چهارشنبه، 29 اردیبهشت 95 - 10:55

 

شبکه اجتماعی که از ابتدا رسالت خود را برقراری ارتباط آسان میان مردم جهان تعریف کرده بود، رفته رفته وظایف بیشتری را عهده‌دار شد و به نیازهای مردم در عرصه مجازی پاسخ داد. از جمله اتفاقاتی که طی چند سال گذشته در این پلتفرم‌های مجازی رواج یافت، فعالیت‌های انسان‌دوستانه بود که تابستان گذشته با انتشار گسترده تصویر جسم بی‌جان کودک جنگ‌زده سوری در ساحل ترکیه به اوج خود رسید و شبکه اجتماعی این اتفاق دردناک را به یک تراژدی جهانی تبدیل کرد تا سیاستمداران به‌صورت جدی‌تر وضعیت پناهندگان و جنگ‌زدگان را بررسی کنند. روزنامه نیویورک‌تایمز سال ۲۰۱۲ میلادی گزارشی را با عنوان «ناجیان مجازی در دنیای صنعتی» منتشر کرده بود و همان زمان نوید داد که شبکه‌های اجتماعی در آینده نه‌چندان دور به یک ابزار کاربردی برای بازتاب اتفاقات مهم تبدیل می‌شوند و در فرایندهای انسان‌دوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آن زمان یک جوان اوگاندایی تصویر ویدیویی مربوط به زندگی خود را با موضع تبعیض نژادی و فقر، روی شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشت و طولی نکشید که این موضوع به یک دغدغه جهانی تبدیل شد. این اتفاق در دیگر موارد هم به‌صورت مشابه دنبال شد تا پلتفرم‌های اجتماعی و رسانه‌ای تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های انسان‌دوستانه داشته باشند.

به گفته کارشناسان، عکس‌العمل شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای در مقابل فعالیت‌های انسان‌ دوستانه به دو شکل انجام می‌شود. در مرحله نخست، گروه زیادی از کاربران پس از مشاهده مطلب و عکس‌های مربوط به یک اتفاق ناگوار، آن را دست به دست می‌چرخانند و کامنت‌های مربوطه را در مورد آن می‌نویسند تا عمق ناراحتی خود را در مورد آن اتفاق به‌اشتراک بگذارند. این کاربران به علل مختلف اتفاق اشاره می‌کنند و هر یک از آنها جنبه متفاوت آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این فرایند معمولا راه‌حل‌های گوناگون برای رفع مشکل مذکور ارایه می‌شود و کاربران کمپین‌هایی را تشکیل می‌دهند تا از طریق آنها بتوانند حرف خود را به گوش دولتمردان برسانند یا اینکه کمک‌های مالی و غیرمالی جمع کنند. مرحله دوم مربوط به عکس‌العمل افرادی می‌شود که به لایک کردن تصاویر منتشرشده توسط عموم کاربران بسنده می‌کنند و بر این باورند که اتفاق مذکور یک موج زودگذر است که شبکه اجتماعی به آن دامن زده و پس از گذشت مدتی کنار می‌رود. در هر صورت، جدا از اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی چگونه به اتفاقات مختلف نگاه می‌کنند باید به این مساله توجه کرد که کمپین‌های تشکیل شده در این عرصه توانسته است تاثیرات بسیار قابل ملاحظه‌ای را در عرصه جهانی بر جا بگذارد و مشکلات زیادی را برطرف کند. به هر حال، اگر شما جزو کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوید و قصد دارید فعالیت‌های انسان‌دوستانه انجام دهید، ۱۰ کمپین برتر با این اهداف در شبکه‌های اجتماعی جهانی به قرار زیر معرفی شده‌اند.

کمپین @۷piliers

برندان مک‌دونالد، مدیر مرکز کمک‌رسانی به کارگرهای سازمان ملل متحد در این کمپین اجتماعی هر آنچه را مربوط به این حوزه باشد به‌اشتراک می‌گذارد. به‌عبارت دیگر، در این کمپین اجتماعی شما می‌توانید همه اطلاعات و نیازهای خود مربوط به فعالیت‌های انسان‌دوستانه را در اختیار بگیرید و از بحران مربوط به پناهندگان گرفته تا اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) را در آن مشاهده کنید. سازمان ملل اطلاعات و اخبار مربوط به اجلاس جهانی بشردوستانه را نیز به‌صورت مستقیم در این کمپین اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارد و از این طریق سعی می‌کند شرایط بهتر برای زندگی مناسب مردم جهان را فراهم آورد.

