سه شنبه، 18 مرداد 01 - 11:05

 

رونق صنعت گردشگری تاثیر زیادی در اقتصاد جامعه و نشاط اجتماعی دارد به صورتی که اگر این صنعت مورد توجه قرار گیرد، بواسطه ی حضور گردشگران علاوه بر ارزآوری باعث رونق کسب و کارهای محلی و بواسطه ی ارتباطات شکل گرفته ، موجب نشاط اجتماعی میگردد.جدای از زیرساختها که عامل اصلی در صنعت گردشگری می باشد و بصورت مفصل در این شماره به آن پرداخته شده است ، استفاده ی حداکثری از فضای مجازی بستری مناسب در جهت معرفی جاذبه های گردشگری و فرهنگی ایران است.
شبکه های اجتماعی با حضور میلیونی کاربران بستری بسیار مناسب در راستای معرفی خدمات و محصولات می باشد.بماند که مسئولین خواسته یا ناخواسته ، منطقی یا غیرمنطقی مانع حضور حداکثری کاربران ایرانی در برخی شبکه های اجتماعی شده اند. هرچند برخی کاربران با استفاده از فیلترشکن این محدودیت را دور میزنند ولی اکثر کاربران به محض فیلتر شدن پلتفرمی عطای آن را به لقای آن می بخشند و به سمت پلتفرم دیگری میروند و این زنگ خطری است برای پلتفرمی که مورد توجه کاربران قرار میگیرد چرا که تجربه ثابت کرده است پلتفرمهای خارجی که با اقبال عمومی روبرو میشوند در خطر فیلتر شدن هستند.
در چند سال اخیر با گسترش گوشیهای هوشمند ، توسعه ی سرعت اینترنت و گسترش فضای مجازی ، صفحات گردشگری بصورت شخصی شکل گرفته است که علاوه بر معرفی جاذبه های کشورمان به دنیا ، باعث افزایش سفرهای درون استانی و استانی شده است. اماکنی که قبل از ظهور شبکه های اجتماعی ناشناخته باقی بوده اند و اکنون به مدد قدرت فضای مجازی میزبان مسافران زیادی است.
بیایید فرض کنیم توییتر در ایران فیلتر نباشد و هر هفته ، مصادف باشد به نام هفته ی یک شهر، مثل همین هفته ی اصفهان و کاربران با هشتگ مربوطه به معرفی در قالب عکس و ویدیو با هشتگ مربوطه اقدام نمایند.مطمنا هر هفته یک هشتگ بعنوان ترند یا هشتگ داغ در رابطه با ایران خواهیم داشت که میتواند منجر به سفر به ایران شود.البته این موارد بایستی با مدیریت متمرکز متولی گردشگری و رسانه های ملی در جهت رسیدن به هدف مدنظر برنامه ریزی شود. چرا که در حال حاضر اینستاگرام فیلتر نیست و اکثرا هشتگهایی ترند میشوند که مربوط به موضوعات روز و توسط خود کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.
در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر ما از تمام ظرفیت موجود در فضای مجازی بهره ببریم ولی در بحث زیرساختها و امکانات تغییری ایجاد نکنیم خروجی تاثیرگذاری دریافت نخواهیم کرد.هر چند با بررسی اجمالی صنعت گردشگری ، نه در حوزه ی فضای مجازی ، نه در زیرساختها و نه در حمایت از استارتاپهای این حوزه همتی برای رونق این صنعت به چشم نمی آید.شاید تغییر سازمان گردشگری به وزارت گردشگری و اختصاص بودجه ی مستقل و به کارگیری افراد متخصص در حوزه ی گردشگری و بازاریابی آن بتواند این صنعت معیوب را جانی دوباره دهد.

logo-samandehi