سه شنبه، 27 مهر 95 - 09:39

 

با وجود بیش از ۳ میلیون اپلیکیشن اندروید در مارکت‌های مختلف، دیگر دوران این گذشته است که اپلیکیشنی را منتشر کنیم و منتظر باشیم مردم بدون تلاشی از سوی ما، از آن استقبال کنند؛ حتی موفق‌ترین اپلیکیشنها هم این را دریافته‌اند که بدون تخصیص بودجه‌ای برای بازاریابی مداوم اپلیکیشن، ادامه‌ی روند موفقیتشان ممکن نیست. با توجه به نتایج نظرسنجی‌های مختلف توسعه‌دهندگان، اهمیت انجام فعالیت‌های جدی بازاریابی برای اپلیکیشن در کشور ما هنوز تبیین نشده است و این صنعت هنوز نوپاست، در حالیکه بازار تبلیغات برای اپلیکیشن‌ها در سایر نقاط جهان عمری چند ساله دارد و به بلوغ خود نزدیک می‌شود.

header-bg

در این مطلب با تعریف بازاریابی برای اپلیکیشن، برخی راهکارهای رایگان در این زمینه، معانی مختلف آن در چرخه‌ی عمر یک اپلیکیشن و گزینه‌های مختلف برای تحقق موفق این امر بیشتر آشنا می‌شویم.
فرآیندی که اپلیکیشن‌ها برای جذب کاربر، درگیر کردن او با اپلیکیشن، حفظ وی و رشد اپلیکیشن از آن استفاده می‌کنند بازاریابی اپلیکیشن نامیده می‌شود. کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن‌ها برای یافتن کاربران جدید و هدایت ایشان در جهت بیشتر شدن نرخ همگرایی و در نهایت ایجاد کاربرانی وفادار طراحی می‌شوند.
اگر اپلیکیشن را یک محصول تعریف کنیم، می‌توانیم ۴ مرحله‌ی چرخه حیات را برای آن متصور شویم که انجام فعالیت‌های بازاریابی متناسب با ویژگی‌های هر مرحله، برای موفقیت اپلیکیشن ضروری است. متخصصان این ۴ مرحله را معرفی، رشد، بلوغ و افول می‌نامند و معتقدند علیرغم تصور عامیانه که بازاریابی و تبلیغات فقط متعلق به مرحله‌ی اول یعنی معرفی است، انجام این مهم برای تحقق اهداف فروش در همه‌ی مراحل ضروری است منتها مشخصات هر مرحله و ویژگی‌های محصول است که نوع بازاریابی را در هر بازه‌ی زمانی تعریف می‌کند. بدیهی است که در مرحله‌ی اول یعنی معرفی، جذب کاربران جدید هدف اصلی است. در حوزه‌ی بازاریابی برای اپلیکیشن، می‌توانیم این هدف را به دانلود و نصب اپلیکیشن تعبیر کنیم.
فعالیت‌های بازاریابی از زمان انتشار اپلیکیشن آغاز می‌شود و یافتن بهترین زمان برای انتشار اپلیکیشن در مارکت گام ضروری اولیه است. همان‌طور که گفته شد، علیرغم تصور اولیه در کشورمان که بازاریابی برای اپلیکیشن به معنی تبلیغات ساده‌ی بصری و گسترده است، این فرآیند مراحل متعددی دارد و تبلیغات فقط گام اول آن است، اما بدیهی است که اگر همین گام اول به درستی برداشته نشود، گام‌های بعدی بی‌معنی هستند. شاهد این مدعا این است که در میان تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها که اقدام به تبلیغات می‌نمایند، اغلب آنها این کار را فقط از طریق تبلیغات بنری و به‌صورت گسترده انجام می‌دهند.
مرحله‌ی اصلی در گام اول، تبلیغات موثر و هدفمند است. هدف فعالیت‌های بازاریابی در گام اول جذب کاربران جدیدی است که پس از ورود به صفحه‌ی اپلیکیشن در مارکت آن را دانلود کنند. برای هدایت کاربران به صفحه ی اپلیکیشن می‌توان از راه‌های مختلف تبلیغات بهره برد. انواع این تبلیغات عبارتند از: تبلیغات بنری، تبلیغات تمام صفحه، تبلیغات ویدئویی، مینی‌گیم، کمپین‌های تبلیغاتی فیس‌بوک و توئیتر و … . هدف از این تبلیغات این است که کاربر با مشاهده‌ی آن به کلیک و ورود به صفحه‌ی اپلیکیشن ترغیب شود. هرچه تبلیغ مذکور ما را به این هدف نزدیک‌تر کند، در برداشتن گام اول موفق‌تر عمل کرده‌ایم.
نکته‌ی مهم دیگر در این مرحله از گام اول، قرار دادن تبلیغ در محل مناسب است. وقتی هدف گام اول بازاریابی ما این است که کاربران گوشی‌های اندروید وارد صفحه‌ی اپلیکیشنمان بشوند، لازم است که تبلیغ را به کسانی که دارای این گوشی‌ها هستند نمایش بدهیم و برای مثال، نمایش بنر تبلیغاتی در وب‌سایت‌هایی که عمده‌ی بازدید آن‌ها از طریق دسکتاپ است منطقی به نظر نمی‌رسد. بهترین راه برای هرچه هدفمندتر کردن تبلیغات این است که پس از انتخاب نوع تبلیغ، تبلیغات را درون اپلیکیشن‌های دیگر تمایش بدهیم. با این کار مطمئن هستیم که همه‌ی کسانی که تبلیغ ما را تماشا می‌کنند گوشی هوشمند اندروید دارند.

