سه شنبه، 10 آبان 01 - 05:29

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با حضور «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد از طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور رونمایی کرد.زارع‌پور در این رویداد عنوان کرد: تا کنون ۶ جلسه در این کارگروه برگزار شده و مصوبات خوبی تا کنون داشته‌ است. برای حل مشکل پلتفرم‌های حوزه بیمه که مشکلاتی با بیمه مرکزی داشتند قدم برداشتیم. در حوزه فریلنسرها و شرکت‌های دانش بنیان مصوبات خوبی داشتیم؛ اما مهم‌ترین آن حمایت از کسب و کارهای اینترنتی است که مردم بر روی آن کسب و کار می‌کنند.وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در ۳ لایه مختلف اقتصاد دیجیتال تلاش‌های زیادی صورت گرفته و مصوبات آن نهایی خواهد شد. تمرکز این مراسم بر کسب و کارهای اینترنتی است. این مسیر را از چهار ماه قبل آغاز کردیم تا حمایت‌های ویژه‌ای را فراهم کنیم. با توجه به محدودیت‌هایی که برای ۲ سکوی خارجی که کسب و کارهای مردم روی آن قرار داشت، به وجود آمد ما به این روند سرعت دادیم.

۳۰ نوع حمایت از کسب‌وکارها

وی تاکید کرد: در این مصوبه تسهیلات بسیار خوبی در بخش‌های گوناگون برای پلتفرم‌ها و کسب و کارهای داخلی درنظر گرفته شده است. اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود اتفاق مهمی در کشور رخ خواهد داد. در ای آیین‌نامه ۳۰ حمایت در نظر گرفته شده است و برای اجرایی شدن آن باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند.زارع‌پور در توضیح این آیین‌نامه گفت: ۳۰ نوع حمایت دولتی برای کسب و کارها در نظر گرفته شده است و هر کسب و کار و پلتفرم که بر اساس قوانین کشور کار می‌کند در این بستر به عنوان کسب و کار و پلتفرم مشمول نام‌گذاری می‌شوند. فراهم شدن امکان راه‌اندازی حساب امانی، خرید اعتباری، پرداخت مستقیم، کیف پول در سکوهای مشمول. فراهم کردن درگاه پرداخت برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی، تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، ممنوعیت تبلیغ سکوهای مشابه خارجی در برنامه‌های سازمان صدا و سیما، برنامه‌سازی برای معرفی کسب و کارهای مشمول در صدا و سیما برای جذب دنبال کننده، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کارهای مشمول، ارائه تخفیف در خدمات پستی سکوهای مشمول، ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به سکوهای مشمول برای توسعه زیر ساخت‌های خود، حمایت وزارت ارتباطات برای تامین زیرساخت‌های اولیه سکوهای مشمول، معافیت مالیاتی تا سقف ۲ میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهای مشمولی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند.

وزیر ارتباطات بیان کرد: کسب و کارهایی که پلتفرم‌های تایید شده ثبت‌نام کنند، به منزله این است که اینماد دریافت کرده‌اند و با این مسئله سعی کردیم فرآیند دریافت مجوز را تسهیل کنیم. داده‌های کاربران جزو اسرار تجاری است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.او درباره پرداخت تسهیلات بانکی به کسب‌وکارهایی که از پلتفرم های خارجی به داخلی مهاجرت می‌کنند، گفت: «حساب کاربری در شبکه های اجتماعی به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود. اگر کسی اکانت خود را وثیقه گذاشت نیز بانک می‌تواند آن را در صورت نپرداختن اقساط، نقد کند.»وی اضافه کرد: «پلتفرم‌های ایرانی مکلفند نصف تعداد فالوور در پلتفرم‌های خارجی را برای کسب‌وکارها فراهم کنند. گفتیم برای آنها فالوور بگیرند، با پین کردن و تبلیغ کردن در این روزها هزاران فالوور و خریدار واقعی به کسب و کارها در پلتفرم های داخلی سرازیر شده است.»وی در خصوص ضمانت اجرایی این مصوبه گفت: از همین امروز کمیته‌ای برای پیگیری اجرای این مصوبه با مرکزیت وزارت ارتباطات تشکیل و گزارش کار دستگاه‌ها به هیات دولت و مجلس ارائه خواهد شد.

logo-samandehi