پنجشنبه، 28 فروردین 99 - 10:25

 

 

✅ اینروزها اگر فضای مجازی چرخی بزنید ، لایوهای سلبریتی ها و شاخهای مجازی را خواهید دید.لایوهایی که جز صحبت دو نفر ، چیز خاص دیگری ندارد اما اگر بخواهیم از دید اجتماعی این پخش های زنده را بررسی کنیم پر از نکات عجیبی است.

🔴 آمار بینندگان و شکاف موجود

🔶 ‍ بعد از لایو قبلی تتلو که با ۴۲۶ هزار بیننده همزمان در لایو اینستاگرام رکورد رپر خواننده کانادایی را شکست و بعد از لایو رونالدو فوتبالیست پرتغالی در رتبه دوم قرار گرفت، کریستیانو رونالدو لایو دیگری گذاشت که اینبار پانصد هزار بیینده داشت اما لایو مجدد تتلو و ندا یاسی به رکورد ۶۲۵ هزار بیننده همزمان رسید و الان رکورددار پربیننده ترین لایو اینستاگرام در جهان است.

🔶 مطمنا برای نسل چهل ، پنجاه و شصت تتلو جذابیت ندارد.‌ چرا که گوش و ذائقه موسیقیایی انها به سمت هایده و معین و شجریان و محمد اصفهانی و عصار و … عادت دارد.

🔷 اما از نیمه دوم دهه هفتاد به بعد ما وارد شکاف عمیق نسل ها میشویم. چیزی که شاید تاکنون کمتر به آن توجه کردیم.

🔷 این نسل ها بدون دردسر فیلتر شکن را روشن میکنند و به انواع وبسایت های دسترسی دارند

🔴 لایو های اینروزهای شاخهای مجازی پر از نشانه است از یک شکاف بزرگ نسلی. نسلی که دیگر تابع هنجارهای عرفی و فرهنگی برای تامین نیازهای خود نیست

🔴 این نسل ها دیگر دنبال این نیستند که با معین دلم میخواد به اصفهان برگردم زمزمه کنند ، می‌خواهند با ساسی دو شات قبل از خواب بزنند

❌ تزریق فرهنگ جدید

❇️ اما آنچه بجز شکاف بین این نسلی نگران کننده است ، عادی سازی تابوهایی است که دهه شصت به قبل حتی در خلوت خود از گفتن آن ابا داشت . اما اکنون به راحتی از مصرف مشروبات الکی یا مواد مخدر ، آزادی رابطه ها سخن گفته میشود. اما آنچه جالب توجه است‌ ، نگاه ابزاری به جنس مونث تحت کلید واژه نیوفیس است که به راحتی از آن سخن گفته میشود.این در حالیست که برخی این چهره ها با چند همسری و نقض‌حقوق مخالفت می کردند

🔴 فردا دیر است

👈 آنچه مشهود است دستگاه های عریض و طویل با بودجه های آنچنانی گویا برنامه ی جدی برای نسل جدید ندارند . دستگاه های نظارتی معمولا صورت مساله را پاک میکنند. آنهم فیلترینگ است . حال مگر توییتر و تلگرام و هزاران برنامه ی دیگر که فیلتر شده اند کاربر ایرانی ندارد؟؟؟

👈 خانواده های ایرانی خیلی وقت است بواسطه دغدغه های اقتصادی و هزاران مشکل دیگر ، فرصتی برای فرزندان خود ندارند‌ و نوجوانان و جوانان در فضای مجازی بدون محدویت در حال گردش ، دیدن و شنیدن هستند که بهتر است خود خانواده ها وارد میدان شوند و باید ها و نبایدهای این فضا را به فرزندان خود گوشزد کنند.که بهتر است خود خانواده ها وارد میدان شوند و باید ها و نبایدهای این فضا را به فرزندان خود گوشزد کنند و کانال ها و صفحات افرادی که در حال عادی سازی مصرف مشروبات الکی ، مصرف مواد مخدر ، روابط آزاد ، فرهنگ سرمایه داری میکنند را بلاک کنند. در کنار تمامی محاسن فضای مجازی ،نباید ویروس های ذهنی که ممکن است بر روح و روان بچه های ما تاثیر گذار باشد، را فراموش کنیم.

❌ در کنار خانواده ها ، وظیفه جامعه شناسان است که با مطالعه روی ابعاد پدیده ای مثل تتلو ، نسل های گذشته را نسبت به مقتضیات و درک بیشتر عصر جدید آگاه کنند و بتوانند پل ارتباطی بین نسل های قدیم و جدید ایجاد کنند.

✅ ما چه بخواهیم و نخواهیم اینها مالکان بعدی کشورمان هستند و پدران و مادران نسل هایی که پس از ما قرار است در این کشور زندگی کنند و میراث دار ما باشند.

 

 

logo-samandehi