یکشنبه، 03 اسفند 93 - 06:11

18_8807131509_L600

مقامات نیروی انتظامی می‌گویند استان‌های تهران،خوزستان و قم بیشترین کاربران بازی‌های رایانه‌ای را دارند. به گفته‌ مسئولان انتظامی این جمعیت پرشمار باید”تحت کنترل”قرار گیرد، هرچند که کنترل بازار”بازی‌های غیرمجاز”دشوار است. محمود صادقی، جانشین پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا اعلام کرد که در ایران دست‌کم ۲۰ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد. او گفت این جمعیت بزرگ کاربران باید “تحت هدایت” و “نظارت جدی” قرار بگیرند.

صادقی که روز شنبه (۲ اسفندماه) در مراسم دوره‌ آموزشی “شناسایی و کشف بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای” صحبت می‌کرد، افزود که “بازار زیرزمینی” تکثیر و فروش بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز در کشور گسترده است و تولیدکنندگان داخلی نیز توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند.

Coolwallpapers.ir

جانشین پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا این بازی‌های رایانه‌ای را ابزار “ایجاد پروپاگاندا” کشورهای غربی دانست که “سبک زندگی ایرانی و اسلامی” را هدف قرار می‌دهند. در ایران نیز مثل بسیاری از دیگر کشورها، کودکان و نوجوانان گروه اصلی کاربران بازی‌های رایانه‌ایرا تشکیل می‌دهند. صادقی در این نشست گفت که “قوانین بازدارنده‌ مناسب” برای برخورد با سیل بازی‌های رایانه‌ای “غیرمجاز” وجود ندارد.

در همین مراسم خسرو کردمیهن، رئیس “ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز” اعلام کرد که بیشترین تعداد کاربر بازی‌های رایانه‌ای بعد از استان تهران، در استان خوزستان به‌چشم می‌خورد.

این مقام مسئول از شمار بالای کاربران بازی‌های رایانه‌ای در این استان، به عنوان “آلودگی” یاد کرد و اضافه کرد که بعد از خوزستان، قم نیز “وضعیت نامطلوبی” دارد. کردمیهن می‌گوید مقامات انتظامی به دلیل گستردگی حوزه ‌و فراوانی تعداد کاربران، امکان شناسایی دقیق بازی‌های رایانه‌ای “غیرمجاز” را ندارند.

ناتوانی ایران از رقابت با تولیدات خارجی

نهادهای انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش‌اند نسخه‌های داخلی از بازی‌های رایانه‌ای پرطرفدار تولید کنند. بنیادی نیز به نام “بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای” تاسیس شده تا متولی تولید و تکثیر و تبلیغ بازی‌های تولید داخل باشد.

این بنیاد و شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری دارند، تاکنون ده‌ها بازی رایانه‌ای داخلی با اسامی ایرانی از جمله “کارآگاه علوی” یا “نبرد گرشاسپ” تولید کرده‌اند. ایران روایت‌های “شاهنامه” فردوسی را نیز به شکل بازی کامپیوتری تولید کرد و آن را در نمایشگاه “گیمزکام” شهر کلن که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای است، رونمایی کرد.

با این‌حال، استقبال از این تولیدات داخلی بسیار اندک است. بازی‌ها جذابیت‌های بصری، استاندارد وکیفیت بالای نسخه‌های بین‌المللی را ندارند و بودجه‌ قابل‌توجهی که برای تولید این محصولات خرج می‌شود، تاکنون بازدهی نداشته است.

ذبیح‌الله فیض‌آبادی، مدیرکل “بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای” پیش از این به خبرگزاری “تسنیم” گفته بود بررسی آن‌ها نشان می‌دهد اکثر کاربران ایرانی، روزانه ۲ ساعت از وقت خود را با بازی‌های رایانه‌ای پر می‌کنند. او اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای بر نوجوانان را بیشتر از تولیدات سینمایی و تلویزیونی دانسته بود.

فیض‌آبادی گفته بود جوامع اسلامی باید “بازی متناسب با فرهنگ اسلامی” تولید کنند تا خیال خانواده‌ها نیز راحت باشد و نگران اثرات “تهاجم فرهنگی” بر کودکان و نوجوانان نباشند.

logo-samandehi