یکشنبه، 25 آبان 93 - 08:27

 

مجید تجملیان مدرس دانشگاه با اشاره به برگزاری نشست تخصصی نرم‌افزارهای متن باز و آزاد در سازمان فاوا شهرداری اصفهان، بیان داشت: در این نشست معضلات کاربرد نرم‌افزارهای مالکانه و تبعات منفی استفاده از آنها در بسیاری از سازمان‌ها به ویژه شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و نرم‌افزارهای جایگزین این برنامه به صورت کامل معرفی شدند.

” نرم‌افزارهای مالکانه از دست نرم‌افزارهایی هستند که شرکت‌های مختلف آنها را تهیه کرده و آنها را بدون کد منبع و تنها برای اجرای برنامه‌های ویژه در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و بر مبنای هزینه‌های سالیانه آنها را پشتیبانی می‌کنند “

OPEN SOURCE
وی افزود: نرم‌افزارهای مالکانه از دست نرم‌افزارهایی هستند که شرکت‌های مختلف آنها را تهیه کرده و آنها را بدون کد منبع و تنها برای اجرای برنامه‌های ویژه در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و بر مبنای هزینه‌های سالیانه آنها را پشتیبانی می‌کنند.
عضو هیئت مدیره سازمان فاوا شهرداری یزد با بیان اینکه مبحث نرم افزارهای متن باز و آزاد برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ در دانشگاه MIT آمریکا مطرح شد، تصریح کرد: در این برنامه مقرر شد تا تمام نرم‌افزارهای دنیا از نوع مالکانه به سمت نرم‌افزارهای آزاد و یا آزادی نرم‌افزاری حرکت کنند.

” تجملیان با اشاره به اینکه مبحث نرم‌افزارهای متن باز و آزاد از سال ۷۵ در منطقه مطرح شده است، افزود: در آن زمان ایران یکی از متولیان اجرای این طرح بود اما بعدها بسیاری از کشورها که آن زمان از ایران بسیار فاصله داشتند موفق شدند در بازار رقابت از ایران جلو بزنند یکی از آنها همین ترکیه است که هم اکنون یکی از کشورهای پیشرفته در این بخش است “

وی در مورد ویژگی‌هاینرم‌افزارهای متن باز و آزاد، گفت: این دست نرم‌افزارها به دست تولیدکنندگانی ارائه می‌شوند که در زمان ارائه آنها از سوی این مراکز کد منبع و چگونگی استفاده و به روز کردن آنها نیز به خریدار ارائه می‌شود در نتیجه مصرف کننده تنها در زمانی که نیاز به پشتیبانی داشته باشد می‌تواند به هر مرکزی که مورد علاقه اوست مراجعه کرده و به عبارتی حق انتخاب دارد. تجملیان ادامه داد: این در حالی است که در نرم‌افزارهای مالکانه کد منبع و مستندات نرم‌افزاری به صورت مالکانه نگهداری می‌شود و حق انتخاب از مصرف کننده گرفته شده است.

” عضو هیئت مدیره سازمان فاوا شهرداری یزد با بیان اینکه مبحث نرم افزارهای متن باز و آزاد برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ در دانشگاه MIT آمریکا مطرح شد، تصریح کرد: در این برنامه مقرر شد تا تمام نرم‌افزارهای دنیا از نوع مالکانه به سمت نرم‌افزارهای آزاد و یا آزادی نرم‌افزاری حرکت کنند “

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی درآمد شرکت‌های ارائه کننده نرم‌افزارهای متن باز و آزاد، بیان داشت: بسیاری از نرم‌افزارهای آزاد به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوان از آنها در شرکت‌ها وارگان‌های بسیار بزرگ استفاده کرد بنابراین نصب، تنظیمات، مستندسازی،‌ آموزش و به طور کلی تمام خدمات پشتیابی این دست از نرم‌افزارها بر عهده شرکت‌های تولیدکننده این نرم‌افزارها بوده که می‌‌توانند ز این طریق درآمدزایی کنند.
عضو هیئت مدیره سازمان فاوا شهرداری یزد تصریح کرد: آزاد بودن این دست نرم‌افزارها خود عامل مهمی در افزایش تعداد مشتریان است که بنابراین با خرید بیشتر این دست نرم‌افزارها و مراجعه برای ارائه خدمات پشتیابی به این دست شرکت‌ها درآمدهای خوبی عاید این آنها می‌شود. وی با بیان اینکه مراجعه مشتریان برای دریافت خدمات پشتیبانی به هر شرکتی عامل ایجادبازار رقابتی است،‌ خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده که هر زمان که رقابت ایجاد شود کیفیت بالا رفته و هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد و این امرعاملی در رشد این نرم‌افزار محسوب می‌شود. تجملیان با اشاره به اینکه مبحث نرم‌افزارهای متن باز و آزاد از سال ۷۵ در منطقه مطرح شده است، افزود: در آن زمان ایران یکی از متولیان اجرای این طرح بود اما بعدها بسیاری از کشورها که آن زمان از ایران بسیار فاصله داشتند موفق شدند در بازار رقابت از ایران جلو بزنند یکی از آنها همین ترکیه است که هم اکنون یکی از کشورهای پیشرفته در این بخش است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با این همه مزیت تاکنون این نرم‌افزارها در کشور پیاده‌‌سازی نشده‌اند، اظهارداشت: عدم توجیه بسیاری از سیاستمداران کشور به ویژه در بخش فناوری اطلاعات عامل اصلی عدم پیاده سازی این طرح در کشور است اما در یک سال اخیر حرکت‌های خوبی در کشور در این زمینه آغاز شده است.
عضو هیئت مدیره سازمان فاوا شهرداری یزد در مورد مزایای استفاده از این نرم‌افزارها، گفت: عدم وابستگی، و دور زدن تحریم‌ها از مهمترین ویژگی‌های این دست نرم‌افزارها است که هم اکنون طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

” عضو هیئت مدیره سازمان فاوا شهرداری یزد در مورد مزایای استفاده از این نرم‌افزارها، گفت: عدم وابستگی، و دور زدن تحریم‌ها از مهمترین ویژگی‌های این دست نرم‌افزارها است که هم اکنون طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است “

logo-samandehi