دوشنبه، 18 بهمن 00 - 08:36

 

معاون وزیر ارتباطات پیش‌بینی کرد در آینده با توسعه شبکه فیبر نوری، مدل مصرف منصفانه اینترنت کنار گذاشته شده و مردم اینترنت نامحدود واقعی را با سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه تجربه کنند.«صادق عباسی شاهکوه» در گفتگو با مهر در خصوص مدل فروش اینترنت با در نظر گرفتن حد مصرف منصفانه از سوی اپراتورها گفت:«بحث مصرف منصفانه در اینترنت یک الگوی جهانی است. به این معنی که در مواقعی که سرویس اپراتور به صورت حجم نامحدود عرضه می‌شود سقفی به عنوان مصرف منصفانه در نظر گرفته می‌شود که حد مصرف نگه داشته شود و شبکه با مصرف بی رویه کاربر، دچار مشکل نشود.»

 

وی با تاکید بر اینکه این روال در همه کشورها رایج است افزود: «برای اینکه شبکه‌ها در جریان مصرف همزمان کاربران، دچار مشکل نشوند، اپراتورها حدی را به عنوان آستانه مصرف در نظر می‌گیرند. تا اینطور نباشد که یک کاربر به صورت دائمی در حال دانلود باشد و باعث افت سرعت شود و شبکه را برای دیگران غیرقابل استفاده کند. در این مواقع به کاربر هشداری مبنی بر اینکه به آستانه مصرف منصفانه رسیده است، داده می‌شود.»عباسی شاهکوه به روند حرکت کشور و تلاش وزارت ارتباطات برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرده و اظهار داشت: «در آینده اینترنت نامحدود واقعی را روی شبکه فیبرنوری تجربه خواهیم کرد.»

به گفته او تکنولوژی فیبرنوری ظرفیتی ارائه می‌دهد که شبکه اپراتورها، مصرف اینترنت نامحدود واقعی را جواب خواهد داد و کل شبکه انتقال و سطوح بالای آن آمادگی مصرف نامحدود را خواهند داشت:

«با توسعه بیشتر شبکه‌ها، حد مصرف منصفانه نیز بالاتر خواهد رفت و ما امیدواریم که در آینده کل شبکه دسترسی کشور مبتنی بر فیبر نوری شود. در این صورت ظرفیت شبکه انتقال افزایش پیدا می‌کند و حد مصرف منصفانه برداشته می‌شود.»

تجربه سرعت‌های گیگابیت بر ثانیه با فیبر نوری

رئیس رگولاتوری در مورد جزئیات اجرای پروژه دسترسی به فیبرنوری گفت: «دسترسی مبتنی بر فیبر یعنی فیبرکشی تا یک فاصله‌ای نزدیک منازل؛ از آنجا به بعد هم این سرویس می‌تواند از طریق فیبر تا داخل منازل برود و یا اینکه می‌توان از طریق شبکه سیم مسی VDSL و یا ADSL این خدمات را به کاربر ارائه کرد. اینها بستگی به موقعیت کاربر دارد. در جاهایی است که ممکن باشد تا نقطه نهایی، عمده ارتباط از طریق فیبرنوری خواهد بود.»

به گفته شاهکوه محدودیت سرعت در بحث توسعه فیبر نوری در کار نیست و اگر تامین شبکه انتقال میسر شود، سرعت‌های گیگابیت بر ثانیه در دسترس کاربران خواهد بود: «در جاهایی که در انتهای مسیر از سیم مسی استفاده شود ممکن است سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد. همه اینها مبتنی بر نیاز کاربران تنظیم می‌شود و البته بستگی به قیمت هم دارد.»

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه اپراتورهایی که هم اکنون در حال ارائه سرویس اینترنت هستند می‌توانند در صورت تمایل وارد این چرخه شوند، تاکید کرد پروژه فیبرنوری نقاط، نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است و دولت نیز در آن، نقش حمایتی و مرتفع کننده موانع را دارد.

گفتنی است وزیر ارتباطات پیش از این هزینه پروژه فیبر نوری به ازای هر خانوار را چیزی حدود ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان عنوان کرد که قرار است با همکاری بخش خصوصی در قالب اقساط ۳۶ ماهه از مشترکان شود.

logo-samandehi