آخرین خبری که هفته گذشته در این کمپین روی شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد، به قرار زیر است: «جامعه بین‌المللی ضرورت‌های انسان‌دوستانه‌ای را در نظر گرفته است تا کمک‌های بشردوستانه را برای #پناهندگان و #جنگ‌زدگانی که از طریق #دریا به هر نقطه از جهان سفر می‌کنند، ارایه دهد – برندان مک‌دونالد».

کمپین @DeganAli

دیگان علی، مدیر مرکز غیرانتفاعی Kenyan NGO Adeso در کشور سومالی یک خانم میانسال است که عمر خود را صرف فعالیت‌های انسان‌دوستانه کرده است. او تلاش فراوان می‌کند تا سیستم‌های جهانی تعریف‌شده در حوزه خدمات انسان‌دوستانه را به کشورهای آفریقایی انتقال دهد. خانم دیگان در آخرین مصاحبه خود با روزنامه گاردین بر این مساله تاکید کرد که مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی جهان که فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهند، به قدرت بیشتری نیاز دارند تا بتوانند گروه‌های وسیع‌تری از مردم را تحت پوشش قرار دهند. او گفت که شبکه‌های اجتماعی این قدرت را در اختیار آنها می‌گذارند و به همین دلیل کمپین @DeganAli تشکیل شده است تا این فعالیت‌ها جهانی شود.

او آخرین توییت خود را در این کمپین مجازی به قرار زیر به‌اشتراک گذاشت: «فعالیت‌ جهانی انجمن‌های بشردوستانه بسیار گسترده است. چگونه می‌توان از حقوق جهانی آنها پشتیبانی کرد؟ – دیگان علی».

کمپین @JemilahMahmood

جمیله محمود، یک پزشک مالزیایی و از فعالان خدمات انسان‌دوستانه است که هم‌اکنون زیر نظر دبیرکل فدراسیون جهانی همکاری‌های صلیب سرخ فعالیت می‌کند. او پیش‌تر ریاست دبیرخانه اجلاس جهانی فعالیت‌های بشردوستانه را بر عهده داشت. خانم جمیله محمود در این کمپین اجتماعی می‌کوشد کاربران جهانی را با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، آشنا کند و در صورت تمایل کمک‌های آنها را برای مردم فقیر جهان جمع‌آوری کند. او یکی از فعال‌ترین کمپین‌های موجود در عرصه خدمات انسان‌دوستانه را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کند و از این طریق توانسته به موفقیت‌های زیادی دست یابد.

آخرین توییت او در زمینه فعالیت‌های خیرخواهانه روی این کمپین به قرار زیر منتشر شده است: «از گزارش کمپین مجازی @hpg-odi در روزنامه تایم سپاسگزارم. من اطمینان دارم مقامات بلندپایه برخی کشورها به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهند، ولی ما به کمک‌های بیشتری در این زمینه نیاز داریم – دکتر جمیله محمود».

کمپین @EvilGeniusPubs

این کمپین بزرگ بر کامنت‌های گسترده مردم پیرامون آخرین اخبار حوزه فعالیت‌های انسان‌دوستانه تاکید دارد. توییت‌های مربوط به EvilGeniusPubs همه اخبار مربوط به این حوزه را پوشش می‌دهد و از کوچک‌ترین اتفاقات در یک روستای آفریقایی گرفته تا حواشی مربوط به زندگی پناهندگان و جنگ‌زده‌های خاورمیانه را به‌اشتراک می‌گذارد. اگر شما به‌دنبال سایت‌ها و وبلاگ‌های فعال در حوزه فعالیت‌های انسان‌دوستانه هستید، این کمپین بزرگ آخرین اتفاقات مربوط به آنها را در اختیار شما می‌گذارد. در این کمپین گزینه‌های متنوع و فراوانی وجود دارد که با استفاده از آنها به هر شکل می‌توانید کمک‌های خود را به دست مردم جهان برسانید.

آخرین مطلبی که در این کمپین روی توییتر منتشر شده به قرار زیر است: «در حالی که شما آخرین اخبار و اتفاقات پیرامون بازیگران و خوانندگان مشهور جهان را دنبال می‌کنید، بسیاری از مردم سوریه حتی به آب آشامیدنی هم دسترسی ندارند – اویل جنیوس».

