جمعه، 09 فروردین 92 - 03:37

google services

سیاستگذاران سیاستمدار گوگلی به خوبی ذائقه کاربرانشان را می شناسند و بر اساس سلیقه، خواست و نیاز آنها خدماتشان را به روز یا کنترل می کنند. یک روز می زنند «گوگل ریدر» محبوب را از اساس نابود می کنند، یک روز «گوگل داکس» را می بندند تا جایش محیط شیک تر و تر و تمیزی به نام «گوگل درایو» را در اختیار مخاطبان تشنه تکنولوژی قرار دهند. با اینحال، در حال حاضر گوگل ۱۲ سرویس اصلی (دقت کنید گفتیم «اصلی»، نه »کلی»!) به جهانیان ارائه می دهد که براساس درصد محبوبیت و کاربردی که در جامعه ایرانی دارد، سه تایش را به شکل تفصیلی و به همراه توضیح برخی از ویژگی هایی که کمتر به گوشتان خورده، اینجا برایتان معرفی کرده ایم.

Google Drive -آدرس: Drive.Google.com

چیزی حدود ۱۶ ماه پیش، یعنی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ بود که سران شرکت گوگل، سرویس جدیدی را برای کاربرانشان رونمایی کردند. «گوگل درایو»، نسخه پیشرفته و جدیدتری از سرویس قدیمی این شرکت یعنی «Google Docs» است. به طوری که الان اگر شما لینک docs.google.com را سرچ کنید، جای گوگل داکس معدوم، به گوگل درایو لینگ خواهید شد. مهمترین خدمت گوگل درایو و نسخه قبل ترش، در اختیار قرار دادن یک فضای مجازی به کرابران برای ذخیره اطلاعات است؛ با این هدفگذاری و رویکرد که حالا دیگر کاربران اینترنتی به سمتی می روند که به جای ذخیره کردن اطلاعاتشان در سخت افزارهایی مثل فلش یا هارد اکسترنال، آنها را در جای امن تر و با امکانات بیشتری نگهداری کنند.

امکانات و ویژگی ها:

ویژگی ۱: از مهمترین ویژگی هایی که گوگل درایو را از رقبای ناشناخته ترش مثل Drop Box و Sky Drive جدا می کند، مقدار فضایی است که در اختیار کاربرانش قرار می دهد. ۵ گیگابایت، به صورت پیش فرض و رایگان برای مخاطبان در نظر گرفته شده و با پرداخت مبالغی معین، تا ۱۶ ترابایت هم قابل افزایش است؛ امکانی که البته در دیگر سرویس های گوگل هم به صورت محدودتر وجود دارد. ۱۰ گیگ در جی میل و ۱ گیگ در پیکاسا به همراه ۵ گیگ گوگل درایو، چیزی حدود ۱۶ گیگ فضای مجانی را در دسترس کاربران گوگلی قرار می دهد.

ویژگی ۲: دیگر برگ برنده گوگل درایو، خاصیت OCR آن است. فناوری که می تواند «متون به کار رفته» در داخل عکس را تشخیص دهد. توضیح سرراستش می شود اینکه فرض کنید یک فایل پی دی اف را در گوگل درایوتان آپلود کرده اید. گوگل درایو قادر است تمام کلمه های به کار رفته در آن فایل را برایتان نمایش دهد یا مثلا در جای دیگر، شما چندین عکس از برج ایفل آپلود می کنید. هر جا که در گوگل درایو کلمه Eiffel Tower را سرچ کنید، عکس های برج ایفلی که ذخیره کردید را برای شما نمایش می دهد.

ویژگی ۳: سرعت گوگل درایو نسبت به دیگر برنامه های هم رده اش بیشتر است. علاوه بر این ویژگی، خاصیت دیگری که می تواند درایو را در جهان از این هم محبوبتر کند، قابلیت استفاده آف لاین از آن است. یعنی شما می توانید با فعال کردن آپشن Setup Docs Offline در برنامه، اسنادی که ذخیره کرده اید را بدون اتصال به اینترنت بازبینی کنید. در کنار همه این ویژگی ها، همچون خیلی دیگر از شبکه های اجتماعی، گوگل درایو به کاربرانش اجازه می دهد برای فایل های همدیگر، کامنت متنی یا تصویری هم بگذارند.