یک میان‌بر همه‌جانبه

همان‌طور که گفته شد، یافتن محل مناسبی برای نمایش تبلیغ، انتخاب نوع مناسب تبلیغ و در نهایت انجام هدفمند تبلیغات، سه امر ضروری در طی گام اول بازاریابی برای اپلیکیشن هستند. وجود سیستمی برای تبلیغات ویدئویی هدفمند درون اپلیکیشن‌های موبایل، می‌تواند هر سه مورد را برای بازاریابان اپلیکیشن فراهم کند.
اَدوارد اولین سامانه تبلیغات متقابل در ایران است که این خدمات را برای شما به ارمغان می آورد. اگر شما قصد تبلیغات برای اپلیکیشن خود دارید، بهتر است همین امروز دست به کار شوید و بجای صرف تبلیغات بنری در محیط های غیرمرتبط، تبلیغات خودتان را به اَدوارد بسپارید.
در اَدوارد اولین سامانه تبلیغات متقابل موبایلی،توسعه دهندگان به نمایش تبلیغات یکدیگر درون اپلیکیشنهای خود می پردازند و در ازای نمایش این تبلیغات امتیاز جمع میکنند، سپس امتیازات جمع شده را برای نمایش تبلیغات اپلیکیشن خود در سایر اپلیکیشنها مورد استفاده قرار میدهند، مهمترین مزیت این روش به رایگان بودن آن باز میگردد، چرا که هیچ مبلغی برای نمایش این تبلیغات بین توسعه دهندگان رد و بدل نمیشود و از این رو روش مناسبی برای آن دسته از توسعه دهندگانی است که کار خود را به تازگی آغاز نموده یا با کمبود بودجه مواجه اند.
با استفاده از این روش مخاطبین خاص هریک از اپلیکیشنها، با اپلیکیشن دیگری که درون آن تبلیغ شده آشنایی پیدا میکنند، از این رو میتوان تبلیغات متقابل را به عنوان روشی برای جذب مخاطب بیشتر تلقی کرد که به نفع هر دو طرف میباشد.
در حقیقت از طریق تبلیغات متقابل، توسعه دهندگان در راستای یک هدف مشترک که دسترسی به مخاطبین بیشتر، افزایش دانلود، نصب اپلیکیشن و در نهایت کسب درآمد از محصول ساخته شده است، تلاش میکنند و در این میان از یکدیگر کمک میگیرند.
تمامی توسعه دهندگان مایلند اپلیکیشن آنها دانلود بسیار زیادی را از آن خود کرده و به سرعت در صدر جداول اپ استورهای موردنظر قرار گیرد، از این رو با نمایش تبلیغات درون اپلیکیشنهایی که به این جایگاه دست یافته اند، ارزش افزودهای نصیب اپلیکیشنهای جدید میشود.
در تبلیغات متقابل تبلیغ مناسب به کاربر مناسب و در بستری مناسب ارائه میشود و برای اپلیکیشنهای جدید که مخاطبین کمی دارند، بیشترین منفعت را به دنبال خواهد داشت.
برای شروع تبلیغات متقابل در اَدوارد، کافیست توسعه دهندگان پس از عضویت در اَدوارد، اپلیکیشن خود را ثبت کنند. پس از دریافت کد یکتای اپلیکیشن، با قراردادن SDK اَدوارد در اپلیکیشن خود شروع به کسب امتیاز کنند. همچنین کمپین‌های تبلیغاتی بنری، تمام صفحه و ویدئویی خود را ایجاد و روند تبلیغات را آغاز نمایند.
این سامانه تنها متعلق به توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازی موبایل نیست و دیگر برندها و شرکتهایی هم که تمایل دارند محصول خود را تبلیغ کنند، میتوانند از “اَدوارد” استفاده نموده و تبلیغات خود را به روشهای مختلفی همچون بنر شناور، بنر تمام صفحه و ویدیو به میلیونها مخاطب ایرانی در اپلیکیشن نمایش دهند. جهت اطلاع از طرحهای تجاری “ادوارد”، وارد حساب کاربری خود شوید.
از جمله تفاوتهای اَدوارد با دیگر رسانه های تبلیغاتی میتوان به مدیریت آسان،تبلیغات متقابل،پشتیبانی قوی،ریسک کمتر،آمار و تحلیل دقیق،نسل جدید تبلیغات اشاره کرد.
مدیریت اَدوارد را میلاد صالحی ،بنیانگذار استودیوی طراحی و توسعه بازی و برنامه های موبایل زاناگیمز و زاناموب ، مؤسس سایت AppReview برگزیده ششمین جشنواره وب ایران مرجع نقد و بررسی اپلیکیشن های موبایل و محمد حمیدی اصفهانی توسعه دهنده وب، تحلیل گر نرم افزار، مربی و مشاور در حوزه امنیت و مدیریت پروژه های پیچیده بر عهده دارند.

logo-samandehi