چهارشنبه، 16 بهمن 92 - 09:11

 

محمدرضا اطیابی  (2)

– لطفاخودتان را برای خوانندگان معرفی نمایید.

محمدرضا اطیابی متولد ۱۳۴۵ و فارغ التحصیل الکترونیک از دانشگاه شیراز  در سال  ۱۳۶۷ که بمدت ۲۰ سال بعنوان مدیر فروش شرکت میکرو کنترل مشغول به فعالیت میباشم.

– شرکت میکرو کنترل  از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟

 این شرکت در سال ۱۳۶۸ تاسیس و از آن زمان تاکنون در عرصه انفورماتیک والکترونیک مشغول فعالیت و تولید می باشد.محل اصلی شرکت در اصفهان بوده  و شعبه دیگری ندارد

– در خصوص جایگاه فعلی شرکت توضیحاتی بفرمایید

از نظر قدمت این شرکت جزء ۵ شرکت نخست کامپیوتری در استان اصفهان میباشد که هنوز مشغول فعالیت و ارایه خدمات است و تصور میکنم جایگاه ویژه ای در این صنف در استان اصفهان را داراست.محور اصلی تفکرات مدیران این شرکت همواره سالم کار کردن  و تلاش برای ایجاد یک بازار رقابتی سالم در استان بوده است که امیدوارم همکاران و مشتریان محترم نیز در این خصوص با من هم عقیده باشند.

– شما ارائه دهنده چه محصولاتی در اصفهان هستید؟

شرکت مهندسی میکرو کنترل اصفهان ارائه دهنده محصولات متنوع HP در استان اصفهان است .این محصولات شامل چاپگرهای لیزری و جوهر افشان ، اسکنر، پلاتر ،نوت بوک و سرور میباشد.همچنین در زمینه ی ارائه کامپیوترهای PC ،لوازم و تجهیزات شبکه ،نصب و اجرای آن فعال میباشد.در قسمت الکترونیک تولید کننده برتر دستگاههای کنترل کننده سرعت موتورهای سه فاز هستیم که این تولید در سال ۱۳۷۰ به ثبت و اختراع رسیده و مورد تایید بسیاری از سازمانها و مصرف کنندگان داخلی میباشد و در بخشهای مختلف صنعت از قبیل نفت ،پتروشیمی، نیروگاه، نساجیها ، معادن و… نصب شده است و از این بخشها تاییدیه نیز دارد.

– در خصوص پشتیبانی چه اقداماتی را صورت داده اید؟

سعی بر این بوده که همواره مشتری مدار باشیم و دانش فنی آنچه را که ارائه مینماییم در حد مطلوب داشته باشیم.همیشه سعی شده است پشتیبانی ها سریع و بدون اشکال باشد البته میپذیریم که در پاره ای از موارد نیاز به تلاش بیشتری داریم و سعی در بهبود نواقص احتمالی خواهیم داشت.

– آیا بروی فروش مجازی متمرکز هستید؟

خیر. بدلیل عدم ثبات قیمتها و نیز نوسانات شدید بازار در حال حاضرامکان فروش مجازی میسر نمی باشد.

– تمرکز فعلی شما بروی کدام خدمات و فعالیت است؟

تمرکز شرکت بر روی فروش محصولات اصلی HP به خریداران  و توزیع آن در بین همکاران ،فروشنده وارائه ی خدمات و پشتیبانی این محصولات میباشد.در زمینه تولید شرکت، سیستم تولید کنترل دور موتورهای سه فاز را نیز در دست دارد.شرکت بطور کلی از ابتدا تاکنون یک روند ثابتی را دنبال نموده و فعالیتهای اولیه را ادامه و توسعه داده است.

-در حوزه تولیدات چه اقداماتی صورت دادید و مشکلات این حوزه را در چه می بینید؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد تولید شرکت میکرو کنترل دستگاه “کنترل کننده سرعت موتورهای سه فاز” یا درآیو می باشد که این تولید در سال ۱۳۷۰به ثبت و اختراع رسیده است .یقینا کار و فعالیت در حوزه تولید مشکلاتی را در بر دارد که با توجه به تحریمها کار رقابت با شرکتهای خارجی را بسیارسخت و  پیچیده نموده.نوسانات بازار ارز و تهیه قطعات اولیه که عمدتا باید از خارج از کشور تهیه شود و نظارت در کیفیت قطعات اولیه نیز از مشکلات دیگرآن است.

