یکشنبه، 25 اسفند 92 - 05:56

 

Motorola-DROID-XYBOARD-10.1-01

هم ما و هم شما خوب می دانیم که این روزها بازار تبلت ها و کتاب خوان های الترونیکی خوب داغ است هم برای خریداران، هم فروشنده ها وهم تولید کنندگان اما مهم این است شما به عنوان یک مشتری و یک خریدار بهترین تبلت را صاحب شوید که با توجه به بودجه تان بیشترین کارایی را داشته باشد. به همین دلیل امروز سعی کرده ایم دو برند بسیار مطرح تبلت ها را که سامسونگ و اپل است را کنار بگذاریم و به تبلت هایی بپردازیم که می توانید از آن ها هم برای استفاده خود بهره ببرید. دو تبلت مورد بررسی امروز ما محصولاتی از BlackBerry و Motorola هستند که می توان گفت کارایی و طراحی خوبی دارند و شاید این ها بتوانند نیاز شما را مرتفع کنند. با هم دو مدل از جدیدترین مدل های این دو برند را بررسی می کنیم

مدل های مورد بررسی :

Motorola DROID XYBOARD 10.1

BlackBerry PlayBook 3G+

بررسی تبلت ها

بررسی ظاهر تبلت ها

در ابتدا به بررسی ویژگی های ظاهری این دو تبلت برای طراحی می پردازیم :

Motorola DROID XYBOARD 10.1 یکی از تبلت هایی است که بر اساس سیستم عامل اندروید کار می کند و از ورژن Android 3.2  پشتیبانی می کند و همچنین ابعاد آن ۲۵۳٫۹ در ۱۷۳٫۶ در ۸٫۸ میلی متر می باشد. از نظر وزنی هم ۵۹۹ گرم می باشد یعنی چیزی حدود نیم کیلو گرم .

تبلت BlackBerry PlayBook 3G+ هم یک تبلت بسیار مشهور است که از سیستم عامل BlackBerry Tablet OS پشتیبانی می کند. با این اوصاف بلک بری برای تبلت هایش سیستم عامل جداگانه ای در نظر گرفته و معلوم است که از برخی جهات نسبت به سیستم عامل های بلک بری برای گوشی ها قدرت بیشتری دارد. ابعاد این تبلت بلک بری ۱۹۴ در  ۱۳۰ در  ۱۰  میلی متر می باشد. همچین دارای وزن ۴۲۵ گرمی است.

بررسی تبلت ها

با توجه به توضیحات بالا می توان گفت که اگر می خواهید تبلتی باریک تر را انتخاب کنید و توجهی به بزرگ بودن تبلت از نظر طول و عرض و وزن ندارید باید Motorola DROID XYBOARD 10.1 را انتخاب کنید چرا که ضخامت این تبلت حدود یک و دو دهم میلی متر از نمونه بلک بری کمتر است اما از نظر وزنی این تبلت بیش از ۱۵۰ گرم سنگین وزن تر از نمونه بلک بری مورد بررسی ما می باشد. اگر به دنبال فقط تبلت های باریک هستید می توانید باریک ترین و کم وزن ترین تبلت ها ی دنیای کنونی تکنولوژی را از این مقاله مورد بررسی قرار دهید.  از نظر طول و عرض هم تبلت موتورلا بزرگتر می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت باریک تر بودن این تبلت به کم وزن تر شدن آن منتج نشده است .

بررسی تبلت ها

بررسی نمایشگر ها

حالا به بررسی ویژگی های نمایشگر این دو تبلت می رسیم

Motorola DROID XYBOARD 10.1 دارای یک نمایشگر ۱۰٫۱ اینچی است، رزولوشن این تبلت ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی آن ۱۴۹ پیکسل در هر اینچ می باشد. همچنین نمایشگر از تکنولوژی IPS LCD بهره می برد. علاوه بر این این تبلت از ویژگی چند لمسی برخوردار است که تکنولوژی جدیدی است و دارای سنسور نور و کیفیت مقاوت ضد خش می باشد.

و اما BlackBerry PlayBook 3G+ دارای یک نمایشگر ۷ اینچی است که از رزولوشن ۱۰۲۴ در  ۶۰۰ پیکسلی بهره مند است و تراکم پیکسلی آن ۱۷۰ پیکسل در هر اینچ است و این تبلت هم دارای تکنولوژی چند لمسی است.

بررسی تبلت ها

با توجه به این موارد، شما می توانید بر اساس نیاز های خود از این دو تبلت انتخاب کنید. نمایشگر ها بیانگر این هستند که شما چه اندازه ای از تبلت را می پسندید و نیاز دارید اما رزولوشن هر دو در حد پایین هستند اما تراکم پیکسلی بلک بری بیشتر است و این یعنی رنگ ها را با دقت بیشتری نمایش می دهد. خاصیت چند لمسی هم می تواند برای کارایی بهتر شما مفید باشد.

بررسی تبلت ها

خاصیت چند لمسی به این معناست که همزمان می توانید با دو یا بیش از دو انگشت ( در همه سیستم ها اینطور نیست ) روی تبلت کار انجام دهید و به ازای حرکت هر انگشت سیستم عکس العمل خاص نشان دهد. می توان گفت برتری موتورلا به بلک بری این است که از نمایشگر بزرگتری برخوردار است و از سنسور نوری بهره مند است اما بلک بری تراکم پیکسلی بالاتر دارد. اگر نمایشگر این دو تبلت شما را راضی نمی کند می توانید این  بررسی گرافیکی تبلت Sony Xperia Z2 را هم مورد نظر قرار دهید.