Google Play -آدرس: Play.Google.com

«گوگل پلی» یک سرویس پخش دیجیتال محتوای چندرسانه ای به شمار می رود. یک فروشگاه آن لاین برای موسیقی، فیلم، کتاب، اپلیکیشن ها و بازی های اندرویدی. گوگل پلی که اوایل سال گذشته میلادی تاسیس شد، نام جدیدی برای «اندروید مارکت»ی است که قدمتش برمی گردد به ۵ سال گذشته؛ زمانی که گوگل خدمات دو برند سابق اندروید مارکت و «گوگل موزیک» را ادغام و برند جدید گوگل پلی را معرفی کرد. گوگل پلی سرگرم کننده ترین سرویس شرکت گوگل است.

امکانات و ویژگی ها:

ویژگی ۱: بدون شک یکی از بزرگترین تغییرات گوگل پلی، تبدیل خدمات ابزارهای اندرویدی به سرویسی ابری است. یعنی اگر با گجت خاصی (مثلا یک تبلت) کار با گوگل پلی را شروع کنید، می توانید با گجتی دیگر (مثلا اسمارت فون تان) آن را ادامه دهید. در نتیجه زمانی که نرم افزار، فیلم، آهنگ یا کتابی از گوگل پلی خریداری می کنید، برخلاف نمونه های مشابهی مثل itunes، دسترسی به محتویات خریداری شده به سرعت روی تمامی وسایل اندرویدی شما میسر می شود.

ویژگی ۲: علیرغم آنکهس رویس گوگل پلی برای کاربران اندروید ایجاد شده، ولی کاربران گوگل هم می توانند از این سرویس و مزایای فضای ابری آن بهره ببرند. پس اگر سروکاری با اندروید ندارید و فقط با گوپل کار می کنید، نگران نباشید. باز هم می توانید فیلم اجاره کنید، موزیک خریداری و حتی آپلود کنید، کتاب بخرید و به تمامی امکانات این سرویس از طریق هر کامپیوتر شخصی دسترسی داشته باشید.

ویژگی ۳: بازی ها و اپلیکیشن های جدید، از دیگر ویژگی های گوگل پلی است. به طوری که در سه ماهه اخیر، گوگل پلی «پل استور» را هم پشت سر گذاشت و طبق آمار، ۱۰ درصد بیشتر از همتایش دانلود داشته. عددی که با فعال سازی روزانه ۱٫۵ میلیون دستگاه اندرویدی در جهانپ، در ماه های قبل به رکورد ۵۰ میلیون دانلود هم برای گوگل پلی رسید!

Google Plus-آدرس: Plus. Google.com

مدیران گوگل، چند سالی است که روی «جی پلاس» حساب ویژه ای باز کرده و تا حدی موفق هم بوده اند. طبق نظرسنجی هایی که ژانویه سال میلادی جاری انجام گرفت، پلاس توییتر را پشت سر گذاشته و بعد از فیس بوک پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی حال حاضر جهان است، با چیزی حدود ۵۰۰ میلیون کاربر که ۳۵۹ هزارتایشان دائم الپلاسند!

جی پلاس اینقدر برای سران گوگلی مهم است که برای توسعه آن بین کاربرانی که تا به حال آنجا اکانتی باز نکرده اند، دو سال پیش دیگر سرویس پرمخاطبشان یعنی «ریدر» را بستند تا بله استقبال جهانی از پلاس بیشتر و بیشتر شود؛ بلکم روزی برسد که این سرویس به عنوان پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی جهان جای فیس بوک را هم بگیرد!

امکانات و ویژگی ها:

ویژگی ۱: Hangout برگ برنده اصلی گوگل پلاس است. تا چند وقت پیش، بازیگر اصلی صحنه چت تصویری «اسکایپ» بود اما حالا گوگل پلاس از وضعیت کمی نامشخص اسکایپ (به خاطر خریده شدنش توسط مایکروسافت) استفاده – شاید هم سوء استفاده! – کرده و با ارائه امکانچت تصویری راحت چند نفره در تمام مرورگرها و همه سیستم عامل های موجود، شدیدا این بازار را مورد هجمه ددمنشانه اش قرار داده. این مسئله می تواند یک تهدید جدی علیه مایکروسافتی باشد که حالا صاحب اسکایپ شده، و البته یک امکان تشویقی موثر برای جذب کاربران فیس بوک، که می خواهند به سادگی با هم ارتباط تصویری داشته باشند.

