آموزش 1419

سه شنبه، 17 تیر 99 - 02:40

 

 

با گسترش دانش افراد راجع به بازار سرمایه و همچنین آگاهی نسبت به مزایای آن، تعداد سهامداران روز به روز در حال افزایش است. ورود سهامداران جدید مساوی با تزریق سرمایه هنگفت است. یکی از اقدامات مفید در راستای راحتی سهامداران، راه‌اندازی سامانه سجام است. سجام، مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است، که جهت تسریع عملیات احراز هویت مشتریان، مبارزه با پول شویی و … راه‌اندازی شده است. افراد حقیقی و حقوقی با ثبت نام در سجام بورس می‌توانند از کلیه خدمات بازار سرمایه استفاده کنند. طبق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، تمامی افراد فعال در بازار سرمایه که شامل فعالان بازار بورس و بازار بدهی، سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردانی و به‌طورکلی تمام افرادی که هر نوع دارایی مالی دارند باید در سامانه سجام احراز هویت شوند. سجام در دسته سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه بوده و هدف آن کسب درآمد نیست. همچنین، به لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود. سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد. با راه‌اندازی این سامانه نه‌تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شده است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را راه اندازی نمود.
طبق ضوابط حاکم، استفاده از هرگونه خدمات پایه برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به ثبت اطلاعات و شناسایی اشخاص مذکور در سامانه سجام می باشد.لذا این شرکت کارگزاری جهت رفاه حال مشتریان گرامی، اقدام به اخذ سامانه احراز هویت در محل کارگزاری نموده است.
کلیه مشتریان می توانند پس از ثبت نام در سامانه سجام با همراه داشتن کد پیگیری ده رقمی، اصل شناسنامه و کارت ملی، به دفاتر این کارگزاری (تهران، تبریز،ارومیه و اصفهان) مراجعه و به صورت رایگان احراز هویت گردند.

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان(سجام) توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس) و به‌منظور تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات بازار سرمایه راه‌اندازی شد. مطابق اعلام این شرکت، ثبت اطلاعات در این سامانه برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی الزامی است و پس از گذشت زمان تعیین شده، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت و تأیید اطلاعات در این سامانه در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خریدوفروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… را دریافت کند.

گفتنی است سهامداران پس از سجامی شدن، با تغییر کارگزار یا تغییر صندوق سرمایه‌گذاری، دیگر لازم نیست اطلاعات هویتی، اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات تماس خود را مجددا به کارگزار یا صندوق جدید ارائه دهند.

مراحل ثبت نام در سجام (سجامی شدن):

۱ – از طریق لینک زیر در سامانه سجام ثبت نام کنید :

ثبت نام در سجام

۲ – بعد از پایان ثبت نام و دریافت کد پیگیری ده رقمی، جهت احراز هویت به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه نمایید.

مزایای ثبت‌نام در سجام چیست؟

در هیچ‌یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تأمین سرمایه و… نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت.

ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مراسلات براساس اطلاعات ارتباطی ارائه‌ شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می‌گیرد.

شما قادر خواهید بود تغییر اطلاعات ارتباطی خود ازجمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیما اعمال کنید.

پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره‌حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد. شما قادر خواهید بود شماره‌حسابتان را حسب صلاح‌دید تغییر دهید.

از این پس ارائه کلیه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی جدید در بازار سرمایه ازجمله صدور کد معاملاتی در کلیه بورس‌ها، صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور کد سبدگردانی و … صرفاً پس از ثبت‌نام در این سامانه امکان‌پذیر خواهد بود.

چه کسانی باید در سجام ثبت‌نام کنند؟

همه افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند یا می‌خواهند فعالیت خود را آغاز کنند، موظفند یک‌بار در این سامانه ثبت‌نام کنند.

چه مدارک و اطلاعاتی جهت ثبت‌نام در سجام نیاز است؟

جهت ثبت نام اینترنتی ارائه کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره شبای بانکی، آدرس و کد پستی محل سکونت و … برای ثبت‌نام ضروری است.

جهت احراز هویت حضوری همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه و کد پیگیری ۱۰ رقمی ثبت‌نام در سامانه سجام ضروری است….

سجام توسط کدام سازمان راه‌اندازی شده و چرا ثبت‌نام در آن ضروری است؟

سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده است. این سامانه بزرگترین سیستم جمع‌آوری اطلاعات کاربران بازار سرمایه است و تمام فعالان این حوزه ضرورت دارد اطلاعات خود را در این سامانه ارائه کرده تا ضمن احراز هویت بتوانند از خدمات مختلف بهره‌مند شوند.

logo-samandehi