سه شنبه، 07 خرداد 92 - 06:04
Data Mart

 

Data Mart

Data Mart

بخشی از اطلاعات موجود در DWH در Data Mart نگهداری می شود. این اطلاعات بر حسب نیاز گروه هایی که در بخش IT سازمان فعالیت می کنند انتخاب و استخراج می شوند. در حالت کلی، اطلاعات مذکور از منابع اطلاعاتی مختلف موجود در سطح سازمان قابل تهیه هستند. معمولا اطلاعات موجود درData Mart از یک DWH استخراج می شود. در مجموع می توان گفت در یکData Mart ایجاد شده برای یک گروه knowledge worker، اطلاعاتی وجود دارد که گروه مذکور، از لحاظ تحلیلی و محتوایی به آن نیاز دارند و این اطلاعات را میتوان به فرمت مناسب برای گروه مذکور نمایش داد. Data mart ها به سه صورت وابسته، منطقی و Operational Data Store (ODS) وجود دارند.

Data Mart وابسته: یک پایگاه داده فیزیکی است که ممکن است سخت افزار آن از سخت افزار DWH مجزا باشد و شامل زیرمجموعه های کوچکی از اطلاعات می شود.

Data mart منطقی: به صورت فیزیکی وجود ندارد بلکه یک view فیلتر شده از DWH است. این نوع Data Mart نیازی به حافظه اضافی ندارد و داده ها همیشه بروز هستند. البته در این نوع Data Mart زمان پاسخ دهی سیستم بیشتر خواهد بود.

ODS: یک پایگاه داده یکپارچه از داده های عملیاتی سازمان هستند که معمولا اطلاعات باارزش یک دوره ۳۰ یا ۶۰ روزه را در بر دارند و برای گزارش گیری های مربوط به زمان حال که قابل دستیابی از DWH نیستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

یک Data warehouse برای جمع آوری تمامی اطلاعات در مورد موضوعات (subjects) مختلف مانند مشتری ها، محصولات، فروش، منابع، پرسنل و… ایجاد می شود. این اطلاعات در حوزه کل سازمان قرار دارد. ولی Data Martها اطلاعات زیر مجموعه های سازمانی را که روی یک موضوع خاص متمرکز است، در بر دارند.

 محمد رضا نائب کارشناس ارشد هوش مصنوعی naeb2bn@gmail.com

محمد رضا نائب کارشناس ارشد هوش مصنوعی
naeb2bn@gmail.com

logo-samandehi