ویژگی ۲: چیزی که در شبکه فیس بوک «اد کردن» و در توییتر «فالو کردن» نام دارد، در پلاس جور دیگری بیان می شود؛ «قرار دادن در حلقه» نامی است که جی پلاس برای این کار انتخاب کرده و تنها فرقش با دیگران، شایدنوع استفاده از آن باشد. بدین معنا که شما می توانیدکسانی که در حلقه خود هستند را به راحتی دسته بندی کنید. مثلا همکلاسی هایتان، هم محلی هایتان، هم شغلی هایتان و … ویژگی که در فیس بوک هم وجود دارد ولی به سادگی پلاس نیست.

ویژگی ۳: تشخیص چهره یک ویژگی بسیار جالب است که فارغ از کاربردش، کم کم دارد در محیط های مجازی یا ابزارهای کامپیوتری به یک جریان اصلی تبدیل می شود. تشخیص خودکار چهره، دقیقا همان ویژگی است که به نام «تگ کردن» در شبکه های مجازی جا افتاده و یکی از اساسی ترین اقدامات شرکت هایی مثل گوگل برای وارد شدن (خواسته یا ناخواسته) به زندگی خصی کاربران است. تا به حال به این موضوع دقت کرده ایدکه وقتی عکسی را آپلود می کنید، اغلب پیشنهادهایی که جی پلاس به صورت پیش فرض برای چهره آدم های داخل عکس می دهد درست است؟

Google Scholar-آدرس: Scholar. Google.com

«اسکولار» به کار دانشجوهای ارشد می آید. آنهایی که دنبال مقاله ها، رساله های علمی و گزارش فنی درباره رشته های مختلف دانشگاهی – از پزشکی و فیزیک تا اقتصاد و علوم کامپیوتر – می گردند. در واقع شما با یک موتور جستجوی علمی طرف هستید. کلد واژه موردنظرتان را وارد می کنید و این موتور پژوهشگر شما را به دل منابع دانشگاهی و پژوهشی مثل کتاب ها، چکیده ها و رساله ها می برد. امکان جستجوی نمقاله ها برحسب سال انتشار، مشاهده ارجاع ها و جستجو بر اساس آن، امکان مشاهده تعداد ارجاع ها، پیدا کردن نسخه های گوناگون مقاله در اینترنت و نمایش اطلاعات نویسندگان و پژوهشگران برتر، فقط بخشی از ژانگولربازی های این کاوشگر است. حتما برای جفت و جور کردن پایان نامه، گذرتان به این موتور جستجو خواهد افتاد.

امکانات و ویژگی ها:

ویژگی ۱: نتایج جستجوی این موتور، براساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می شود؛ یعنی برخلاف موتور جستجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکولار مرتب کردن یافته ها براساس میزان ارجاع به آن توسط بقیه مولفان است، نه صرفا دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت، در نتیجه اولین مقاله هایی که به شما ارائه می شوند، قابل اعتماد و کاربردی تر هستند.

ویژگی ۲: در اسکولار نسخه های متفاوتی از یک مقاله قابل دسترسی است. البته بستگی به منبع مقاله دارد. می توانید Full text مقالات را از طریق Open access journals (مجلات رایگان) دریافت کنید. برای مقالاتی که در این مجلات نیستند، شما (یا موسسه شما) باید مشترک آن مجلات شوید. بدون توجه به منبع، می توانیدبرای تمام مقالات Abstract (خلاصه مقاله) را مشاهده کنید. برای دسترسی به Full text ها بدون داشتن اشتراک، باید به کتابخانه ها مراجعه کنید. شاید آنجا بتوانید نسخه های پیش از چاپ مقاله را ببینید. البته باید بدانید نسخه های قبل از چاپ،دوباره ویرایش می شوند و تغییرات زیادی می کنند.

ویژگی ۳: شما می توانید مقاله خودتان را در این موتور ثبت کنید. اسکولار به طور شبانه روزی در حال اضافه کردن منابع خودش است. اگر مقاله شما Online است ولی آن را پیدا نکردید، می توانید از ناشر یا مجمع علمی خود بخواهید با اسکولار ارتباط بگیرند تا مقاله شما هم در آنجا، Index شود لازم است حداقل Abstract ها را به کسانی که مشترک شما نیستندولی از طریق گوگل وارد می شوند، نشان دهید. برای بحث در مورد جزئیات می توانید از طریق ایمیل با اسکولار تماس بگیرید. با ایجاد یک پروفایل نویسندگی کارهای شما راه می افتد.

logo-samandehi