محمدرضا اطیابی  (1)

– جایگاه آموزش و فرهنگ سازی در این مقوله چگونه می بینید؟

این شرکت در زمینه آموزش فعالیتی ندارد ولی همواره ضمن ارائه محصولات خود آموزشی جهت مشتریان در نظر میگیرد که در بخش الکترونیک آموزشها معمولا بهمراه برگزاری جلسات و سمینارهای توجیهی جهت سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی میباشد.

-برنامه و چشم اندازهای شرکت را چگونه ترسیم نموده اید

با توجه به شرایط اقتصادی در چند سال گذشته و نوسانات شدید بازارها واقعا نمیتوان چشم اندازی روشن ودراز مدت برای شرکت ترسیم نمود چراکه این شرکت نیز همانند سایر شرکتهای تجاری وابسته به شرایط و قوانین جاری است که متاسفانه هر از گاهی دچار تغیییرو تحول میگردد  ولی در شرایط پایدار و با توجه به پتانسیل و توانایی مدیران و متخصصین شرکت میتوان خوشبین بود که این شرکت همواره در این عرصه جایگاه ویژه خود را ارتقاء خواهد بخشید همانگونه که در این مدت ۲۵ سال با وجود مشکلات فراوان بازار، حضوری موفق و چشمگیرداشته است.

– آیا تجربه کار در شرایط سخت را داشته اید یا همواره بر اساس چشم اندازها مسیری از پیش تعیین شده پیموده اید؟

بواقع شرایط چند سال گذشته برای بسیاری از شرکتهای تجاری  همواره شرایط دشوار و غیر قابل پیش بینی بوده است.بسیاری از شرکتها با توجه به مشکلات موجود که عمدتا ناشی از اعمال تحریمها بوده است تنها بفکر حفظ و بقای خود بوده اند و بحث سودآوری که درحقیقت انگیزه ی اصلی شرکتهای تجاریست در مراحل بعدی قرار داشته است!با توجه به سیاستهای اخیر دولت میتوان امیدوار بود که شرایط رو به بهبود خواهد گذاشت.

– تحلیل شما از نرخ ارز و تورم و تحریم بر این حوزه چیست؟

دو شرکت بزرگ توزیع کننده محصولات HP در خاورمیانه با نامهای   ردینگتون و  امیتاک پرشیا در سال ۱۳۸۳ بمنظور ارائه ی خدمات گارانتی و پشتیبانی که مستقیما زیر نظر کمپانیHP بود دفتر خود را در تهران دایر نمودند و بدنبال آن نمایندگانی در شهرهای بزرگ ایران انتخاب نمودند. میکرو کنترل با داشتن نمایندگی رسمی و انحصاری از هر دو شرکت مذکور توانست خدمات ارزنده و قابل ملاحظه ای به مشتریان خود ارائه نماید.ارائه ی این خدمات تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت که بدنبال اعمال تحریمها متاسفانه دو شرکت مذکور مجبور به توقف کامل فعالیتهای خدماتی خود در ایران شدند .از آن پس تاکنون ارائه ی خدمات و پشتیبانی این محصولات بصورت مستقل و توسط فروشندگان انجام میگیرد. تغییرات نرخ ارز نیز یکی از عوامل عدم تثبیت قیمتها در این حوزه است.

– تحریمها تا چه اندازه برای شما مشکل ساز بوده است؟

یکی از مهمترین تاثیرات تحریمها در این حوزه عدم بهرمندی خریداران از خدمات گارانتی و پشتیبانی کمپانی HP است که بصورت گسترده برای مشتریان خود در سراسر دنیا ارائه میدهد. متاسفانه تحریمها باعث شد حقوق خریداران این محصولات در ایران نادیده گرفته شود. البته در بخش تولید در پاره ای از موارد تحریمها تاثیرات متبتی برای این شرکت داشته است !! که آن روی آوردن خریداران به محصولات داخلی ست چرا که در مقایسه با نمونه های خارجی و حتی چینی از قیمت مناسبتری برخوردار است.

