دوشنبه، 27 شهریور 02 - 04:49

 

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور در کانال شخصی خود اعلام کرده که فیلترینگ مانند مواردی مثل حرام و حلال در غذا و نوشیدنی، سبب شده است تا مردم ایران خودشان را جدا از همه عالم بدانند. او همچنین گفته است: «فیلترکردن در بسیاری از مواقع مبنای فرهنگی و شرعی ندارد و تنها برای حال‌دادن به فلان سرویس رانت‌خوار داخلی بر مردم اعمال شده است.»

«میثم غلامی»، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور که از مردادماه کار خود را در این سمت شروع کرده، در اظهارنظری در کانال شخصی خود در فضای مجازی از روند فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده است: «فیلترینگ مثل حجاب یا مثل حلال و حرام در غذا و نوشیدنی، داره تبدیل به یک مسئله‌ای میشه که مردم ایران خودشون رو جدای از همه عالم احساس می‌کنند. لااقل در اون مسئله‌ها، باورهای دینی و وجود فرهنگ کشورهای مسلمان، تا اندازه‌ای به کمک میان و کمی این درّه جدابودن رو پر می‌کنند.»

او با بازنشر توییتی از «محمد کشوری» که به روش فیلترینگ انتقاد داشته، نوشته است که فیلترینگ در کنار اتفاق‌های دیگری که رخ داده، آن را تبدیل به یک خشم عمومی کرده که مقصر آن از نظر مردم، تنها و تنها حاکمیت است: «فیلتر‌کردن بی‌رویه هر سایت ریز و درشت و اپلیکیشن‌های پرکاربرد بین‌المللی، وقتی ضمیمه میشه به تحریم کاربر ایرانی توسط اپ‌های مطرح جهانی، تبدیل به یک خشم عمومی میشه که مقصرش رو تنها و تنها حاکمیت می‌دانند؛ فیلتر‌کردنی که در بسیاری از مواقع مبنای فرهنگی و شرعی و این‌ها نداره و تنها برای حال‌دادن به فلان سرویس رانت‌خوار داخلی بر مردم اعمال شده.»

به‌نظر می‌رسد صحبت‌های غلامی در کانال مجازی خود منتقدین زیادی داشته؛ چرا که او امروز در نوشته‌ای مجزا به انتقادات پاسخ داده است: «میگن که در موقعیت فعلی، حرف‌زدن از فیلترینگ و از طرف من، به‌صلاح نیست… سؤالم اینه: در کدام موقعیت هستیم الان، که نباید درباره فیلترینگ حرف بزنیم؟ شما بگو چه زمانی باید حرف بزنیم؟ سؤال بعدی‌ام اینه اگر ماها حرف نزنیم، کی حرف بزنه؟»

به باور غلامی، فیلترینگ موضوعی است که از بچه ده-دوازده ساله تا پیرمرد هفتاد-هشتاد ساله را درگیر خود می‌کند و همه در همه‌جا درباره آن صحبت می‌کنند. او تأکید کرده است که براساس پیمایش‌ها، درصد قابل‌توجهی از مردم مخالف وضع فعلی هستند: «ما از کنار مسائلمون نباید بگذریم. باید درباره‌اش حرف بزنیم. حرف عالمانه. به غیر از این، کاری در پژوهشگاه ندارم که فضایی ایجاد کنیم که نظرات مخالف و موافق، عالمانه و بالغانه شنیده بشن. اگر لازم است که (به‌درستی) از مرکز ملی یک صدا شنیده شود، اما از ما در پژوهشگاه به غیر از این انتظار نیست که صداهای کارشناسی مخالف را پوشش بدهیم و آلارم بدهیم و خطاها را گوشزد کنیم.»

او اعلام کرده است که اگر نظرات را نشنید و صداهای کارشناسی مخالف را پوشش نداد، اتفاقات خوبی نمی‌افتد. غلامی همچنین به صحبت‌های وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ پرداخته و دراین‌باره گفته است: «اگر صحبت‌های مخالفین رو گوش ندهیم، باید کف خیابون نظرات را بشنویم و یا بشینیم تا عضو حقیقی شورای‌عالی و وزیر فعلی، از کنار وضعیتی که خودشان دخیل در آن هستند، به مضحکه یاد کنند. این نتایج فقدان یک فضای گفتگوی عالمه و بالغانه است.»

میثم غلامی دانش‌آموخته خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم، فارغ‌التحصیل فلسفه اخلاق از دانشگاه قم و مؤسس و مدیرِ خانه اخلاق پژوهان جوان است که بر خدمات دانشی در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق تمرکز دارد. از دیگر سوابق غلامی می‌توان به عضویت در هیئت‌مدیره مؤسسه تبیان، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت و همچنین عضویت در شورای راهبردی خبرگزاری ابنا (خبرگزاری اهل بیت) اشاره کرد.

logo-samandehi