سه شنبه، 09 دی 93 - 07:24

 

گرانفروشی

گرانفروشی یکی از تخلفات رایج در زمینه فروش کالا و خدمات است. کمتر کسی را سراغ داریم که با این پدیده مواجه نشده و یا نشود.بیشتر مردم از کنار گرانفروشی می گذرند. یعنی کالا یا خدمت مورد نظر را خریده یا منصرف می شوند، اما از فروشنده شکایت نمی کنند. دلیل این کار می تواند مراحل طولانی شکایت از گرانفروشان، یا عدم اطلاع مردم از راه های شکایت باشد.در این مطلب قصد داریم راه آسان برای شکایت از گرانفروشی را به شما پیشنهاد کنیم تا در مواجهه با این پدیده غیر قانونی، فرد متخلف را به مراجع ذیربط اعلام کنید تا با او برخورد شود.

سامانه ثبت شکایات مردمی

برای شکایت از واحدهای صنفی، بازرگانی، و دیگر متخلفان گرانفروشی باید به سامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه نمایید.

سامانه-ثبت-شکایت-مردمی

در صفحه مذکور بر روی تب «ثبت شکایات» کلیک نموده تا فرم مخصوص این کار برای شما نمایش داده شود.

فرم-ثبت-نام

در قسمت بالای فرم اطلاعات هویتی خود را به عنوان «مشخصات شاکی» وارد کنید. نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، تلفن تماس و آدرس، فیلدهای این بخش را تشکیل می دهند.

مشخصات-شاکی

در بخش دوم مشخصات فردی که می خواهید از آن شکایت کنید، را در «مشخصات متشاکی» وارد نمایید. عنوان واحد متخلف، استان، شهر، آدرس واحد، تلفن تماس، عنوان کالا/خدمات، نوع تخلف و شرح، مواردی است که در این بخش آمده است.

مشخصات-متشاکی

در فیلد نوع تخلف به جز گرانفروشی می توانید «کم فروشی»، «تقلب»، «احتکار»، «عرضه خارج از شبکه»، «حمل و نقل، نگهداری و فروش کالای قاچاق»، «عدم صدور صورتحساب»، «فروش اجباری کالا و خدمات» و «عدم درج قیمت» را نیز ذکر کنید.

نوع-تخلف

پس از پر کردن دو بخش فوق کد امنیتی را وارد کرده و فرم را ثبت نمایید. پس از ثبت نهایی، سامانه کد رهگیری شکایت را برای شما نمایش می دهد.

کد نمایان شده را ثبت کنید تا بتوانید از طریق تب «رهگیری شکایات مردمی» به پیگیری شکایت خود بپردازید.

رهگیری-شکایات-مردمی

logo-samandehi