سه شنبه، 07 خرداد 92 - 02:28
شبکه عصبی مصنوعی چیست؟

 

شبکه عصبی مصنوعی چیست؟

شبکه عصبی مصنوعی چیست؟

یک برنامه نرم افزاری یا تراشه نیمه هادی است که بتواند همانند مغز انسان عمل نماید. در واقع یک شبکه عصبی مصنوعی ایده ای است برای پردازش اطلاعات که از سیستم عصبی زیستی الهام گرفته شده و مانند مغز به پردازش اطلاعات می پردازد. این سیستم از شمار زیادی عناصر پرداز شی به نام نرون ، تشکیل شده است که برای حل یک مسأله با هم هماهنگ عمل می کند ANN  ها نظیر انسانها با مثال یاد می گیرند و با پردازش روی داده های تجربی دانش یا قانون نهفته درورای داده ها را به ساختار شبکه منتقل میکند . به همین خاطر به این سیستم ها هوشمند گفته میشود چرا که بر اساس محاسبات رویداد های عددی یا مثال ها قوانین کلی را یاد میگیرد.

مزایای شبکه های عصبی مصنوعی:

•شبکه عصبی ، به دلیل پردازش های موازی، از سرعت پردازش بالایی برخوردار است.

•شبکه های عصبی توان بالقوه ای برای حل مسائلی دارند که شبیه سازی آن ها از طریق منطقی و یا سایر روشها مشکل و یا غیر ممکن است.

•شبکه های عصبی همانند مغز انسان به طور پیوسته در حال یادگیری و انطباق با محیط هستند به این معنی که اگر شبکه برای یک وضعیت خاص آموزش دید و تغییر کوچکی در شرایط محیطی آن رخ داد، می تواند با آموزش مختصر ، برای شرایط جدید نیز کارآمد باشد.

•در شبکه ی عصبی، عدم عملکرد صحیح قسمتی از نرون ها، موجب از کارافتادگی کامل مغز

نمی شود و امکان اتخاذ تصمیم صحیح نیز وجود دارد.این روش قادر است برای داده ها در شریط عدم اطمینان (اعم از آنکه فازی باشند ویا به طور ناقص و توام با دریافت noise دریافت شده باشند ) جواب منطقی ارائه دهد.

محمد رضا نائب کارشناس ارشد هوش مصنوعی

محمد رضا نائب کارشناس ارشد هوش مصنوعی

 

logo-samandehi