمامی بلاک‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود.

logo-samandehi