سه شنبه، 29 آذر 01 - 11:06

 

یکی از گزینه های میان رده بازار خودرو برای خرید، کوییک هاچ بک است. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب سایپا کوییک خواهیم پرداخت.در بازار انحصاری که طی سال‌های اخیر به‌وجود آمده مشتریان چاره‌ای جز تن دادن به محصولات بی‌کیفیت داخلی ندارند. تورم موجود در کشور و نرخ ارزی که به‌طور فزاینده بالا می‌رود، باعث شده قیمت خودرو سر به فلک بکشد. علاوه بر این‌ها می‌توان ممنوعیت واردات خودرو و قیمت گذاری دستوری دولت را به ناکارآمدی صنعت خودرو افزود.

بررسی مزایا و معایب سایپا کوییک

ایران خودرو و سایپا به همراه زیرمجموعه‌هایشان موفق شده‌اند زیر سایه انحصار و حمایت‌های بسیار دولت پیشرفت کنند و توسعه یابند. البته نباید نقش خودروسازان خصوصی و مونتاژکاران چینی را نادیده گرفت. به هر حال دو بازیگر مهم حوزه خودرو، آبی‌پوشان و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص هستند که امروزه بیش از هر کمپانی دیگری نقش عمده در خیابان‌های ما بازی می‌کنند.سایپا طی چند سال اخیر به‌لطف تولید و عرضه محصولات باکیفیت‌تر از پراید توانست جایگاه خود را ارتقا دهد. سایپا کوییک خوشبختانه مورد استقبال طرفداران قرار گرفته و چون کراس اوور-هاچ بکی جمع‌وجور و شهری به حساب می‌آید، توانسته محبوبیت بسیاری کسب کند.مدتی پیش سایپا تصمیم گرفت فیس لیفتی از روی تیبا ۲ بسازد و نتیجه شد خودرویی هاچ بک به‌نام کوییک! البته این خودروی هاچبک امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتری نسبت به تیبا ۲ دارد، ولی چهره ظاهری آن کماکان رگه‌هایی از همان تیبا دارد. به هر حال سهم بزرگی از بازار امروز در تصرف سایپا کوییک است و این خودرو توانسته جایگاه خود را در بازار تثبیت کند.

یکی از نقاط قوت و مزایای این خودرو، جمع‌وجور بودن آن و کاربرد برای مصارف درون شهری است. کوییک را به‌راحتی می‌توان در خیابان‌های شلوغ پارک کرد و چون ظاهر اسپرتی دارد نسبت به سایر هم‌قطاران خود برتری کامل دارد. متاسفانه هر خودرویی که توسط خودروسازان داخلی تولید شده بی‌عیب و نقص نیست و این قضیه راجع‌به سایپا کوییک هم صدق می‌کند.برای مثال کوییک خودرویی با تجهیزات ایمنی پایین است و طراحی داخلی قدیمی و از مد افتاده‌ای دارد. در ادامه قصد داریم نگاهی به مزایا و معایب این هاچ بک داخلی بیندازیم و ببینیم نارنجی‌پوشان چه محصولی راهی بازار کرده‌اند. در ادامه همراه ما باشید.

مشخصات فنی سایپا کوییک

زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه M15 چهار سیلندر ۸ سوپاپه تعبیه شده که می‌تواند حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. علاوه بر این، کوییک مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که طی می‌کند تنها ۷ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

کراس هاچ بک سایپا قادر است تنها در عرض ۱۳ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی که با آن می‌توان طی کرد، ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. شاسی‌های این خودرو یکپارچه است و ابعاد آن به ترتیب طول، عرض و ارتفاع، ۳۹۸۹ میلی‌متر، ۱۶۸۸ میلی‌متر و ۱۵۲۴ میلی‌متر خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی سایپا کوییک

از جمله امکانات رفاهی کوییک می‌توان به سنسور عقب، هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز کاسه‌ای، ترمز عقب کاسه‌ای، چراغ جلوی هالوژنی، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه‌شکن جلو، فرمان هیدرولیکی، ۴ عدد اسپیکر، قابلیت پشتیبانی از CD و USB، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، سیستم تهویه دیجیتال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی و آینه جانبی با تنظیم برقی اشاره کرد.

