یکشنبه، 30 بهمن 01 - 07:25

 

از روزی که کلمات شکل گرفتند زبان به مهم‌ترین ابزار ارتباط بشر تبدیل شد. البته این ابزار نه‌ تنها ما انسانها را به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ بلکه به ما هویت می‌بخشد. در واقع باید گفت زبان مادری مهم‌ترین رکن هویت فرهنگی کشورها است که در داخل مرزها اتحاد و یکپارچگی ایجاد می‌کند؛ بنابراین یونسکو روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) را به‌ منظور کمک به تنوع فرهنگی و زبانی روز جهانی زبان مادری نامید. زیرا در چنین روزی در سال ۱۹۵۲ دانشجویان شهر داکا پایتخت کشور بنگلادش، برای ملی کردن زبان بنگالی تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کردند و مورد هجوم نیروهای پلیس پاکستان قرار گرفتند.

گرامیداشت روز جهانی زبان مادری

اگرچه زبان بنگالی پس از استقلال بنگلادش در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان زبان مادری به رسمیت شناخته شد؛ اما دانشجویان بسیاری در این راه کشته شدند. به همین جهت مردم در سراسر نقاط جهان هرساله روز جهانی زبان مادری را گرامی می‌دارند و مراسم‌های فرهنگی متنوعی نیز در این روز برگزار می‌کنند. حتی بسیاری از کشورها برای حفظ زبان مادری خود در سال‌های اخیر موزه‌های ادبیات و زبان‌شناسی دایر کردند که بازدید از آنها خالی‌ از لطف نیست. در واقع این موزه‌ها آثار ارزشمند ادبی را در قلب خود جای‌داده‌اند که دانشجویان و شیفتگان ادبیات را شگفت‌زده خواهد کرد. ما نیز به بهانه فرا رسیدن روز جهانی زبان مادری تصمیم گرفتیم به معرفی جذاب‌ترین موزه‌های زبان و ادبیات در جهان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بزرگ‌ترین موزه ادبیات جهان کجاست؟

موزه ادبیات نظامی گنجوی، بزرگ‌ترین موزه ادبیات در جهان محسوب می‌شود. این موزه در شهر باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد. موزه ادبیات باکو که زیرمجموعه آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان است، در سال ۱۹۳۹ تأسیس شد. البته بنای موزه در سال ۱۸۵۰ میلادی ساخته شده بود و تا مدت‌ها به‌عنوان کاروان ‌سرای شهر باکو مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در نهایت شهردار باکو در هشتصدمین سالگرد تولد حکیم نظامی گنجوی تصمیم گرفت این کاروان‌سرا را به موزه ملی ادبیات تبدیل کند. این موزه که ۲۵۰۰ مترمربع مساحت دارد، به‌ عنوان خزانه فرهنگ آذربایجان شناخته می‌شود.

زیرا در آن مجسمه هایی از نوابغ و مشاهیر آذربایجان نظیر: میرزا فتحعلی آخوندزاده (نویسنده) و باکیخانوف (موسیقیدان مشهور آذربایجانی) به چشم می‌خورد که با ظرافت تمام ساخته شده‌اند. همچنین این موزه دارای ۲۳ اتاق و بیشتر از ۳۰۰ نمایشگاه مشتمل بر نمایشگاه کتب خطی فارسی و آذری، خوشنویسی، عکاسی و نقاشی است که علاقه‌مندان به هنر و ادبیات را در جای خود میخکوب می‌کند.

چگونه به موزه ادبیات باکو برویم؟

برای رفتن به موزه ادبیات نظامی باید خود را به منطقه ایچری شهر برسانید و سپس از آنجا به مقصد میدان فانتین تاکسی بگیرید. البته اگر می‌خواهید هزینه‌های خود را کاهش دهید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای دسترسی به این مکان از مترو استفاده کنید. اما یادتان باشد که تنها در ساعت ۹-۱۷ می‌توانید از این موزه بازدید کنید.

نوروز بهترین زمان برای بازدید از موزه‌های باکو

با توجه ‌به اینکه مردم جمهوری آذربایجان نیز مانند ایرانی‌ها فرارسیدن نوروز را جشن می‌گیرند. سپری‌ کردن نوروز در باکو حال و هوای متفاوتی دارد. علاوه‌برآن شما با سفر نوروزی به باکو، می‌توانید در برنامه‌های فرهنگی و هنری این شهر شرکت کنید و بلیط موزه ها از جمله موزه نظام گنجوی را به‌ صورت نیم‌بها خریداری کنید. هتل ها و رستورانهای باکو نیز در ایام نوروز به شکل ویژه از توریست‌های ایرانی پذیرایی می‌کنند. به همین جهت سفر نوروزی به باکو هم فال و هم تماشاست؛ بنابراین اگر قصد دارید ایام نوروز را در قلب این شهر سپری کنید، هر چه سریع‌تر بلیط تهران باکو را رزرو کنید. زیرا باکو از آن شهرهایی است که از سفر به آن هرگز پشیمان نخواهید شد.

 

 

موزه ادبیات سن‌پترزبورگ

سنت پترزبورگ مشهورترین شهر روسیه است که تاریخ ادبی بسیار درخشانی دارد. این شهر نویسندگان معروفی چون الکساندر پوشکین و جوزف برودسکی را در قلب خود پرورش داده است. همچنین بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین کتابخانه‌های جهان از جمله کتابخانه ملی روسیه در سن‌پترزبورگ دیده می‌شود؛ پس جای تعجب ندارد که بزرگترین موزه ادبی روسیه در این شهر باشد. موزه ادبیات ملی پوشکی که با نام رسمی انستیتو ادبیات روسی نیز شناخته می شود در سال ۱۹۰۵ افتتاح شد.

در این موزه بازدید کنندگان می توانند از دو هزار نسخه کتب تاریخی، آثار و دست نوشته ها و حتی وسایل شخصی شاعران و نویسندگان روس از جمله تولستوی و داستایوفسکی دیدن کنند که تجربه منحصر به فردی برای عاشقان ادبیات خواهد بود.

چگونه به موزه ملی پوشکی برویم؟

این موزه که ۱۲ هزار اثر ادبی روسی را در خود جای‌داده است در نزدیکی پل مالایا نوا روسیه قرار دارد. برای رسیدن به موزه دانشگاهی پوشکین می‌توانید به‌آسانی از خطوط مترو شهر سنت ‌پترزبورگ استفاده کنید. همچنین این موزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر برای عموم قابل ‌بازدید است.

بهترین زمان برای بازدید از موزه ملی ادبیات چه زمانی است؟

باتوجه ‌به اینکه روسیه کشور سردسیری به شمار می‌رود، بهتر است که در فصل تابستان به سنت‌پترزبورگ سفر کنید. با این ‌حال ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت سفر به روسیه از شهر جادویی مسکو نیز دیدن کنید. به این شکل که ابتدا به مسکو سفر کنید و سپس با قطار از این شهر به سنت پترزبورگ بروید. سایت تیک بان نیز در این راستا به ارائه بلیط مسکو با مناسب‌ترین قیمت‌ها می‌پردازد تا بتوانید پروازی آسوده به روسیه را تجربه کنید.

تنها با خرید بلیط هواپیما می توانید از بزرگ‌ترین موزه‌های ادبیات جهان دیدن کنید. همچنین در روز جهانی زبان مادری امیدواریم روزی برسد که همه مردم جهان بتوانند آزادانه به زبان مادری خود سخن بگویند و آن را توسعه ببخشند.

logo-samandehi