بررسی ویژگی های دوربین تبلت ها

همانطور که می دانید بسیاری از افراد فقط به هوای داشتن دوربینی خوب گوشی یا تبلت انتخاب می کنند. اما با توجخ به ویژگی هایی که برای این دو تبلت وجود دارد نمی توان انتظار عکاسی حرفه ای از آن ها داشت. تبلت موتورلا و بلک بری هر دو از دو دوربین بهره مند هستند. دوربین عقب هر دو با کیفیت ۵ مگاپیکسل تعبیه شده است. اما دوربین جلو موتورلا دارای کیفیت ۱٫۳ مگاپیکسل و دوربین جلوی بلک بری با کیفیت ۳ مگاپیکسل قرار داده شده است.

بررسی تبلت ها

با دوربین بلک بری می توانید فیلم هم ضبط کنید و مکالمه تصویری هم داشته باشید. اما موتورلا از فلش ال ای دی برخوردار است و می توان با استفاده از ویژگی Autofocus یا فوکوس و زوم خودکار آن بهترین استفاده را برد. تبلت بلک بری دارای فلش ال ای دی نیست و ممکن است نتوانید عکس های مناسبی بگیرید. پس با این اوصاف توصیه می شود که در صورتی که تماس های ویدیویی زیادی دارید و گرفتن عکس چندان برایتان اهمیت ندارد از بلک بری بهره ببرید چرا که دارای یک دوبین ۳ مگاپیکسلی در جلو است اما اگر برایتان گرفتن عکس های با کیفیت اهمیت دارد از سیستم موتورلا استفاده کنید.

بررسی تبلت ها

بررسی سخت افزاری تبلت ها

یکی از مهمترین بررسی ها برای سخت افزارهای این دو تبلت بررسی پردازنده و چیپ آن است. پردازنده بلک بری یک پردازنده دو هسته ای TI OMAP4460 با قدرت و سرعت ۱۵۰۰ مگاهرتز است اما موتورلا از همین پردازنده به صورت TI OMAP4430 با قدرت و سرعت ۱۲۰۰ مگاهرتز استفاده می کند که با توجه به این اوصاف می توان گفت بلک بری از شتاب و سرعت بیشتری برخوردار است.

بررسی تبلت ها

پردازنده گرافیکی بلک بری PowerVR SGX540 @ 384 MHz می باشد و اما موتورلا PowerVR SGX540 @ 304 MHz استفاده می کند. هر دو از یک رم ۱ گیگابایتی استفاده می کنند. اما حافظه داخلی موتورلا ۶۴ گیگابایت است و حافظه داخلی بلک بری از یک حافظه ۳۲ گیگابایتی استفاده می کند که می توان به طور کلی گفت که از نظر قدرت و توان پردازنده بلک بری بهتر از موتورلا عمل می کند و از حافظه بیشتری بهره می برد اما این تفاوت پردازش بسیار جزیی است و می توانید به راحتی از آن چشم پوشی کنید و تفاوت آن را فقط در پاره ای از امور مشاهده کنید. پس بهتر است مقایسه سخت افزاری را فقط بر پایه حافظه قرار دهید که مساله چندان تعیین کننده ای نیست.

بررسی باطری های تبلت ها

در مورد باطری باید همیشه بیشترین دقت را داشت چرا که یکی از عناصر حیاتی برای دستگاه دیجیتالی محسوب می شود و به عبارتی نوعی قلب برای سیستم محسوب می شود. می توان گفت باطری موتورلا تقریبا تقریبا دوبرابر بلک بری توان دارد اما به طور جزیی می توان این ویژگی ها را به صورت زیر بیان کرد. باطری موتورلا دارای ظرفیت ۷۰۰۰میلی آمپر بر ساعت است و حدود ۴۸ روز در حالت ۳g  و ۳۳ روز در حالت ۴g برای شما کار خواهد کرد اما تبلت بلک بری دارای ظرفیت ۴۸۰۰ میلی آمپر بر ساعت ظرفیت دارد.

بررسی تبلت ها

به طور کلی مهمترین ویژگی های این تبلت ها را مورد بررسی قرار دادیم . اما به طور کلی می توان نقاط قوت هر دو تبلت را در دوهسته ای بودن پردازنده، پشتیبانی از تکنولوژی ۴G ، دو گیگابایت حافظه رم و پشتیبانی از خروجی HDMI برای تلویزیون اشاره کرد. اما نقاط ضعف برای هر دو به صورت زیر به طور مجزا شناسایی کرده ایم :

نقاط ضعف Motorola DROID XYBOARD 10.1

تراکم پیکسلی پایین و نداشتن اسلات میکرو ای دی برای افزایش حافظه

نقاط ضعف  BlackBerry PlayBook 3G+

تراکم پیکسلی پایین و نداشتن اسلات میکرو ای دی برای افزایش حافظه همچنین نداشتن خاصیت زوم خودکار، فقدان فلش دوربین ، فاقد حسگر نور برای تنظیم نور صفحه نمایش در شرایط مختلف .باتوجه به موارد بالا می توان به طور کلی گفت که موتورلا از کیفیت بهتری برخوردار است اما بررسی ها برای نشان دادن برتری کدام بر دیگری نیست بلکه هدف نوشتن یک بررسی این است که شما را با نیازهایتان بیشتر آشنا کند و به شما کمک کند که بتوانید به راحتی، بهترین تبلت را مطابق با سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید.

logo-samandehi