سایپا کوییک چه معایبی دارد؟

شاید باورتان نشود اما کوییک آر جزو پرآپشن‌ترین خودروهای داخلی موجود در بازار ایران است و با این حال باز هم کم و کاستی‌های بسیاری دارد. برای مثال خودروهای چینی و اروپایی هم رده با کوییک مجهز به کروز کنترل هستند، در حالی که سایپا برای نسخه آپشنال خود چنین قابلیتی تدارک ندیده است.علاوه بر این، خودروهای مدرن و امروزی مجهز به کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی هستند و اگرچه کوییک خودرویی آپشنال محسوب می‌شود، اما فاقد اینهاست. از بین تمام سنسورهایی که برای یک خودروی آپشنال میان رده لازم است، کوییک تنها یک حسگر عقب دارد و سنسورهایی مثل فشار باد تایرها، خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور و رادار تغییر خطوط در این خودرو وجود نخواهد داشت.

همچنین یکی از معایب دیگر کوییک، ترمزهای عقب کاسه‌ای است که باعث می‌شوند تعویض لنت‌ها با دشواری انجام شود. متاسفانه چراغ‌های روشنایی در روز که در اغلب محصولات چینی به چشم می‌خورد در هاچ بک سایپا دیده نمی‌شود. فرمان خودروهای چینی مجهز به دکمه‌های کنترلی از قبیل سیستم صوتی و مولتی‌مدیا است، در حالی که فرمان کوییک ساده و بدون روکش چرم است.

یکی از عیب‌های مهم فرمان این خودرو، حساس نبودن آن به سرعت‌های بالا است که احتمال تصادف بر اثر سرعت زیاد را افزایش می‌‌دهد. از دیگر آپشن‌هایی که کمبود آنها در کوییک آر حس می‌شود می‌توان به هدآپ دیسپلی، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

خرید سایپا کوییک با چه چالش‌هایی همراه است؟

برخی معتقدند که خرید خودروی کوییک انتخاب درستی نیست و می‌توان با پول این ماشین، گزینه‌های بهتری خرید. از جمله دلایل نخریدن کوییک می‌توان به ایمنی پایین، طراحی داخلی قدیمی و از مدافتاده، فقدان کامپیوتر سفری، محدودیت سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، فقدان کروز کنترل، فقدان کنترل ایستایی در سربالایی و فقدان کنترل سرعت در سراشیبی، ترمز عقب کاسه‌ای و فرمان ساده و بدون روکش اشاره کرد.گفتیم که کابین کوییک هیچ‌گونه پیچیدگی ندارد و ساده طراحی شده و بدتر آن که قدیمی و از مد افتاده است. سایپا تمام تلاش خود را کرده تا این خودرو نسبت به ساینا کابین جذاب‌تری داشته باشد، ولی ظاهرا در این امر موفق نشده است. متریال کابین بی‌کیفیت و پلاستیکی است. متاسفانه رنگ‌هایی که در قسمت داشبورد به‌کار رفته هارمونی مناسبی با یکدیگر ندارند و مشتریان معتقدند به‌هم‌ریختگی بسیاری وجود دارد.

نقطه ضعف دیگر کابین کوییک، جادار نبودن آن و فضای کمی است که در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. حجم صندوق عقب تنها ۲۲۵ لیتر است و برای سفر مناسب نخواهد بود؛ حتی از پژو ۲۰۶ هم فضای صندوق بار کمتری دارد. به‌علت فقدان آپشن‌های کاربردی نمی‌توان دسترسی مناسبی به‌تمامی نقاط خودرو داشت و راننده به‌زحمت می‌افتد.

عیوب دیگر کوییک چیست؟

متاسفانه به‌نسبت قیمت بالایی که کوییک دارد، مشخصات فنی و قوای محرکه دلچسبی ندارد. اگر سایپا از یک پیشرانه ۱۶ سوپاپه استفاده می‌کرد، قدرت و شتاب کوییک بهتر از چیزی که الان است می‌شد. خودرویی که شتاب صفر تا صدش بیش از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد، خودرویی تنبل محسوب می‌شود و کوییک (quick) اگرچه به‌معنای سرعت است، ولی این نام و عملکرد با یکدیگر همخوانی ندارند.یکی دیگر از مشکلات عمده کوییک، بازار دست دوم فروشی آن است. مشتریان ترجیح می‌دهند سراغ خودروهای کارکرده ایران خودرو بروند تا این که کوییک سایپا را خریداری کنند. بنابراین اگر کوییک سفر خریده‌اید باید بدانید فروش آن کمی دشوارتر خواهد بود.سعی کردیم در این مقاله به بررسی نقاط ضعف کوییک بپردازیم و به این نتیجه رسیدیم که اگرچه نسبت به میان رده‌های بازار نظیر پژو ۲۰۶ امکانات بیشتری دارد، ولی متاسفانه مشخصات فنی آن چنگی به دل نمی‌زند. علاوه بر این، قیمت خودرو نسبت به تجهیزاتی که دارد گران است.

logo-samandehi