کمپین @yarnellmark

مارک یارنل، وکیل ارشد سازمان جهانی پناهندگان است و به‌صورت مستقیم در مناطق سومالی، کنیا، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و یونان فعالیت می‌کند تا به فعالیت‌های پناهندگان و جنگ‌زدگان رسیدگی کند. او هم‌اکنون فعالیت‌های خود را در گروه تشخیص بیماری‌ها (DRG) متمرکز کرده است. این فعال حقوق بشر در کمپین اینترنتی بزرگی که در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده است تلاش می‌کند بحران‌های مربوط به ناامنی و فعالیت‌های انسان‌دوستانه را تحت پوشش قرار دهد و در مناطق مذکور، مشکلات مردم را به‌حداقل برساند.

آخرین توییت منتشرشده توسط یارنل در این کمپین اجتماعی به قرار زیر است: «فعالیت در این زمینه بسیار دشوار است. اردوگاه پناهندگان لوسندا برای آوارگان بروندی و شرایط زیست‌محیطی بسیار دشوار؛ این شرایط وضعیت زندگی پناهجویان را بسیار دشوار کرده است – مارک یارنل».

کمپین @intldogoogder

جنیفر لنتفر، سخنگوی مرکز How Matters این کمپین بزرگ را راه‌اندازی کرده است. در این کمپین بیش از ۳۰۰ سازمان مردمی بزرگ جهان فعالیت می‌کنند که به‌صورت مستقیم در کشورهایی مانند زیمبابوه، مالاوی، نامبیا و… دفتر دارند. خانم لنتفر همچنین مدیریت وبلاگ مرکز How Matters را هم بر عهده دارد که به‌صورت مرتب و روزانه مطالب را روی آن منتشر می‌کند و توانسته‌ به‌صورت گسترده در حوزه فعالیت‌های انسان‌دوستانه تاثیر بگذارد. این کمپین اجتماعی بر کامنت‌هایی که به‌وسیله مردم جهان نوشته می‌شود تاکید فراوان دارد و از این طریق درمی‌یابد در کدام یک از نقاط جهان کمک‌های انسان‌دوستانه به‌درستی انجام نمی‌شود.

در آخرین توییت منتشرشده روی این کمپین اجتماعی مطلب زیر آمده است: «یکی از سوالات اصلی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که همکاران جدید در حوزه فعالیت‌های انسان‌دوستانه چگونه می‌توانند با ما همکاری کنند. باید به مردم سراسر جهان نشان دهیم که چگونه می‌توانند از طریق این کمپین به یکدیگر کمک کنند».

کمپین @AidWorkerJesus

یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین کمپین‌های انسان‌دوستانه در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن همکاری می‌کنند. این کمپین به‌صورت ویژه بر گروه ناجیان و تفاوت‌های میان رنگین‌پوستان در سراسر جهان تاکید دارد و هشتگ AidWorkerJesus به مسایلی مانند فقر، تبعیض و مسایلی از این دست تاکید می‌کند. افرادی که با این کمپین اینترنتی فعالیت می‌کنند، وفاداری بسیار زیادی دارند و همواره کمک‌های بشردوستانه خود را به سراسر جهان ارسال می‌کنند. این کمپین توانسته است همکاری‌های گسترده با سازمان‌های بین‌المللی را برقرار کند و از این طریق نیازهای مردم جهان را به‌درستی شناسایی کند. این اتفاق موجب شده کاربران جهانی همواره گزینه‌های مختلف پیش‌رو داشته باشند تا هر بار که به این کمپین اینترنتی مراجعه می‌کنند، در هر شرایط و امکاناتی که هستند بتوانند حداقل کمک‌های خود را به‌راحتی به دست فعالان خدمات بشردوستانه برسانند.

در آخرین توییت مربوط به این کمپین اینترنتی بزرگ، مطلب زیر آورده شده است: «کدام‌یک را ترجیح می‌دهید: برای کمک‌های انسان‌دوستانه خود به فقرای سراسر جهان به هر فرد یک ماهی بدهید، یا به او ماهیگیری یاد بدهید؟ اگر بتوانید به فقرا، سیاه‌پوستان، پناهندگان، جنگ‌زدگان و … ماهیگیری بیاموزید، به‌طور قطع بزرگ‌ترین کمک را به آنها کرده‌اید تا در هر شرایط و نقطه از کره زمین که باشند، بتوانند مشکل خود را حل کنند».

logo-samandehi