– در شرایط تحریم برای فروش بیشتر چه سیاست هایی را دنبال میکنید؟

محصولات اچ پی با توجه به کیفیت و قیمت مناسبی که نسبت به سایر برندهای معتبر بازار دارد مشتریان همیشگی خود را تحت هر شرایطی خواهد داشت و این شرکت با توجه به پتانسیل فنی خود تلاش نموده رضایت مشتریان خود را همواره کسب نماید.

– نحوه مدیریت در زمان بحران اقتصادی و بهترین شیوه کاربردی در این زمینه به پیشنهاد شما چیست؟

بنظر من با پرهیز از شتابزدگی و اتخاذ تصمیمات محتاطانه و کارشناسی شده وحرکت رو به جلو با یک روال  طبیعی و آرام و متناسب با شرایط موجود میتوان تا حدودی بحران اقتصادی را مدیریت نمود.

– مهمترین مشکلاتی که در حوزه کاری خود با آن مواجه هستید کدام است؟         

متاسفانه عدم آگاهی فنی بعضی از فروشندگان کم تجربه نسبت به محصولاتی که ارائه مینمایند وهمچنین نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ی تشخیص اجناس اورجینال و اصلی از محصولات تقلبی که بدنبال آن سردرگمی خریداران را در پی دارد از مشکلات این صنف میباشد.

– آیا در این زمینه راه حل های رفع این چالش ها شناسایی شده و آیا به مرحله اجرا رسیده است؟

 چون تشخیص اجناس اصلی از تقلبی خصوصا در زمینه ی مواد مصرفی این محصولات بسیار دشوار میباشد پیشنهاد میشود همکاران و خریداران محترم برای خرید به فروشندگان معتبر و خوشنام و باسابقه مراجعه نمایند.

– در زمینه کیفیت شرکت دست به چه اقداماتی زده است؟

با توجه به اینکه محصولات اچ پی برای مصرف کنندگان محترم به لحاظ کیفیت کاملا شناخته شده میباشد و از طرفی همین موضوع سبب گردیده فروش این محصولات از جایگاه بالاتری برخوردار گردد لذا سودجویان بسیاری به اقداماتی از قبیل فروش محصولات تقلبی بجای اصلی و یا دخل و تصرف در محصولات اصلی دست زده اند که همین موضوع باعث بدبینی خریداران و سردرگمی آنها شده است.این شرکت همواره ضمن ارائه محصولات اصلی -علی الرغم سود کمتر- راهکارهایی را جهت تشخیص جنس اصلی از تقلبی به همکاران ارائه نموده است.در زمینه ی تولید نیز سعی شده است طراحی ها و حتی ظاهر دستگاه به روز باشد.

– آیا سازمانهای متولی حمایت های لازم را انجام میدهند؟

متاسفانه مسولین محترم و دست اندرکاران عزیز حمایتهای لازم و درخور این صنف را ارائه نمی نمایند.اعطای جواز کسب-که معمولا  با  کارشناسی دقیقی هم  همراه نیست- به  فروشندگان  و عدم نظارت صحیح بر قیمتها که غالبا منجر به کم فروشی و زیر فروشی شده است و نداشتن دستورالعمل قوی و کارآمد برای نظارت از مشکلات جدی این حوزه میباشد.همچنین بنظر میرسد دو سازمان موجود متولی این صنف به موازات هم حرکت میکنند و تشکل واحدی که کل مجموعه را در کنترل خود داشته باشد وجود ندارد.گرچه در این خصوص ایده هایی از سازمان نظام مهندسی ساختمان گرفته شده است ولی در عمل فاصله ی زیادی تا ایجاد یه تشکل قوی و واحد وجود دارد.

– سخن پایانی

شرکت میکرو کنترل پایه و اساس موفقیت در هر کسب و کاری  را صداقت و مشتری مداری میداند بر این اساس همواره تلاش نموده ضمن ارتباط صمیمانه با سایر همکاران خود در یک فضای رقابتی سالم  حافظ حقوق مشتریان خود باشددر انتها از هفته نامه عصر ارتباط بابت وقتی که در اختیار این شرکت قرار داده اید صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم.

logo-samandehi