شنبه، 16 مهر 01 - 05:10

 

مدیر تلگرام در کانال شخصی تلگرامی خود با اعلام این که واتساپ سارق اطلاعات شماست از کاربران خواست تا از این پیام‌رسان استفاده نکنند.پاول دوروف، مدیر تلگرام به تازگی در کانال شخصی تلگرامی خود به ناامن بودن واتساپ اشاره کرد و گفت هکرها با استفاده از حفره‌های امنیتی واتساپ می‌توانند به آسانی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. وی افزود مشکل امنیتی که طی هفته قبل واتساپ از رفع آن خبر داده بود با یک به‌روزرسانی رفع نخواهد شد.

انتقاد مدیر تلگرام از پایین بودن امنیت واتساپ

مدیر تلگرام در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در سال ۲۰۱۸ نیز کارشناسان یک مشکل امنیتی مشابه را کشف کردند و پس از آن نیز در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ باز هم مشکل امنیتی بزرگی در واتساپ شناسایی شد. البته در سال ۲۰۱۷ و پیش از آن نیز کارشناسان نسبت به ناامن بودن این پیام رسان هشدار داده بودند. دوروف تایید کرد واتساپ حتی پیش از سال ۲۰۱۶ از هیچ نوع رمزنگاری نیز برخوردار نبود.پاول دوروف در ادامه اعلام کرد هر ساله محققان مشکلات امنیتی بزرگی را در واتس اپ کشف می‌کنند؛ مشکلاتی که به هکرها اجازه می‌دهد به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند. از این رو مشکل امنیتی همواره در این پیام رسان وجود دارد و حتی اگر بتوان برخی از آن‌ها را رفع کرد، مجددا هکرها راه نفوذ دیگری را به آسانی پیدا خواهند کرد.

طبق گفته مدیر تلگرام، جف بزوس در سال ۲۰۲۰ به عنوان ثروتمندترین فرد جهان نیز به این نتیجه رسید که نصب واتس اپ روی تلفن همراه باعث خواهد شد تا هکرها به اطلاعات دستگاه دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل بهتر است واتس اپ را از روی دستگاه خود حذف کنید؛ چرا که نصب آن راه نفوذ هکرها به دستگاه شما را هموار خواهد کرد.پاول دوروف در پایان گفته‌های خود تاکید کرد من کاربران را به استفاده از تلگرام ترغیب نمی‌کنم: چرا که تلگرام از بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال و بیش از ۲ میلیون ثبت نام روزانه برخوردار بوده و به تبلیغات نیازی ندارد. از این رو بهتر است از واتس اپ دوری کرده و به هر پیام رسان دیگری که تمایل دارید کوچ کنید؛ چرا که واتس اپ طی ۱۴ سال اخیر یک ابزار نظارتی بوده است.

مدیرعامل واتساپ: گفته‌های پاول دورف بی‌اساس و برای تبلیغ تلگرام است

مدیرعامل واتساپ در جواب ادعای اخیر پاول دورف می‌گوید که او برای تبلیغ تلگرام اطلاعات اشتباهی را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد.اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که هفته گذشته، پاول دورف، بنیان‌گذار و مدیرعامل برنامه پیام‌رسان تلگرام با انتشار توییتی اذعان داشت که واتساپ ناامن است و به همین‌منظور کاربران برای حفظ اطلاعات شخصی‌شان باید از آن دوری کنند. اکنون، مدیرعامل واتساپ نیز با ارسال توییتی به این موضوع واکنش نشان داده است.

درواقع، گفته‌های مدیرعامل واتساپ «رمزگذاری سرتاسری (end-to-end)» را هدف قرار می‌دهد؛ قابلیتی که تلگرام به صورت پیش‌فرض از آن بهره نمی‌گیرد و به‌نوعی می‌توان از آن به‌عنوان ضعفی بزرگ برای این پیام‌رسان نام برد. مدیرعامل واتساپ در بخشی از سخنانش می‌گوید:من از تلگرام برای فعالیت‌های خصوصی استفاده نمی‌کنم. برخلاف واتساپ، تلگرام از رمزگذاری پیش‌فرض سرتاسری پشتیبانی نمی‌کند و راهی برای فعال کردن آن برای گروه‌ها وجود ندارد؛ بدین معنی که تلگرام [همیشه] یک کپی از پیام‌های شما دارد و این من را نگران می‌کند.

افزون‌براین، مدیرعامل واتساپ تأکید می‌کند که پاول دورف ادعاهای مذکور با هدف رشد برنامه خود، یعنی تلگرام بیان کرده و از این موضوع ناراحت است که تلگرام تلاش می‌کند که از اطلاعات نادرست به‌عنوان یک تاکتیک برای تقویت رشد خود استفاده کند.جالب است بدانید که پاول دورف بارها ادعا کرده است که رمزگذاری سرتاسری در پیام‌رسان‌هایی همچون واتساپ بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؛ چراکه درنهایت این پیان‌رسان‌ها برای پشتیبان‌گیری اطلاعات به سرویس‌های ابری همچون گوگل کلاد یا آیکلاد متکی هستند و پشتیبان‌گیری انجام شده از پیام‌های رد و بدل شده در سرویس‌های ابری این نوع رمزگذاری را بی‌اثر می‌کند.

logo-samandehi