چهارشنبه، 20 مهر 01 - 04:13

 

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با نقد آنچه عادی‌سازی قطع اینترنت خواند، تاکید کرد که الزام و اجبار به نقل مکان کسب‌وکارهای مجازی به پلتفرم‌های داخلی، هدف دولت را محقق نمی‌کند.
از اواخر شهریورماه که دسترسی به پیام‌رسان‌های خارجی پرکاربرد در ایران محدود شده، اظهارات ضد و نقیضی از ادامه فعالیت یا فیلترینگ این شبکه‌ها از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شنیده شده است. البته وزیر ارتباطات در اظهارنظری در اوایل مهرماه آب پاکی را روی دست کسب‌وکارها ریخت و به طور تلویحی اعلام کرد که کسب‌وکارهای اینترنتی به فکر جایگزین کردن پلتفرم‌های جدید برای فعالیت خود باشند و به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند. در روزهای اخیر نیز اظهارات دیگری از سوی برخی مسئولان بیان شده است که از تداوم فیلترینگ این پیام‌رسان‌ها به‌رغم فعالیت بخش عمده‌ای از کسب‌وکارهای مجازی در این بسترها حکایت دارد.

حال‌ آنکه در کنار انتشار گزارش‌های متعدد از آثار این محدودیت‌ها بر کسب‌وکارها طی روزهای گذشته، «نگرانی فعالان اقتصادی از تبعات قطع اینترنت» در شامخ اقتصاد شهریورماه نیز انعکاس یافته و فعالان اقتصادی چنین پیش‌بینی کرده‌اند که فعالیت‌های اقتصادی در مهرماه به‌خصوص در بخش خدمات کاهش پیدا کند

در همین رابطه، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با انتقاد از آنچه «عادی‌سازی قطع اینترنت» ‌می‌نامید، گفت: این عادی‌سازی در شرایطی در حال وقوع است که نظر کسب‌وکارها و مشتریان آنها درباره نحوه ادامه فعالیت آنها اخذ نشده است. در واقع تصمیماتی در حال اتخاذ شدن است که به میزان لازم و کافی راجع به جوانب و اثرات آن بررسی صورت نگرفته است.

او درباره امکان‌پذیری نقل‌مکان کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی نیز توضیح داد: مساله این است که هرگاه سیاست‌گذاران از مکانیسم بازار فاصله گرفته و تصور کرده‌اند که اهداف خود را می‌توانند با دستور محقق کنند، تبعات منفی حاصل شده است. اکنون یک سری پلتفرم‌های داخلی نظیر آپارات و نشان که مشابه خارجی آن نیز در کشور فعال بوده، به دلیل عملکرد مطلوب مورد استقبال قرار گرفته و گاه بیش از موارد مشابه خارجی در کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مقابل برخی پیام‌رسان‌های داخلی، به رغم برخورداری از حمایت دولت، کیفیت لازم را ارائه نکرده یا نتوانسته‌اند بازاریابی خوبی داشته باشند؛ البته باید توجه داشت که جلب اعتماد عمومی نیز بخشی از این بازاریابی است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی بازاریابی خوبی در کشور نداشته و در نتیجه مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی گرایش پیدا کرده‌اند، ادامه داد: البته فعالیت در این حوزه و ارائه خدمات در این بخش به طور حتم امکان‌پذیر است اما با زور و اجبار و الزام محقق نمی‌شود.

logo-samandehi