پنجشنبه، 20 شهریور 99 - 11:10

 

در این روزها ، بین حوادث غیرمنتظره ای که با آن روبرو هستیم، بشریت گیج و منگ در پی تصویری است که انسان اجتماعی را مهربان تر نمایش دهد . روزهای کرونا شاید این اتفاقات را بیشتر رقم بزند. روزهایی که ما با بیگانه ای روبرو هستیم که نمونه اش را بارها در فیلم های بزرگ جهان دیده ایم.
اتفاقات اخیر خیلی از معادلات زندگی را بر هم زده است.
شاید خیلی ها ترجیح می دهند در دنیای شلوغ ارتباطات امروز که تمام ارکان اجتماعی و ارتباطی به هم ریخته است، منتظر اتفاق جدیدی باشند. به گفته بسیاری از کارشناسان هجوم لشگری از استرس ها و هیجاناتی که با شرایط امروز گره خورده است، می تواند سیستمی متفاوت را در پساکرونا ایجاد کند. سیستمی با ارتباط های متفاوت از قبل .
در این بین ناخودآگاه فیلم جیمز استیوارت برایم تداعی شد ، آن زمان که آن فرشته از همه جا بیخبر به زمین می آید و با آدم هایی روبرو می شود که مثل خودش نیستند. آدم هایی که مهربانی یادشان رفته و ترجیح می دهند با دنیای تعاریف خودشان زندگی کنند. اما بعد از او شخصیت مورد نظر فیلم تغییر می کند. از این دست شخصیت ها زیادند مثل مسافرکوچولو که از سیاره ی کوچک خود به زمین آمد تا درک موقعیت کند و عشق را به آدم بزرگ ها بیاموزد .
بیایید ما هم خودمان را در جایگاه آنها قرار دهیم . در زمانی که کرونا با حالت پاندمیکی که ایجاد کرده اتفاقات مختلفی را رقم زده است و ما در این آشفتگی شاید بتوانیم آنچه را که در شخصیتمان فراموش کرده ایم بازیابی کنیم. هجوم بیگانه ای که ما را به فکر فرو می برد برای دنیایی بهتر در فضایی بهتر.
کرونا خیلی چیزها را تا امروز به ما آموخته اینکه علم هنوز آنچنان که باید و شاید پیشرفت نکرده است. اینکه ما باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم. اینکه دنیای مجازی ما این روزها فراگیرتر شده است و اینکه شاید بعد از کرونا هم باید آنلاین تر عمل کنیم.
به هرحال در دورانی که تکنولوژی با سرعت نور در حال پیشرفت و گذر است ما هم باید دنیای ارتباطی خود را وسیعتر کنیم و با تکنولوژی همگام شویم تا از دنیا عقب نیفتیم.
کرونا با تمام بدی ها و ایراداتی که داشت یک شانس بزرگ به ما داد که فراموش نکنیم چقدر از دنیای تکنولوژی ارتباطی پایین تر هستیم و هنوز زیرساخت هایمان برای خیلی از فعالیت ها کافی نیست.
کرونا به ما یاد داد که اگر همگام با تکنولوژِی ارتباطی گام برنداریم در آینده در سیاهچاله ای خواهیم افتاد که بیرون آمدن از آن محال است.
برای انسان امروز هیچ چیز محال نیست. شاید کریستوفر نولان این موضوع را زودتر از ما فهمید و به خاطر همین فیلم -اینترستلار- را ساخت که بگوید: دنیای ارتباط بزرگتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. تصویری از تاریخی که ممکن است تکرار شود. کرونا به دنیای زمینی ها آموخت که در دنیای بزرگتر ارتباط آدم جور دیگری است، پس به قول سهراب جور دیگر باید دید….

 

نویسنده : عارف اصفهانی – روزنامه نگار

logo-samandehi