دوشنبه، 08 اردیبهشت 93 - 07:02

 

در سال جاری طبق گزارشات سامسونگ قرار است ۲ گوشی تلفن هوشمند و یک ساعت هوشمند جدید را معرفی کند که از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده نمی کنند. در عوض سیستم عاملی به نام تایزن دارند. نقش مکان از اندروید برای سامسونگ و بازار تلفن همراهش تغییر بسیار بزرگی است.اما تایزن چیست؟ و آیا اصلا این سیستم عامل کاربردی است و قابلیت رقابت با دیگر سیستم ها را دارد؟

918572_orig

تایزن یک سیستم عامل جدید است

تایزن یک سیستم عامل قفل باز بر پایه لینوکس است (مانند اندروید) که قرار است برای اولین بار در گجت های هوشمند سامسونگ استفاده شود.کار توسعه و طراحی آن از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و امسال قرار است به همراه گجت های جدید عرضه شود.

عملکردش مانند اندروید است

تایزن سیستم عاملی نیست که بخواهد انقلاب جدیدی در بازار گوشی های همراه ایجاد کند. بلکه درست مانند اندروید و پروژه قفل باز آن از دل لینوکس قدیمی بیرون آمده است. از لحاظ ظاهر و رابط کاربری بسیار به سیستم عامل هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد شباهت دارد. به خصوص اگر از گوشی های سامسونگ و رابط کاربری تاچ ویز استفاده ک رده باشید شباهت بیشتری را شاهد خواهید بود. یکی از نکات مثبت سیستم عامل تایزن طبق ادعای طراحان مصرف بهینه تر باتری است.درست مانند اندروید و دیگر سیستم عامل های گوشی موجود عملکرد اصلی تایزن را اپلیکیشن ها تشکیل می دهند. اما تفاوت اصلی اینجا است که اپلیکیشن های تایزن عمدتا بر پایه HTML5 قرار دارند.

برخی برنامه ها به صورت پیش فرض بر روی تایزن قرار دارند اما اکثر برنامه های موجود بر پایه وب هستند.این بدین معنی است که طراحی و نوشتن اپلیکیشن برای تایزن بسیار راحت بوده و از روش های مختلف امکان پذیر است. اما مشکل اینجا است که برنامه هایی که بر پایه HTML5 هستند چندار پایدار و قوی نیستند .

ایده تایزن توسط سامسونگ و الینتل پرورانده شده است…

دلیل اینکه تایزن شباهت زیادی به اندروید دارد این است که قصد دارد کاربران اندروید را به خود جذب کند. ۲ پشتیبانی اصلی تایزن سامسونگ (که فروش بالایی از موبایل های اندرویدی دارد) و ؟ (که قطعات سخت افزاری خوبی را برای ابزارهای غیر اندرویدی تولید می کند) هستند.در واقع تایزن راهکاری برای سامسونگ جهت کنار زدن گوگل و چرخه سیستم عامل و درآمدزایی تلفن های همراه و گجت های الکترونیکی خود است.

تایزن بر روی تمام ابزارها کار خواهد کرد

تایزن هم اکنون سیستم عامل ساعت هوشمند Gear2 سامسونگ و برخی از دوربین های دیجیتال این شرکت  است. طبق ادعای سامسونگ؟ ،‌ تایزن بر روی تمام وسایل و گجت های الکترونیکی قابل استفاده است.

logo-samandehi