چهارشنبه، 30 مرداد 98 - 06:14

 

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که تمام شاعلان حرفه پزشکی و وابسته باید پس از مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغات در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام اقدام کنند.«فربد رهنما» در نشست خبری با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و امور پزشکی در اینستاگرام تاکید کرد که دغدغه اصلی نظارتی این سازمان در حال حاضر وجود این تبلیغات غیرمجاز است. به نقل از ایرنا، او گفته است: «بخشی از آن توسط افراد و مراکز فاقد صلاحیت انجام می شود. این تبلیغات می تواند موجب بروز مشکلات عدیدهای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفهای جامعه پزشکی نیست.»

رهنما با تاکید بر اینکه مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی است و پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می‌نماید، می‌گوید که فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است. به گفته رهنما این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر می‌شود:

«تبلیغ در تمام شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، مشمول قانون و نظارت مستقیم سازمان نظام پزشکی است و اگر پزشکی بخواهد در فضای اینستاگرام تبلیغ کند، باید مطابق قانون با مراجعه به سازمان نظام پزشکی منطقه ای که کار می کند، درخواست مجوز تبلیغات کند.»

آنطور که رهنما می‌گوید سازمان نظام پزشکی مربوطه با در نظرگرفتن پروانه طبابت و نوع درخواست فرد متقاضی و در چهارچوب قوانین و ضوابط مربوطه، مجوز تبلیغات را صادر می کند. به گفته او اگر پزشکی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کند، به هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی احضار خواهد شد و همچنین اگر تبلیغ توسط یک فرد غیر پزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرائم پزشکی ارجاع داده خواهد شد.

رهنما، همچنین در زمینه تبلیغاتی که هویت صاحب صفحه در اینستاگرام مشخص نباشد، اظهار داشت: «تخلفات تبلیغاتی این صفحات به پلیس فتا و مراجع قضایی اعلام می شود.»

مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رصد تبلیغات فضای مجازی بویژه تبلیغات پزشک نماها، توسط این سازمان از سال گذشته آغاز شده است؛ گفت: «اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته و ۲۱۰ شعبه سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور فعال کردیم که همکاری مناسبی از سوی جامعه پزشکی، سازمان‌های نظام پزشکی و پلیس فتا صورت گرفته است.»

رهنما در این نشست اعلام کرده که مجوز از سازمان غذا و دارو برای تولید، واردات و توزیع یک محصول است و نه برای تبلیغات آن. به گفته او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چند سال اخیر همکاری مناسبی با سازمان نظام پزشکی برای ابلاغ دستورالعمل‌ تبلیغات نظام پزشکی به کانون‌های تبلیغاتی خود داشته است:

«صاحبان رسانه از جمله صدا و سیما باید به قانون تمکین کنند، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تبلیغات حوزه سلامت که از صدا و سیما پخش می شود، مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است.»

بسیاری از پزشکان در فضای مجازی با همکاری سلبریتی‌ها برای خود تبلیغات خوبی دست و پا می‌کنند؛ تبلیغاتی که حالا سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که انتشار آنها نیازمند مجوز صادر شده از سوی این سازمان است.

وی یادآور شد که با توجه به اینکه در حال حاضر صدور مجوز تبلیغات امور پزشکی در فضای مجازی توسط سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور انجام می شود، اعضای فرهیخته سازمان نظام پزشکی باید  پس از اخذ مجوزهای لازم به تبلیغات در فضای مجازی اقدام کنند.

logo-samandehi